Ős-HÉV-vel Ráckevére

0

A 130 éves HÉV-hálózatot nosztalgiamenetekkel ünnepli a MÁV és a BKK. Augusztus 20. az első nap, amikor régi szerelvénnyel utazhatunk, az ígéretek szerint később fotóstehervonatot, sőt gőzmozdonyos járatot is indítanak.

Vasárnap 8.53-kor indul Ráckevéről az MVIII-as motorkocsi R járatjelzéssel. A Közvágóhídtól 10.20-kor indul vissza, de csak Tökölre, onnan 11.20-kor jön a pesti végállomásra. Innen 12.50-től irány Ráckeve, visszaindulás 14.53-kor. Az augusztus 20-i utolsó nosztalgiajárat 16.50-kor célozza meg Ráckevét a Közvágóhídról. A vonatra külön díjszabás érvényes.

A MÁV-HÉV közleményében arról számol be, hogy a 130 éves évfordulóra tekintettel hónapokig fognak különleges meneteket szervezni. 1887. augusztus 7-én indult ugyanis az első HÉV a Közvágóhídról Soroksárra.

Szeptember 2-án tehervonatot indítanak fotósok számára Pesterzsébet felső és Ráckeve között. Szeptember 16-17-én az eredeti színezésű MIXA motorvonat vendégszerepel a ráckevei vonalon. Szeptember 30-án és október 1-jén gőzfelhős kirándulást ígérnek Ráckevére Pesterzsébet felsőről a MÁV Nosztalgia Kft. gőzvontatású nosztalgiavonatával. Az MVIII-as is újra jár majd szeptember 16-án és október 14-én.

A tervek szerint 2018-ban a szentendrei és a gödöllői vonalon lesznek különmenetek.

gyorvasút HÉV Budapest Ráckeve MÁV-HÉV nosztalgia BKK
(Fotó: MÁV)

Két év múlva készül el Dunakeszin az első emeletes magyar vonat

0

Stadler Kiss MÁV MÁV-Start Dunakeszi Szolnok vasút beszerzés EU FlirtA MÁV-Start lehívott az áprilisban megkötött keretszerződésből tizenegy Kiss motorvonatot a Stadlertől.

Ahogy a Fonódó akkor megírta, a 40 hatrészes, vagyis hatalmas, hatszáz ülőhelyes emeletes Stadler-szerelvényre szóló tavaszi keretszerződésből először egy 11-es csomagot rendelt meg a MÁV-Start. Augusztus 8-án megkötötték a támogatási szerződést is, vagyis európai uniós pénzből fizetik ki a járművek egyenként átlagosan 16,7 millió eurós árát – derül ki a MÁV közleményéből. Szállítani 2019-ben és 2020-ban fognak.

Ha a Kisseket a nálunk jól ismert négyrészes Flirtökkel hasonlítjuk össze, a legfontosabb különbség, hogy vagy másfélszeres hosszúságú, és két szintjén háromszor annyian ülhetnek le. A kerekítve hatszáz helyes Kiss kapacitása tehát annyinak vehető, mint egy tripla Flirt, így egy, illetve két Flirttel, vagy éppen egy másik Kissel összekapcsolva már 800, 1000, 1200 ülőhelyet mozgathat, így Budapest elővárosában kiválthatja a ma még a korszerűtlenebb vagonokból és mozdonyból kiállított szerelvényeket.

Stadler Kiss MÁV MÁV-Start Dunakeszi Szolnok vasút beszerzés EU Flirt

A Start a 11 „Puszit” Cegléd-Szolnok és Göd-Vác-Szob felé kívánja bevetni, de hétvégén a távolsági forgalomban is használnák Debrecen–Nyíregyháza-Miskolc felé az egyébként első osztály nélkül rendelt villamos motorvonatokat. Nyáron pedig a tervek szerint a Balaton déli partjára igyekvők is találkozhatnak velük az addigra már felújított vonalon.

Gyorsan fejlődnek az utasok kényelmét szolgáló berendezések is: a piros Flirtökben még konnektor sincs (tervezik beépíteni őket), a kékben viszont már igen, a Kissek pedig USB-csatlakozót is kapnak. Többet tud majd az utastájékoztató is, térképet, alkalmi információkat is megjeleníthet. A Kissek ugyanúgy képesek 160-nal menni, mint a Flirtök, és a gyorsulásuk is majdnem olyan jó.

