Aláírták az M3-as metró felújítási szerződéseit

0

Tarlós István főpolgármester jelenlétében ma a Városházán aláírták az M3-as metró felújításáról – az északi szakasz állomásainak rekonstrukciójáról, valamint az alagúti munkák elvégzéséről – szóló szerződéseket.

Elérkeztünk ehhez a naphoz is. Úgy látom, egy bizonyos kör (ideérte a sajtó egy bizonyos körét is) a megbetegedés határán áll attól, hogy elkezdődik a munka, igaz ez egyébként az árvízvédelemre is – mondta az aláírást megelőzően újságírók előtt a főpolgármester. Olyan írások láttak napvilágot az utóbbi egy-két hétben, amelyek kétségbeesett ostobaságok, például az, hogy elkezdik a munkát, de nincs is rá pénz – fogalmazott. A főpolgármester hangsúlyozta: a kormánnyal réges-rég hatályos az a támogatási szerződés, amellyel a kabinet biztosítja a 137,5 milliárd forintot, még abban az esetben is, ha az Unió nem adna támogatást. Rámutatott, hogy a munkálatok megkezdése nem ahhoz kötött, hogy az alagutat „szétverték-e” már, ez egy nehéz, összetett mélyépítési munka, amelynek vannak felszíni fázisai is. A szerződés aláírása után napokon belül a kivitelezési munkák elkezdődhetnek – emelte ki. Felesleges olyan képeket mutatni, hogy az alagútban még mindig nem dolgoznak, ez nem egy egy munkafázisú feladat, egy atomreaktornál sem a reaktormag beszerelése az egyetlen feladat – jegyezte meg.

A Nyugati téri, a metrófelújítás előkészítéséhez kapcsolódó forgalomkorlátozásokról azt mondta: eddig az volt a baj, hogy nem kezdik el a 3-as metrót felújítani, most meg mintha az lenne a baj, hogy elkezdik. „Egy ekkora munkát egy ekkora városban úgy, hogy a felszíni közlekedéssel történő kiváltás megtörténjen, nem lehet észrevétlenül elvégezni. Fel vagyunk készülve rá, hogy most hetekig arról fog menni a hisztéria, hogy milyen problémák vannak a Nyugati téren, és hogy nem lehet közlekedni a városban. Lehet választani: vagy felújítjuk a metrót, és akkor ezt el kell viselni – elnézést kérünk a budapestiektől ezért -, de ez a munka ezzel jár, vagy pedig nem lesz felújítva a metró” – fogalmazott.

Tarlós István kitért arra is: önerőből is biztosítják a pótlóbuszokat, lesz elég busz az északi szakasz munkálataihoz. Sokszor elmondtuk ezt, mégis van, aki toporzékolva újra és újra leírja az ellenkezőjét.

A középső és a déli szakaszra nem voltak alátámaszthatók a beérkezett ajánlatok, ezekre ezért új tenderek lesznek – mondta a főpolgármester. Kiemelte, hogy a munka műszaki szükségszerűségből csak szakaszosan kezdhető el, hiszen, ha egyszerre újítanák fel a teljes vonalat, annak „csuklósbusz-áradat” lenne az ára, a keresztirányú forgalom teljességgel megszűnne, napokon belül közlekedési káosz keletkezne az egész városban. Azzal a felvetéssel kapcsolatban, hogy miért nem a középső szakaszon indul a munka, Tarlós István azt mondta: nem az van a legrosszabb állapotban, és nem az a legveszélyesebb szakasz, hanem havaria helyzetben onnan a legnehezebb a mentés. Ha most nem fogunk neki a munkának, hanem megvárjuk, míg a déli és a középső szakasz tenderein megfelelő ajánlatok érkeznek, éppen annyi időt veszítenénk el, amennyit az északi szakasz felújítása igényel – indokolta, miért az északi résszel kezdenek.

metró gyorsvasút közút busz Budapest 3-as metró pótlás felújítás Tarlós István
Tarlós István főpolgármester érkezik a 3-as metróvonal rekonstrukciójához kapcsolódó vállalkozási szerződés aláírásán a Főpolgármesteri Hivatalban szeptember 4-én. Balra az aláírók, Völgyesi Zsolt Károly, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. ügyvezetője és Horváth Róbert, a kft. műszaki igazgató, valamint Márkus György és Fövényi Gábor, a Starabag Építőipari Zrt. igazgatóságának tagjai. A szerződés a 3-as metróvonal északi - Újpest-Központ és a Dózsa György út közötti - szakaszának megállóira és az alagút felújítására vonatkozik. – MTI Fotó: Kovács Tamás

A mai szerződéskötésekkel az északi vonalszakasz állomásainak a felújítása, valamint a metróvonal vágányépítési, alagúti munkái, a biztosítóberendezés felújítása és a központi diszpécserrendszer korszerűsítése megkezdődhet. „E munkák megkezdése elé már nem lehet akadályt gördíteni” – hangsúlyozta. Az északi szakaszon a BKV a megrendelő és kötelezettségvállaló, a vállalkozó a Strabag Építőipari Zrt., a szerződés nettó értéke 24,1 milliárd forint. A teljesítési határidő 2018. október 31., a forgalombahelyezés határideje november 30., valamennyi munka végső átadási határideje 2018. december 31.

A vágányépítési, alagúti munkák, biztosítóberendezések és központi diszpécserrendszer korszerűsítése esetében a megrendelő, kötelezettségvállaló szintén a BKV, a vállalkozó pedig a Swietelsky Vasúttechnikai Kft. A szerződés nettó értéke 47,8 milliárd forint, a műszaki átadás megkezdése 2020. július 24., valamennyi munka végső átadása határideje 2020. augusztus 24. (ez a teljes, 17,1 km-es vonalszakaszra vonatkozik).

Tarlós István úgy fogalmazott: „fel vagyunk rá készülve, hogy itt is lesz olyan kommunikáció, mint a Széll Kálmán téren, igaz, hogy megcsináltuk, de kiszáradt három fa. Mindegy mi az, de írjanak valami rosszat.”

A vonal akadálymentesítéséről szólva a főpolgármester nyomatékosította: az nem a Fővároson múlt, „én örülnék a legjobban, ha mindenütt a legmagasabb szintű akadálymentesítésre képesek lennénk, de annyit csinálunk meg, amennyi forrásunk erre van”. Tarlós István hangsúlyozta: a lehetőségük, mozgásterük végső határáig el fognak menni az akadálymentesítés érdekében. Felhívta a figyelmet, a kérdés az, ha nem lesz teljes körű az akadálymentesítés, akkor mondjanak le a 3-as metró felújításáról?

Az északi szakasz felújítása a következő állomásokat érinti: Dózsa György út, Árpád híd, Forgách utca, Gyöngyösi utca, Újpest-városkapu és Újpest-Központ. Négy állomáson lift épül, az Árpád hídi metróállomásnál most is található felvonó, egyedül a Dózsa György útnál nem lesznek liftek, de ott a fix lépcsők mellé mozgólépcsőket építenek be – mondta a főpolgármester. Felhívta a figyelmet, hogy 100%-ban fővárosi beruházásról van szó, „a Főváros nagyon megharcolt ezért a munkáért, soha többet nem lehet azt mondani, hogy nem kezdődött el a 3-as metró felújítása” – fogalmazott.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója a szerződéskötéseket követően, újságírók előtt elmondta: a metró lezárása október végén várható, ez attól függ, hogyan haladnak a munkák, és miként egyeztetnek a vállalkozóval. Hangsúlyozta: a felújításra megvan a fedezet, a másik két tender eredményétől függ, hogy mennyi lesz a rekonstrukció végleges költsége. Kitért rá, hogy a BKV meg tudja oldani a metrópótlást, ehhez megvan a szükséges számú busz és járművezető. A buszpótlási útvonalak kiépítése az északi szakaszon befejeződött, az aktuális információkról tájékoztatni fogják az utazóközönséget. Hangsúlyozta: nem lesz szükség a metrópótlás miatt valamely más vonal ritkítására. Mint mondta, nem lesz „retrómetró”, az állomások teljesen megújulnak, kicserélik a világítást is a mostani kor igényeinek megfelelően. A metróvezetőknek a felújítás idejére is munkát fognak biztosítani a BKV-n belül, nem lesznek elbocsátások – tette hozzá.

Szöveg: Főpolgármesteri Hivatal

Szenzáció: ismét társadalmi egyeztetés a BKK-nál

0

A 3-as metró északi szakaszának pótlásánál várják az utasok javaslatait.

A címet nem csak híres rosszindulatom diktálta, de a BKK-nál a 3-as metró Újpest és Lehel tér közötti szakaszának pótlására kitalált rendszer valóban nem tartalmaz túl sok kreativitást a pesti oldalon, tehát a legérdekesebb maga az a tény, hogy nem halt ki teljesen az egyeztetés, ami a cég új vezetésének hivatalba lépése óta egészen megritkult.

Alapvetően pótlóbuszok járnak majd a kieső szakasz fölött, még az alternatívaként ajánlott, a metrótól eltérő útvonalon közlekedő járatok sűrítéséről sincs szó a legtöbb esetben. (De a 30-as, 30A busznál igen.)

A pesti oldalon egyetlen igazán érdemi változásként az említhető, hogy a 14-es mellett a 12-es villamos is a Lehel térre megy majd.

Budapest BKK gyorsvasút metró 3-as metró felújítás pótlás közút busz vasút villamos tarifa jegy Tarlós István Strabag BKV
A legtöbb járat változatlan marad – derül ki a BKK interaktív térképeiről

Budán jobb a helyzet, a 34-es és a 106-os buszt is meghosszabbítják Pesten a metróig.

Külön érdemes szólni a vasútról. A BKK interaktív térképe ajánlja a vonatokat, de arról nincs szó, hogy többletkapacitással készül-e a MÁV-Start, illetve hogy tarifaintézkedésekkel vagy más módon is segítenék a helyettesítést. Például azzal, hogy a délről jövő utas a jegyével fölszállhasson a Nyugatiban a vonatra, amivel Újpestre utazik. Olyan távlatos ötlet nyilván föl se merül, hogy némelyik Vác (illetve Esztergom) irányából jövő vonat a körvasúton Kőbánya-Kispestig menjen, pedig amúgy vannak hasonló tervek.

A 3-as metró tragikomikus felújítási szappanoperájában az év elején már eljutott odáig a főváros, hogy meghirdesse a pótlás első szakaszát, igaz, akkor éppen úgy tervezték, hogy a déli végeken indul a rekonstrukció és a pótlás. Ahogy akkor, most is körzetekre bontva mutatják be az érintett térség közösségi közlekedésében tervezett – mint már jeleztük csekély – változásokat. És ami a legfontosabb: várják a javaslatokat szeptember 17-ig.

Pillanatnyilag egyébként „november elejétől várhatóan egy évig” tervezik az északi szakaszon a pótlást.

Aláírták a 3-as metróvonal északi - Újpest-Központ és a Dózsa György út közötti - szakaszának megállóira és az alagút felújítására vonatkozó vállalkozói szerződéseket hétfőn Budapesten a BKV és a Strabag Építőipari Zrt., valamint a Swietlesky Vasúttechnika Kft. képviselői. Tarlós István főpolgármester közölte: az állomások felújítására vonatkozó szerződés értéke nettó 24,1 milliárd forint, az alagúti munkákra vonatkozó értéke 47,8 milliárd forint. Az állomások esetében a műszaki átadás-átvétel megkezdésének határideje 2018. október 31., az alagút esetében ez a határidő 2020. július 24. (MTI)

Folytatják a debreceni vonal átépítését EU-pénzből

0

Az utasok a leginkább a szebb állomásépületeken és peronokon vehetik észre, hogy a korábban is viszonylag jó állapotú 100-as vasútvonal teljes rekonstrukción esik át.

Emelkedik a vasúti szolgáltatás színvonala, korszerű vasúti létesítmények szolgálják ki az utazóközönséget 2020 őszétől Püspökladány és Ebes között – írja közleményében a NIF Zrt. A beruházás alapkövét augusztus 28-án tették le Hajdúszoboszlón. Az eseményen ünnepi beszédet mondott Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára, Bodó Sándor, a térség országgyűlési képviselője, dr. Tiba István, Hajdú-Bihar megye fejlesztési biztosa, Veszprémi László, a MÁV Zrt. üzemeltetési vezérigazgató-helyettese és Somodi László, a NIF vasútfejlesztési igazgatója.

A felújított Szajol-Püspökladány vonalszakasz folytatásaként, a Püspökladány-Debrecen korszerűsítés első ütemében valósulnak meg a Püspökladány-Ebes vasúti vonalszakasz pályaépítési, valamint biztosítóberendezés-tervezési és -kivitelezési munkái. A beruházás során 31,25 kilométer hosszon 160 kilométer per órás sebességű és 225 kilonewton tengelyterhelésű közlekedésre alkalmas, kétvágányú pálya készül a szükséges közműkiváltások elvégzésével.

vasút 100-as vonal beszerzés EU rekonstrukció NIF NFM
Kép, kenyérszöveg és térkép: NIF

Kaba, Hajdúszoboszló, Ebes vasútállomások vágányhálózatát korszerűsítik a kényelmes be- és kiszállási lehetőséget biztosító, 55 centiméter magasságú peronok létesítésével, aluljárók, liftek, perontetők építésével, akadálymentesítéssel. A fejlesztés részeként megújulnak az elektronikus biztosítóberendezési, összevont vasúti forgalomirányítási, távközlési és utastájékoztatási, vagyon- és tűzvédelmi, térfigyelő rendszerek is. A szintbeni átjárók korszerűsítése mellett különszintű vasúti-közúti keresztezés jön létre Kaba állomás bejárati részén. Ehhez közúti csomópontot alakítanak ki a 4-es főúttal. Zajvédő falak is épülnek Hajdúszoboszlón és Ebesen. Az állomások mellett összesen 109 P+R és 213 B+R parkoló létesül.

A tervezett ütemezés szerint egy éven belül elkészül a Püspökladány-Kaba és a Hajdúszoboszló-Ebes nyíltvonali vonalszakaszok mellett Ebes állomás is. 2018 végére várható a Kaba-Hajdúszoboszló nyíltvonali vonalszakasz munkálatainak befejezése. A teljes projekt 2020 nyarára Kaba és Hajdúszoboszló állomások vágányhálózatának és környezetének megújításával zárul.

vasút 100-as vonal beszerzés EU rekonstrukció NIF NFM

Mosóczi László, az NFM közlekedésért felelős helyettes államtitkára azt mondta: „Már folyamatban van a Debrecenig hiányzó 7,5 kilométer kivitelezői közbeszerzése is. Az eljárás eredményes lezárása esetén a szerződés a nyertes vállalkozóval akár még idén megköthető, a munkálatok így 2018 elején megkezdődhetnek.”

Somodi László, a vasútfejlesztési igazgatója szerint a vasúti vonalszakasz teljes átépítése 2020 szeptemberében fejeződik be.

A fejlesztés az NFM megbízásából, a NIF beruházásában, uniós forrásból valósul meg. A kivitelezést az RV2020 Konzorcium (V-Híd Építő Zrt., R-Kord Kft.) végzi nettó 73,5 milliárd forint értékben.

Újra villamost kap a Hungexpo, de nem azt, ami volt

3

Időben és térben is korlátozottan működő, két kilométeres új villamos létesül a Pillangó utcai metrómegállótól az Albertirsai úton a Hungexpo főbejáratáig.

A komoly konferenciaturizmusnak ma már elengedhetetlen feltétele, hogy kötöttpályás kapcsolattal is meg lehessen közelíteni a helyszínt. Ha tehát fejleszteni szeretnék a kőbányai vásárvárost (márpedig szeretnék), fejleszteni kell a közlekedést is.

A Hungexpót gyakorlatilag körbeveszik a sínek: metró, villamos, vasút, HÉV mind ott van, és még sem könnyű az ideális megoldást megtalálni. Nem is sikerült, inkább csak egy pillanatnyilag lehetséges, és viszonylag egyszerűen megvalósítható optimumot kerestek a döntéshozók, amikor egy szigetüzemű villamospálya mellett tették le a voksukat.

A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint az új villamosvonal független a budapesti fejlesztésektől, a jogszabályban nem szerepel a főpolgármester vagy a BKK neve, ellenben Budapest-Esztergom Főegyházmegye érseke és a nemzetközi vadászati tanácsé igen, ugyanis a 2020-as Eucharisztikus Világkongresszussal és a 2021-es Vadászati Világkiállítással indokolják a villamosépítést, négymilliárdos költségét is a kormány különítette el.

villamos Budapest vasút beszerzés építés
A BKK térképrészletén látszik, hogy van itt minden a közelben, mégis nehéz ideális megoldást találni

A rövidke vonal különösebb problémák nélkül megvalósítható, és a metróra hord majd rá. A metrómegálló déli oldaláról indul majd, azaz a Kincsem Park mai kerítésén belülről. A hvg.hu szerint a másik végállomás a Hungexpo területén belül lesz. Óriási hátránya viszont, hogy egyáltalán nem kapcsolódik a villamoshálózathoz, és az utasokat nem egy csomóponthoz vinné, hanem egy kevéssé jelentős metrómegállóhoz, vagyis gyakorlatilag mindenkinek plusz átszállással lehet majd megközelítenie a vásárvárost.

Csakhogy a szóba jöhető más megoldások minegyikének van valamilyen súlyos hátránya a döntéshozók szerint, illetve nagyobb léptékű fejlesztést igényelne az igazán jó megoldás. Ha már villamos, 1996-ig létezett a 29 illetve 100-as számmal egy villamosjárat a Népszínház utcától. Az ottani végállomás azonban nem igazán utasbarát, reprezentatív, és a kapacitása is kicsi. Másrészt a külső végállomás előtt keresztezi a vasúti királyvágányt, ezt pedig a mai szabályok között már csak nagyon nehezen, illetve drágán lehetne megvalósítani.

villamos Budapest vasút beszerzés építés
Korábban sorompó választotta el a villamost és a vasutat – Fotó: Wikipedia / Cséplő Gábor

A Hungexpo közelében halad el pest két legfontosabb elővárosi vasútvonala, sőt, ott mennek el egymás fölött. Az egyik a Nyugatiból, a másik a Keletiből hozhatná a látogatókat, de egyrészt itt is felmerülnek kapacitásproblémák, másrészt a megállások helye is kérdéses. Egyszer majd mindenképpen kell ide egy új Kőbánya felsőt építeni, egy 21. századi csomópontot mindkét vasútra, és akkor a vásárváros megközelítését is meg kell oldani, de ez egy nagyobb lélegzetű kérdés.

Marad tehát az ingavillamos, amelyet csak üzemi kapcsolat köt a hálózathoz: vagy a 3-as és 62-es vonalhoz, vagy a Pillangó utcai megállónál közvetlenül a BKV járműtelepen keresztül.

Dübörög a tram-train

8

Összeállt a Szeged központú vonatvillamos-rendszer költségvetése, a teljes összeg 74,6 milliárd forint. Hódmezővásárhelyig és Hódmezővásárhelyen épülhet a tram-train, megkezdődik a Makó felé vezető híd tervezése, vizsgálják a kiterjesztést Békéscsaba és Szabadka felé.

Az ember ismerje el, ha téved. Amikor Lázár János kancelláriaminiszter, majd Orbán Viktor miniszterelnök is azt mondta, hogy túl drága a Szeged és Hódmezővásárhely közé tervezett vonatvillamos, azt gondoltam, és meg is írtam, hogy legalábbis a közeljövőben nem valósul meg a két csongrádi megyei jogú városban villamosként, közöttük dízelmotorvonatként közlekedő – nálunk forradalmi előrelépést jelentő – jármű.

Most viszont már az látszik, hogy indul a beruházás, a Közlönyben ugyanis megjelent a róla szóló kormányhatározat, amely pénzt is rendel a beruházáshoz.

Napirendre térek tehát a korábbi politikai megnyilvánulások felett anélkül, hogy érteném őket, hiszen a vasútvillamos nem lett olcsóbb, több mint 70 milliárdba kerül. Tegyük rögtön hozzá, a pénz zöme arra kell, hogy a két város közötti MÁV-vasútvonalat alkalmassá tegyék a korszerű járműfajta értelmes használatára: felújítják és részben kétvágányúsítják a 22 kilométer hosszú vonalat, alkalmassá teszik a 100 kilométer per órás haladásra, és az egyik legdrágább tétel a biztosítóberendezés kiépítése.

Furcsa módon negyedébe sem kerül a vadonatúj egyvágányú villamosvonal létesítése Vásárhely két vasútállomása közé a belváros érintésével, pedig az összegben a villamos és a nagyvasút szegedi összekötése is benne van. Ahogy a Fonódó beszámolt róla, itt már szerződtek is a kivitelezővel.

vasút villamos Szerbia Szeged Szabadka Hódmezővásárhely Békéscsaba Makó Orbán Viktor EU beszerzés építés MÁV MÁV-Start NIF vonatvillamos Lázár János politika Stadler
A beruházás részei (millió forint). Az EU-s és a magyar költségvetés 30-70 arányban állják

A Stadler személyében megvan a járműtender nyertese, a kormányhatározat megjelenésével már csak formalitás, napokon belül várható az EU-s támogatási szerződés megkötése, és így a gyártóval kötött szerződés élesedése.

A két város közötti vonatvillamos negyedik eleme a Szegedre tervezett járműtelep.

A kormányhatározat ezen az első ütemen kívül is tartalmaz még pénzeket. Fontos azonban látni, hogy Szeged és Vásárhely között kezdődik a beruházás, a későbbi ütemeknél azonban konkrét építésről még nincs szó. Illetve szó van, pénz nincs.

Makót eleve bekötni tervezték a Szeged-központú tram-train rendszerbe (ez látható az itt is közölt térképen, amelyet sok éve rajzoltam). Most azonban csak a Tisza két partján lévő vasútvonalak összekötése szerepel a tervekben, ennek, tehát a hídnak és a kapcsolódó elemeknek a megtervezésére került most forrás.  Jelentős előrelépés lesz, hogy ha a csanádi városból Szegeden a Nagyállomásra megy majd a vonat. A vonal rekonstrukciójára a kormányhatározatban nincs pénz, pedig az elfogadható szolgáltatáshoz ez szükséges. Jó lenne, ha a MÁV kigazdálkodná a tram-trainhez képest kicsi összeget saját forrásaiból.

vasút villamos Szerbia Szeged Szabadka Hódmezővásárhely Békéscsaba Makó Orbán Viktor EU beszerzés építés MÁV MÁV-Start NIF vonatvillamos Lázár János politika Stadler
Vonatvillamos Chemnitzben – Fotó: Wikipedia

A harmadiknak és negyediknek nevezhető ütem Békéscsabát illetve Szabadkát kötné be a rendszerbe. Ezeknél inkább csak a lehetőségek megvizsgálása került be most a költségvetésbe. A szomszéd megyeszékhely ugyanarra van, mint Hódmezővásárhely, így elvileg csak egy pár járművet kellene még rendelni ahhoz, hogy a Szeged belvárosán végighaladó villamos meg se álljon (de, a megállókban) Csabáig. Az igazi persze az lenne, ha Vásárhelyhez hasonlóan ott is feltárná egy villamosvonat a város belső részét, mint látjuk, ez nem is olyan drága.

Szabadka bekapcsolása még nehezebb eggyel. Egyrészt a földrajz miatt ehhez Szegeden egy harmadik kapcsolatot lenne célszerű kiépíteni a villamoshálózat és a vasút között, másrészt ugye az jelenleg egy másik, nálunk szegényebb ország, amely felé hermetikusan zárjuk a határokat. (Persze a nemzetköziség előny is lehet az EU-pénzek megszerzésében.) De mindezzel együtt mostantól nem hagymázas fantazmagória, hanem komoly közpénzből tanulmányozott lehetőség a Szabadka, Lóversenypálya – Palics – Szeged – Hódmezőváráshely – Orosháza – Békéscsaba, Szent István tér villamos.

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek