Két év múlva készül el Dunakeszin az első emeletes magyar vonat

0

Stadler Kiss MÁV MÁV-Start Dunakeszi Szolnok vasút beszerzés EU FlirtA MÁV-Start lehívott az áprilisban megkötött keretszerződésből tizenegy Kiss motorvonatot a Stadlertől.

Ahogy a Fonódó akkor megírta, a 40 hatrészes, vagyis hatalmas, hatszáz ülőhelyes emeletes Stadler-szerelvényre szóló tavaszi keretszerződésből először egy 11-es csomagot rendelt meg a MÁV-Start. Augusztus 8-án megkötötték a támogatási szerződést is, vagyis európai uniós pénzből fizetik ki a járművek egyenként átlagosan 16,7 millió eurós árát – derül ki a MÁV közleményéből. Szállítani 2019-ben és 2020-ban fognak.

Ha a Kisseket a nálunk jól ismert négyrészes Flirtökkel hasonlítjuk össze, a legfontosabb különbség, hogy vagy másfélszeres hosszúságú, és két szintjén háromszor annyian ülhetnek le. A kerekítve hatszáz helyes Kiss kapacitása tehát annyinak vehető, mint egy tripla Flirt, így egy, illetve két Flirttel, vagy éppen egy másik Kissel összekapcsolva már 800, 1000, 1200 ülőhelyet mozgathat, így Budapest elővárosában kiválthatja a ma még a korszerűtlenebb vagonokból és mozdonyból kiállított szerelvényeket.

Stadler Kiss MÁV MÁV-Start Dunakeszi Szolnok vasút beszerzés EU Flirt

A Start a 11 „Puszit” Cegléd-Szolnok és Göd-Vác-Szob felé kívánja bevetni, de hétvégén a távolsági forgalomban is használnák Debrecen–Nyíregyháza-Miskolc felé az egyébként első osztály nélkül rendelt villamos motorvonatokat. Nyáron pedig a tervek szerint a Balaton déli partjára igyekvők is találkozhatnak velük az addigra már felújított vonalon.

Gyorsan fejlődnek az utasok kényelmét szolgáló berendezések is: a piros Flirtökben még konnektor sincs (tervezik beépíteni őket), a kékben viszont már igen, a Kissek pedig USB-csatlakozót is kapnak. Többet tud majd az utastájékoztató is, térképet, alkalmi információkat is megjeleníthet. A Kissek ugyanúgy képesek 160-nal menni, mint a Flirtök, és a gyorsulásuk is majdnem olyan jó.

Minden eddigi Stadler-vonatnál magyarabbak lesznek a MÁV-Start emeletesei. Nemcsak a kocsitestek, de a forgóvázak is a cég szolnoki gyárában készülnek majd, a hatból a nem hajtott középső négy részt pedig az állami dunakeszi járműjavítóban szerelik össze. Ugyanitt állítják össze, festik és helyezik üzembe a teljes vonatokat is, amelyekbe még a fentieken kívül is számos hazai alkatrész kerül. Az ígéretek szerint így a hozzáadott érték több mint fele lesz belföldi.

Stadler Kiss MÁV MÁV-Start Dunakeszi Szolnok vasút beszerzés EU Flirt
A látványtervek a MÁV-tól, a jellegrajzrészlet a Stadlertől származnak

Átment az első motorvonat Rajkáról Pozsonyba

0

A GYSEV tesztelte decembertől indítandó ligetfelui járatát. Hivatalosan azonban még mindig nincs döntés.

Továbbra is úgy tűnik, a Hegyeshalom és Pozsonyligetfalu közé tervezett vasúti összeköttetés a szlovákok szívügye, a napokban is ők posztoltak fotókat arról, hogy a GYSEV műszaki próbamenetben tesztelte, hogy a célra kiszemelt Jenbacher motorkocsikkal teljesíthető-e a forgalom. Persze, hogy teljesíthető, a kilencvenes évek elejéig rendes, hosszú, nemzetközi távolsági vonat is járt erre Prágába.

Szlovákia vasút határ GYSEV MÁV MÁV-Start Csépke András Pozsony
A szlovák államvasút Facebook-oldaláról származó fotó a probamenetről

A szlovák elköteleződés egyrészt érthető, hiszen – ahogy az ötlet tavaszi felmerülésekor már egy hosszabb cikkben bemutattam – Rajka Pozsony alvóvárosa lett, a szlovák fővárosba ingázók egy részét próbálják vonatra ültetni, bár a többség bizonyára továbbra is a közutat (saját autót, illetve a pozsonyi közlekedési cég buszát) választja majd. Ehhez igazodnak a – szintén szlovák oldalról – kiszivárgott menetrendtervezetek is, reggel egy-két vonat vinné be a dolgozókat, iskolásokat, délután a széthúzottabb hivatásforgalmi igényekhez igazodva már három indulást is megkockáztatnak, szinte már-már valamiféle ütemességre emlékeztető módon.