Minden eddigi Stadler-vonatnál magyarabbak lesznek a MÁV-Start emeletesei. Nemcsak a kocsitestek, de a forgóvázak is a cég szolnoki gyárában készülnek majd, a hatból a nem hajtott középső négy részt pedig az állami dunakeszi járműjavítóban szerelik össze. Ugyanitt állítják össze, festik és helyezik üzembe a teljes vonatokat is, amelyekbe még a fentieken kívül is számos hazai alkatrész kerül. Az ígéretek szerint így a hozzáadott érték több mint fele lesz belföldi.

Stadler Kiss MÁV MÁV-Start Dunakeszi Szolnok vasút beszerzés EU Flirt
A látványtervek a MÁV-tól, a jellegrajzrészlet a Stadlertől származnak

Átment az első motorvonat Rajkáról Pozsonyba

0

A GYSEV tesztelte decembertől indítandó ligetfelui járatát. Hivatalosan azonban még mindig nincs döntés.

Továbbra is úgy tűnik, a Hegyeshalom és Pozsonyligetfalu közé tervezett vasúti összeköttetés a szlovákok szívügye, a napokban is ők posztoltak fotókat arról, hogy a GYSEV műszaki próbamenetben tesztelte, hogy a célra kiszemelt Jenbacher motorkocsikkal teljesíthető-e a forgalom. Persze, hogy teljesíthető, a kilencvenes évek elejéig rendes, hosszú, nemzetközi távolsági vonat is járt erre Prágába.

Szlovákia vasút határ GYSEV MÁV MÁV-Start Csépke András Pozsony
A szlovák államvasút Facebook-oldaláról származó fotó a probamenetről

A szlovák elköteleződés egyrészt érthető, hiszen – ahogy az ötlet tavaszi felmerülésekor már egy hosszabb cikkben bemutattam – Rajka Pozsony alvóvárosa lett, a szlovák fővárosba ingázók egy részét próbálják vonatra ültetni, bár a többség bizonyára továbbra is a közutat (saját autót, illetve a pozsonyi közlekedési cég buszát) választja majd. Ehhez igazodnak a – szintén szlovák oldalról – kiszivárgott menetrendtervezetek is, reggel egy-két vonat vinné be a dolgozókat, iskolásokat, délután a széthúzottabb hivatásforgalmi igényekhez igazodva már három indulást is megkockáztatnak, szinte már-már valamiféle ütemességre emlékeztető módon.

Másrészt eddig az a kép élt az eseményeket kívülről követni próbáló érdeklődőben, hogy Szlovákia azzal töltötte az elmúlt évtizedet, hogy ahol érte, irtotta a magyar határátmeneteket. Nem kizárólag valamiféle magyarellenességből, bár kétségtelenül igaz, hogy a közlekedési kapcsolatok különösen fontosak a határ egyik oldalán élő kisebbségnek a másik oldalon elhelyezkedő anyaországgal. De hasonlóan a minimumra korlátozták a szintén hosszú lengyel határ vasúti átléphetőségét is. Eközben a MÁV-csoport illetékeseitől – ha nem is hivatalosan – folyamatosan azt lehett hallani, hogy szorgalmazzák, hogy minél több ponton legyenek határátlépő vonatok, elsősorban éppen Rajkánál.

Szlovákia vasút határ GYSEV MÁV MÁV-Start Csépke András Pozsony
A pozsonyi közlekedési cég térképének részlete a Rajkába átjáró 801-es busszal

Időközben Szlovákiában magyar nemzetiségű közlekedési minisztert iktattak be: Érsek Árpádot, a Most–Híd poszonyi illetőségű politikusát, neki bizonyára kulcsszerepe van a kapcsolat felélesztésében.

Ironikus fordulat, hogy most a MÁV-Start akarja szétcseszni az egyetlen valamire való szlovák-magyar kapcsolatot, a Szob és Párkány közöttit. Hivatalosan annyit erősítettek meg, hogy vizsgálják a kérdést, de a pletykák szerint Csépke András MÁV-Start vezérigazgató szándékai szerint a határon mozdonycserével, a magyar szakaszon számos megállással lassítanák a vonatok közül a megmaradókat, de néhányat egyszerűen megszüntetnének. A legújabb zuhanyhíradó szerint nem a legrosszabb verzió fog megvalósulni, majd meglátjuk.

Szlovákia vasút határ GYSEV MÁV MÁV-Start Csépke András Pozsony
Jenbacher Pozsonyligetfalun

Vonatkilométert nemcsak a magyar, hanem a szlovák államvasút is meg akar takarítani, úgy tudni, ezért nem az utóbbi működtetné a rajkai vonatokat, pedig ennek a mutatónak se az üzlethez, se a szolgáltatáshoz, se a mobilitáshoz nincs köze, legfeljebb a bürokraták táblázataihoz. Így került képbe a GYSEV, amely egyébként most is jár már Ligetfaluba Bécsen át. A baj az, hogy így nem lesz közvetlen kapcsolat Győr felé, át kell majd szállni, egy Győr–Hegyeshalom–Pozsony járat inkább a MÁV-Startnak passzolna. Mindenesetre az első, kis lépésnek is örülni kell, ha tényleg megvalósul. A GYSEV-nél ugyanis úgy tájékoztatták a Fonódót, hogy hivatalos megrendelés még mindig nincs a járatra.

Nem vihet utasokat a különleges HÉV

1

A Dumtsa Jenőnek emléket állító HÉV-kocsi nem került forgalomba, így a nagyközönség eddig nem látta a különleges festésű járművet. A Szentendre város száz éve elhunyt első polgármesterének szentelt motorkocsi azért nem jár, mert még nem zárult le a hivatalos hatósági engedélyezése – derült ki a MÁV-nak a Fonódó érdeklődésére küldött válaszából.

Pletykák szerint a HÉV különleges festése miatt nem szerezte meg eddig az engedélyt, ugyanis sötétbarna színe egyesek szerint balesetveszélyes, mert nehezíti (nyilván rossz látási körülmények között) a jármű meglátását. Hogy ez igaz-e, nem tudni, a közlekedési hatóságot is magába olvasztó Nemzeti Fejlesztési Minisztérium még nem válaszolt a Fonódónak arra, hogy miért nincs még engedélye a Dumtsa-HÉV-nek.

HÉV Budapest dizájn Gyorsvasút MÁV MÁV-HÉV NFM
Túl nagy a sötétség? – Tóth Ferenc fotója

A láthatósági probléma szempontjából érdekes, hogy a kocsi másik meghatározó színe viszont a sárga, amelyből a homlokra is jut, bár kétségtelenül viszonylag kisebb felületen a szélvédő miatt. Mindenesetre korábban a nagyvasúti járműveknél éppen a sárga homlokfali szerepeltetése volt előírás hasonló okból.

Más pletykák is vannak HÉV-es körökből. Ezek szerint a munkából így kivont motorkocsi, illetve szerelvénye erősen hiányzik, nehezebb így a menetrendhez szükséges járműmennyiség összeszedése. Ezt viszont a MÁV egyértelműen cáfolta, válaszuk szerint a kiadásban nem okoz nehézséget a hiány.

Öööö nem kapok levegőt a Barna-sárga HÉV-től

4

Igazi meglepetés: a MÁV-HÉV Szentendre első polgármestere emlékére reklám-HÉV-re színezte az egyik szerelvény harmadát.

Dumtsa Jenő volt Szentendre város első polgármestere, száz éve halt meg. Valóban fontos szerepet játszott a település életében, a HÉV megépítését is ő kezdeményezte. Az ő emlékét hirdeti mostantól az első werbe-HÉV, a 994-es MXA motorkocsi. Vasúti mozdonyok már elég régóta kapnak Magyarországon is alkalmi matricázást, de az elővárosi járműnél ez még nagyon szokatlan.

Tóth Ferenc fotója az új kocsiról a Facebook több helyén is megjelent. Vitézy Dávid, a BKK korábbi, a közlekedési múzeum mostani vezérigazgatója például azt írja róla: "A MÁV a mozdonyokról ismert tarka-barka alkalmi festést elkezdte a hévekre is alkalmazni. Rémesen néz ez így ki, vizuális környezetszennyezés. A tömegközlekedési járművek egységes színe adja a szolgáltatás identitását, ez nem reklámfelület - ezt amúgy másutt a MÁV is pontosan érti, hisz épp ezért kezdte nemrég egységesíteni a motorvonatokat a kék-sárga flottaszínre.

gyorsvasút MÁV HÉV MÁV-HÉV Vitézy Dávid dizájnTóth Ferenc fotója

«
12345
Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek