Negyven darab, hatszáz ülőhelyes motorvonatra írtak ki tendert.
A közbeszerzési kiírás csak annyit tartalmaz, hogy nagy, legalább hatszáz ülőhelyes motorvonatokat akar venni a MÁV-Start, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület Facebook-oldalán azonban arra mutatott rá, hogy ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy emeletes járműveket fognak beszerezni.
A műszaki feltételfüzetben ugyanis szerepel, hogy „járműoldalanként 12 db kétszárnyú, távműködtetésű lengő tolóajtó legyen a vonat hosszában az utasáramlás egyenletességét biztosító módon elosztva”. Ha viszont 600 ülőhelyes, egyszintes járművet képzelünk el, az olyan hosszú lenne, hogy nagyon kevés lenne rajta a 12 ajtó, nem lehetne egyenletes utasáramlást elérni.
A beszerzésről beszámoló iho.hu utalt arra, hogy a vásárlást korábbra ígérték: a Magyar Idők nyáron arról írt, hogy „hamarosan” megjelenik a tender az EU-s támogatással tervezett vásárlásról. Közben a vonatok száma is csökkent, ötven helyett csak negyven szerelvényre kötnének keretszerződést, sőt a Start csak tíz vonat vásárlására kötelezné magát bizonyos feltételekkel.
Az emeletes vonat hosszú évek óta megosztja a magyar vasút körüli véleményeket. Az ellenzők legfurcsább csoportja azt állította, hogy az emeletes szerelvények bizonyos helyeken, alagutakban, felüljárók alatt nem férnének el. Ez eleve butaság volt, de egy évtizeddel ezelőtt élő cáfolatként turnézott számos vonalon néhány emeletes Bombardier-kocsi.
Akkor a vele utazókat meg is kérdezték. Kiderült, hogy a többség szeretné az emeleteseket, de ez nem olyan meglepő, nyilván olyanok próbálták ki zömmel, akiknek tetszik.
A MÁV vezetése most azzal érvel, hogy a kétszintes szerelvények egy ülőhelyre számított teljes élettartamköltsége 20-50 százalékkal alacsonyabb. Egy ülőhelyre 20 százalékkal könnyebbek is – persze abszolút értékben nehezebbek, így jobban rongálják a pályát.
A közeli országok közül sokban évtizedek óta szolgálnak emeletes kocsik. A nagyon forgalmas elővárosi vonalakon van, ahol csak így tudják a megfelelő ülőhelymennyiséget mozgatni a vasutak, egyszintes járműveket egyszerűen nem tudnának elég sűrűn indítani a csúcsban. Az ellenzők azt mondják, ahol viszont nem áll fönn ez az állapot, ott teljesen fölösleges emeletes vonatokat járatni. Ezek ugyanis szükségszerűen szűkösebbek, kényelmetlenebbek, a lépcsők akadályozzák a bőrönddel, babakocsival, kerekesszékkel közlekedőket.
Mások nem is a kétszintesség, hanem a túlzottnak vélt kapacitások miatt bírálják a beszerzést. A MÁV szerintük most a ló másik oldalára esik át, a 600 ülőhelyes elővárosi vonat túl nagy. Csúcsidőben a forgalmasabb elővárosi vonalakon (Budapestről Cegléd, Újszász, Göd–Vác felé) kell ekkora kapacitás, de máskor ugyancsak kevéssé kihasználva járnak majd az új szerelvények.
Eddig pont az volt ugyanis a baj, hogy a MÁV-csoport kizárólag 200 ülőhely körüli (vagy kisebb) kapacitásúakat vett a korszerű motorvonatokból: éppen a napokban jött meg a Stadler 123., utolsó Flirtje, ezt a flottát 10 Bombardier Talent és 31 Siemens Desiro egészíti ki (utóbbiak dízelhajtásúak).
Már egy évtizede fölmerült, hogy ha a motorvonatok egy része nagyobb kapacitású lenne (mondjuk 300 ülőhelyes), akkor rugalmasabban lehetne alkalmazkodni az utasszámhoz, és gazdaságosabban lehetne üzemeltetni a járműveket. Most gyakran három Flirt-szerelvény jár csatoltan, ilyenkor négy vezetőfülkét fölöslegesen járatnak. Ha lennének 300-as Flirtök is, akkor 200-300-400-500-600 ülőhelyes egységeket is össze lehetne állítani.
De a MÁV-csoport nem 300-as szerelvények vásárlásáról döntött, az új emeletesek beszerzése után a 200-as vonatok mellett 600-asok lesznek: nagyon sok feladatra az egyik túl kicsi, a másik túl nagy.
Az emeletes villamos motorvonat, ha nem is szokatlan, kissé mégis speciális jármű, nincs minden vasútijármű-gyártónál kész termék. A Bombardier például botrányosan kési le új termékével Svájcban a határidőt, így nincs megfelelő referenciája, hogy indulhasson a MÁV-Startnál.
A kiírás sikeresen lezárt üzletet követel meg az elmúlt hat évből, legalább 5, legalább 450 üléses, váltóáramú, normál nyomtávú motorvonatra.
A Magyar Idők szerint egyenesen kettőre redukálódik a potenciális szállítók száma: az Alstomra és a Stadlerre. Utóbbi a már említett Flirtök kétszintes, Kissnek nevezett változatával indulhat. Ha ők nyernek, egy Kiss és egy Flirt csatlakozásával akár 800 ülőhelyes szerelvényt is összeállíthat majd a Start korszerű motorvonatból.
(A cikk a VS.hu-n jelent meg.)