Másrészt eddig az a kép élt az eseményeket kívülről követni próbáló érdeklődőben, hogy Szlovákia azzal töltötte az elmúlt évtizedet, hogy ahol érte, irtotta a magyar határátmeneteket. Nem kizárólag valamiféle magyarellenességből, bár kétségtelenül igaz, hogy a közlekedési kapcsolatok különösen fontosak a határ egyik oldalán élő kisebbségnek a másik oldalon elhelyezkedő anyaországgal. De hasonlóan a minimumra korlátozták a szintén hosszú lengyel határ vasúti átléphetőségét is. Eközben a MÁV-csoport illetékeseitől – ha nem is hivatalosan – folyamatosan azt lehett hallani, hogy szorgalmazzák, hogy minél több ponton legyenek határátlépő vonatok, elsősorban éppen Rajkánál.

Szlovákia vasút határ GYSEV MÁV MÁV-Start Csépke András Pozsony
A pozsonyi közlekedési cég térképének részlete a Rajkába átjáró 801-es busszal

Időközben Szlovákiában magyar nemzetiségű közlekedési minisztert iktattak be: Érsek Árpádot, a Most–Híd poszonyi illetőségű politikusát, neki bizonyára kulcsszerepe van a kapcsolat felélesztésében.

Ironikus fordulat, hogy most a MÁV-Start akarja szétcseszni az egyetlen valamire való szlovák-magyar kapcsolatot, a Szob és Párkány közöttit. Hivatalosan annyit erősítettek meg, hogy vizsgálják a kérdést, de a pletykák szerint Csépke András MÁV-Start vezérigazgató szándékai szerint a határon mozdonycserével, a magyar szakaszon számos megállással lassítanák a vonatok közül a megmaradókat, de néhányat egyszerűen megszüntetnének. A legújabb zuhanyhíradó szerint nem a legrosszabb verzió fog megvalósulni, majd meglátjuk.

Szlovákia vasút határ GYSEV MÁV MÁV-Start Csépke András Pozsony
Jenbacher Pozsonyligetfalun

Vonatkilométert nemcsak a magyar, hanem a szlovák államvasút is meg akar takarítani, úgy tudni, ezért nem az utóbbi működtetné a rajkai vonatokat, pedig ennek a mutatónak se az üzlethez, se a szolgáltatáshoz, se a mobilitáshoz nincs köze, legfeljebb a bürokraták táblázataihoz. Így került képbe a GYSEV, amely egyébként most is jár már Ligetfaluba Bécsen át. A baj az, hogy így nem lesz közvetlen kapcsolat Győr felé, át kell majd szállni, egy Győr–Hegyeshalom–Pozsony járat inkább a MÁV-Startnak passzolna. Mindenesetre az első, kis lépésnek is örülni kell, ha tényleg megvalósul. A GYSEV-nél ugyanis úgy tájékoztatták a Fonódót, hogy hivatalos megrendelés még mindig nincs a járatra.

Újfajta nyári kedvezményekkel próbálkozik a MÁV-Start

0

Bizonyos utazóknak kifejezetten előnyös lehet ebben a szezonban vonatozni. Három csoportot azonosíthatunk: a Balatonra sokat, rendszeresen járók, az ország távoli, keleti részéről szintén ugyanide tartó csoportok, illetve azok a diákok, akik többfelé is utazni kívánnak a nyáron. Ja, és némileg az is spórolhat, aki korán reggel vagy este hajlandó a főváros és a Balaton között vonatozni, és a neten megvenni a jegyet.

Alapvetően maradnak az elmúlt években már megismert vonatok a Balaton északi és a rekonstrukció kellős közepén a forgalomnak átmenetileg visszaadott déli partján is a június 17-én kezdődő nyári menetrendben. Így a fantázianevek is ismerősek lehetnek: Kék hullám; Tekergő; Katica; Siófoki Flirt; Déli->parti; Balaton, Ezüstpart, Aranypart, Aranyhíd expresszek; Bagolyvonatok. Fontos könnyebbség viszont, hogy a Tekergőkre nem kell gyorspótjegy.

vasút MÁV-Start tarifa internet Balaton menetrend

Ide nem fog idén nyáron vonattal utazni

0

A szerb vasút lemondta a montenegrói Barba közlekedő vonatot, így a Budapestről közvetlenül elérhető adriai összeköttetésekből a legdélebbi célpont idén kimarad.

A szerb államvasút még csak be sem jelentette előre, hogy július 15-ig nem fogja továbbítani a Magyarország felől érkező magyar és cseh kocsikat, így sokan már meg is vették a jegyüket a bari éjszakai vonatra. Számukra természetesen visszatérítik a jegyárat - mondta Csépke András vezérigazgató a MÁV-Start nyári szolgáltatásait ismertető sajtótájékoztatón. Akit tudtak, már értesítettek a rossz hírről, a többiek jelentkezését várják.

vasút Szerbia Montenegro MÁV-StartMi szerencsére tavaly próbáltuk ki a bari éjszakai vonatot. Akkor csak a szerb-montenegrói határon, hajnalban kellett fölkelni, és buszra szállni vágányzár miatt. Cserében délelőtt a kusett helyett a Crna Gora-i vasút luxushálóiba szállhattunk vissza

Megszületett a MÁV-járművek új arculata

2

vasút MÁV MÁV-Start dizájn Csehország Desiro Flirt Stadler Traxx Uzsgyi

Nem egyszeri döntéssel, hanem fokozatosan, szervesen alakult, alakul ki a szemünk előtt a MÁV-Start többé-kevésbé egységes (de két vonulatra osztható) flottaszíne, bár hivatalosan nem jelentették be a megszületését.

«
1234
Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek