Villamospótló troli drót nélkül a bulihíd idején

0

Két júniusi hétvégén a Szabadság hídról kitiltják a gépi üzemű járműveket, ezért Budán a villamosok, Pesten a 72-es troli útvonalát módosítják.

A Duna fölött gyalog, biciklivel vagy busszal, alatta metróval lehet átmenni, amíg június 17-én, 18-án, 24-én és 25-én a Szabadság híd gyalogos és kerékpáros zónaként üzemel – derül ki a BKK közleményéből.

villamos híd Budapest közút kerékpár gyalog gyorsvasút busz 4-es metró

A nem járó 47-es, 48-as, 49-es villamosokat a pesti oldalon a Fővám térig meghosszabbított 72-es trolival kívánják pótolni, a járművek akkumulátoros üzemben teszik meg a hosszabbítást a Kiskörúton. Budán a János kórháztól a 61-es villamos Budafokig megy majd, az 56A pedig Kelenföld vasútállomásig, így pótolva ott a 47-est, illetve a 49-est.

villamos híd Budapest közút kerékpár gyalog gyorsvasút busz 4-es metró

A híd két vége között a 4-es metróval lehet utazni, de az Erzsébet hídon járó buszok (a 133E és a Gárdonyi térnél is ideiglenesen megálló 7-es) szintén segítenek a pótlásban.

Augusztusban ugyancsak lesz két olyan hétvége, amikor bulihíddá alakul a Szabadság híd, de az akkori pótlásról érdekes módon egyelőre nem számolt be a BKK.

Újfajta nyári kedvezményekkel próbálkozik a MÁV-Start

0

Bizonyos utazóknak kifejezetten előnyös lehet ebben a szezonban vonatozni. Három csoportot azonosíthatunk: a Balatonra sokat, rendszeresen járók, az ország távoli, keleti részéről szintén ugyanide tartó csoportok, illetve azok a diákok, akik többfelé is utazni kívánnak a nyáron. Ja, és némileg az is spórolhat, aki korán reggel vagy este hajlandó a főváros és a Balaton között vonatozni, és a neten megvenni a jegyet.

Alapvetően maradnak az elmúlt években már megismert vonatok a Balaton északi és a rekonstrukció kellős közepén a forgalomnak átmenetileg visszaadott déli partján is a június 17-én kezdődő nyári menetrendben. Így a fantázianevek is ismerősek lehetnek: Kék hullám; Tekergő; Katica; Siófoki Flirt; Déli–>parti; Balaton, Ezüstpart, Aranypart, Aranyhíd expresszek; Bagolyvonatok. Fontos könnyebbség viszont, hogy a Tekergőkre nem kell gyorspótjegy.

vasút MÁV-Start tarifa internet Balaton menetrend

Alaposan megváltoznak a kedvezmények. Idén már nincs Balaton Mix, amelyet egyébként nagyon kevesen vettek igénybe az elmúlt években. Jó lenne tudni, hogy miért, hiszen ebből talán megjósolható, hogy az új kedvezmények népszerűek lesznek-e. Ha a bonyolultság volt az (egyik) ok, akkor van remény, hiszen az új formák egy része faékegyszerűségű: fix az áruk.

Az évtizedekkel ezelőtti formátumot felelevenítő Balatoni füzetjegy például 44900 forintba kerül. Ez tíz utazást ér bárhonnan az országból a Balatonra vagy -ról, sőt két balatoni állomás között is igénybe vehető. Mivel több utas egyszerre is használhatja, ha mondjuk egy ötfős társaság Nyíregyházáról utazik oda-vissza a Balatonhoz, máris jól járhatnak.

vasút MÁV-Start tarifa internet Balaton menetrend
A fővárosból a Balatonra érvényes, és a diákok számára bárhonnan bárhová váltható nyári bérletek érvénytartama és ára forintban

Újdonság a Balaton 30, Balaton 60, Balaton 90 elnevezésű bérlet, amely Budapest és a Balaton között a jelzett napon át korlátlan utazásra jogosít. A Vakáció bérlet hasonló, de nagy különbség, hogy csak diákok vehetik igénybe, viszont az egész országra (idén már a GYSEV-re is) érvényes. Ez tavaly is létezett, most viszont új a 15 napos verzió. A Vakáció mellé gyorspótjegy sem kell, de az IC-re a pót- és helyjegy igen.

Eddig nem létező kedvezményt próbál ki a MÁV-Start az e-vonatjegyeknél. A cél ugyanis az, hogy a kevésbé zsúfolt vonatokra terelje az utasok egy részét. A menetrendben „@” jellel megkülönböztetett reggeli és esti, balatoni, velencei-tavi járatokra az eddigi 3 helyett 15 százalékos kedvezményt adnak, ha az interneten vásárolja meg a jegyét az utas, és kinyomtatja magának vagy készülékén mutatja be a jegyvizsgálónak.

vasút MÁV-Start tarifa internet Balaton menetrend

Lehet, hogy nem lesznek sokan, akik lényegesen korábban kelnek föl 15 százalék kedvezményért, de a délutáni hazaindulás helyett estit választani már reális opció.

Következetesebb lesz a kerékpárszállítás szabályozása. Azokban a szerelvényekben, amelyeken csak néhány (maximum 16) biciklit lehet elhelyezni, minden esetben kötelező lesz megváltani a kerékpárhelyjegyet. A nagyobb kapacitású (16-47) vonatokra viszont ez nem kell. Az északi partra a Tekergőket, a délire a sebeseket ajánlják a bringásoknak.

Ide nem fog idén nyáron vonattal utazni

0

A szerb vasút lemondta a montenegrói Barba közlekedő vonatot, így a Budapestről közvetlenül elérhető adriai összeköttetésekből a legdélebbi célpont idén kimarad.

A szerb államvasút még csak be sem jelentette előre, hogy július 15-ig nem fogja továbbítani a Magyarország felől érkező magyar és cseh kocsikat, így sokan már meg is vették a jegyüket a bari éjszakai vonatra. Számukra természetesen visszatérítik a jegyárat – mondta Csépke András vezérigazgató a MÁV-Start nyári szolgáltatásait ismertető sajtótájékoztatón. Akit tudtak, már értesítettek a rossz hírről, a többiek jelentkezését várják.

vasút Szerbia Montenegro MÁV-Start
Mi szerencsére tavaly próbáltuk ki a bari éjszakai vonatot. Akkor csak a szerb–montenegrói határon, hajnalban kellett fölkelni és buszra szállni vágányzár miatt. Cserében délelőtt a kusett helyett a Crna Gora-i vasút luxushálóiba szállhattunk vissza

Információink szerint a Belgrád és Požega közötti vágányzárnak esett áldozatul a 2017-es szezon első felében a kedvelt fürdősvonat. Magyarországról Barba vonatozni ezek után se lehetetlen, de nem is túl egyszerű.

vasút Szerbia Montenegro MÁV-Start
Látványos tájon tör át a vonat a két balkáni ország határvidékén – Fotók: Helmeczi Hédi

Szerbiában több vonat is közlekedne a Crna Gora-i tengerpart felé, ezek közül némelyiket busszal pótolják ezen a szakaszon, mások kerülővel közlekednek, a Szabadkáról induló éjszakai vonat, amely a magyar kocsikat is vinné, na azt pótlás nélkül kihúzták a menetrendből.

vasút Szerbia Montenegro MÁV-Start
A montenegrói főváros, Podgorica pályaudvara

Belgrádból indul tehát járat a montenegrói partra, azt azonban a délutáni pesti vonat éppen lekési. A reggelivel persze elérhető, és akkor már csak a jegyvásárlás problémáját kell megoldania annak, aki csodás hegyek között egy jó kis balkáni vonatozásra vágyik oda, ahol a horvátországinál 10 százalékkal olcsóbban és 100 százalékkal koszosabb körülmények között élvezheti az Adriát, és ahol mindig megpróbálják átverni a buszkalauzok.

Elvileg ugyan nemzetközi vonat megy Belgrádból Barba, de jegyet csak Szerbiában lehet rá kapni.

Nyáron vonatok járnak majd a balaton partján

0

vasút NIF beszerzés felújítás Balaton NFM EU

A Balaton déli partján haladó vasútvonalon jelenleg zajlik a rekonstrukció Szántód-Kőröshegy és Balatonfenyves között. Ezzel párhuzamosan a Fonyód–Kaposvár vonalat is felújítják. A munkákat eleve úgy osztották alapvetően két szezonra, hogy közben nyáron járhassanak a vonatok.

Újabb mérföldkőhöz érkezik a Szántód-Kőröshegy–Balatonszentgyörgy, illetve Fonyód– Kaposvár közötti szakasz fejlesztése – írja közleményében a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő.

vasút NIF beszerzés felújítás Balaton NFM EU
Fonyód és Bélatelep között megépült az új hullámtörő, ami a jövőben megóvja a dél-balatoni vasútforgalmat a tó erodáló hatásától – ez és az indulókép a NIF-től származik

A dél-balatoni vasútfejlesztés előrehaladásáról és a 2017 nyári időszakban érvényes ideiglenes forgalomba helyezéssel kapcsolatban Witzmann Mihály, Somogy megye 4. sz. választókerületének országgyűlési képviselője és Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési koordinációs igazgatója tartott sajtótájékoztatót.

vasút NIF beszerzés felújítás Balaton NFM EU
A most folyó rekonstrukció során Balatonlelle felsőnél épül egy kétvágányú szakasz is – Ábra: iho.hu, Google.com

A fejlesztés ütemezése során meghatározó szempont a nyári szezon lehető legkisebb mértékű akadályozása, ennek megfelelően 2017. június 16-án este véget ér a vágányzár. Az átépítéssel érintett teljes szakaszt ideiglenesen forgalomba helyezik, hogy egész nyáron valamennyi személyszállító vonat menetrend szerint közlekedhessen mind a két vonalon.

vasút NIF beszerzés felújítás Balaton NFM EU
A képen annak a hosszú gépsornak egy részlete látható, amelyik a vágány alatt a teljes ágyazatot kicseréli, zúzottkövestül, szigetelőrétegekkel együtt, miközben végigvontatják az adott szakaszon

A soron következő, utolsó teljes kizárásos vágányzárra 2017 őszétől kell számítani, 2018-ban pedig tervezetten már csak eseti jelleggel, elsősorban éjszaka szüneteltetik a vonatforgalmat. A beruházás teljes befejezése 2018 őszén várható.

vasút NIF beszerzés felújítás Balaton NFM EU
Ez a gépsor a pályát cseréli ki: a síneket, az aljakat. Az előző berendezéssel együtt tehát a komplett felépítményt újjávarázsolja

A forgalomnak ideiglenesen visszaadott infrastruktúra a kivitelezéssel érintett szakaszon még nem teljes készültségű, de valamennyi létesítmény az utasforgalom feltételeinek megfelelő, biztonságos közlekedésre alkalmas állapotban áll majd a közlekedők rendelkezésére.

vasút NIF beszerzés felújítás Balaton NFM EU
Az iho.hu térképén az is látszik, hogy hol készült, készül új, második vágány a 30-as vasútvonalon

Szántód-Kőröshegy–Balatonfenyves között már az új vasúti pályán lehet közlekedni, Balatonfenyves és Balatonszentgyörgy között 2017 őszén épül át a vasút. Nyárra az átépítés miatt feszültségmentesített felsővezetéki rendszert is visszakapcsolják.

vasút NIF beszerzés felújítás Balaton NFM EU
Balatonszárszó szinte már a végleges arcát fogja mutatni, ha a meginduló forgalom kifényesíti a sínek futófelületét – Fotó: NIF

A forgalom hétvégi elindításáig Balatonfenyves alsó, Balatonmáriafürdő alsó, Balatonberény és Fonyód megállóhelyek kivételével befejezik az új magasperonok építését. A Kaposvár–Fonyód vasútvonalon Lengyeltótinál is elkészülnek a végleges új peronok, a többi helyszínén ideiglenes peronokat alakítanak ki. Szántód-Kőröshegy állomáson felújították a peronaluljárót, és a többi állomáson is teljesülnek az utasforgalomhoz elegendő feltételek.

vasút NIF beszerzés felújítás Balaton NFM EU
Ez a géplánc úgy cserélte a zúzottkövet tavasszal a Fonyód–Kaposvár vonalon, hogy a használható köveket tisztítva újra visszatöltötte kiegészítve a szükséges friss kővel

Szántód-Kőröshegy–Fonyód között a hét végéig befejezik a zajárnyékoló falak és a rugalmas sínágyazású szakaszok építését is, a fennmaradó szakaszon ősztől építik ki a zajvédelmi létesítményeket.

vasút NIF beszerzés felújítás Balaton NFM EU
A Balaton körüli MÁV-állomások korszerűsítése külön beruházásban valósulhat meg, ez jelenleg előkészítési fázisban van – Fotó: NIF

A közúti és gyalogos átkelők a legtöbb helyen elkészültek. Egy helyszínen, Balatonfenyvesen, a Vajda és a Nyírfás utca sarkánál található szintbeli gyalogos átkelőhely még épül, ezért idén nyáron a Sikló utcai, valamint Balatonmáriafürdőn a Faluház utcai gyalogos átkelőhely vehető igénybe.

vasút NIF beszerzés felújítás Balaton NFM EU
A NIF térképén kék szín jelzi a mostani rekonstrukciót

A menetrend szerinti vasúti forgalom megindulása előtt próbamenetek közlekedésére kell számítani, ezalatt a szintbeni közúti útátjárókat fedezőőrrel biztosítják. Balatonszemesen a Semmelweis utcánál és Balatonlellén a Határ utcánál található útátjárókban a forgalom megindulásától, tervezetten két hétig, jelzőőrök irányítják majd a közúti forgalmat. Ebben a kezdeti időszakban, a vasúti forgalom zökkenőmentes működése érdekében további biztonsági intézkedésekre, az állomásokon kezelőszemélyzet jelenlétére kell számítani, ezek az utasforgalmat nem befolyásolják.

vasút NIF beszerzés felújítás Balaton NFM EU
A beruházás befejezését 2018 őszére tervezik – Fotó: NIF

A dél-balatoni vasútvonal fejlesztésének eredményeként az utazók gyorsabban juthatnak el a Balatonhoz. A menetidő a főváros és Keszthely között további 10 perccel csökken, Kaposvárról Fonyódra pedig a mostani 75-80 perc helyett 55 perc lesz. Az új magasperonoknak köszönhetően kényelmesebbé, az átépülő közúti és gyalogos átkelők megépülését követően biztonságosabbá válik a közlekedés. A rugalmas rezgéscsillapító sínágyazat és a zajvédő falak megépítése után csökken a zajterhelés, javul a környékbeliek életminősége.

vasút NIF beszerzés felújítás Balaton NFM EU
Ősszel újra leállnak a vonatok – Fotó: NIF

Jelenleg is folynak a peronépítési, út- és gyalogosátjáró-burkolási, valamint aluljáró-felújítási munkálatok, amelyek az ideiglenes üzembe helyezésig befejeződnek. A nyári időszakban sem áll le a beruházás, ez azonban nem zavarja a vasúti és az utasforgalmat, a létesítmények rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban lesznek. A kivitelezési munkák folytatása miatt nem minden terület végső rendezése történik meg. A területrendezési, úthelyreállítási munkálatok a projekt végső fázisában, az önkormányzatokkal egyeztetve történik majd meg.

vasút NIF beszerzés felújítás Balaton NFM EU
A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF beruházásában uniós és hazai forrás bevonásával valósul meg – Fotó: NIF

A kivitelezést a Déli-part 2016 Konzorcium – R-Kord Építőipari Kft., V-Híd Zrt., Swietelsky Vasúttechnika Kft. – végzi.

Hogyan lehetne valóban hasznos a belgrádi vasút kínai gigaberuházása?

5

Értelmetlenül pazarló presztízsberuházásként, de akár egy évszázados adósság törlesztéseként is értékelhető a kelebiai vasútvonal rekonstrukciója. Apropó, törlesztés: a tervezett fejlesztés leginkább abban különbözik a korábbi vagy most folyó hasonlóktól, hogy nem ajándékeuróból, hanem kamatostul visszafizetendő kínai hitelből készül.

A Budapest és Belgrád közötti vasút kínai hitelből és részvétellel tervezett teljes rekonstrukciójáról jelent meg elemzésem az Indóház vasúti magazin legfrisseb számában. A hosszabb írásból kedvcsinálónak azokat a részeket idézem, amelyek azt firtatják, lehetne-e ugyanezt a déli irányt úgy fejleszteni részben más nyomvonalon, hogy abból Magyarország jobban profitáljon.

Magyarország legkevésbé fontos fővonaláról beszélünk. Nyomvonala a 19. században a balkáni kapcsolatot, konkrétan a belgrádi irányt célozta, a jelenlegi magyar szakaszt 1882-ben adták át. Trianon azonban levágta az első nagyobb várost, Szabadkát, és mindent, ami utána van: Újvidéket, a fontos és akkor sűrű vasúthálózattal átszőtt, most Vajdaságnak nevezett területet. A vonal jelentősége annyira hátra sorolódott, hogy az első világháború után minden tekintetben összetöpörödött országban az elkezdett kétvágányúsítást nemcsak félbehagyták, de a második pálya sínjeit onnan is felszedték, ahol már használatba vették őket, hogy más vonalakon felhasználhassák, mert ott nagyobb szükség volt rájuk. A fejlesztés tehát elvben akár az évszázaddal ezelőtti munka befejezésének is mondható, a gyakorlatban pedig az tekinthető előnyös helyzetnek, hogy a plusz vágány helye a legtöbb szakaszon rendelkezésre áll.

vasút Budapest-Belgrád vasút fejlesztés Kína Szerbia MÁV Szeged
A bueker.net térképén lilával jelöltük az alternatív fejlesztési változatot: a 140-es és 136-os vonal lenne a személyszállítási főirány, miközben az egyvágányúan felújított 150-es és a kétvágányúsított 140-es együtt nagy teherszállítási kapacitást is képviselne

Akik támadják a projektet, általában onnan közelítenek, hogy nincs szükség ezt a vonalat ilyen drágán, ennyire nagy teljesítményt lehetővé tevő műszaki tartalommal rendbehozni, a személyforgalom nem igényli a második vágányt, a teherforgalomnak meg nem kell a 160-as tempó.

A legtöbb szakember azonban azért szomorú, mert túl korán elvetették azt az ötletet, hogy a Belgrád–Budapest vasúti irány fejlesztésekor figyelembe vegyék a 140-es vonalat is. Bár a Cegléd–Kecskemét–Szeged–Röszke–Szabadka útirány némileg kerülő a 150-eshez képest, de egy ilyen kettős projektnek több fontos előnye lett volna, ha nem csupán az a célunk, hogy Kína minél egyszerűbben jusson európai referenciához, hanem önző módon a magyar utazóközönség érdekeit is fontosnak tartjuk. A kínaiak szlogenjént átírva mondhatjuk: Egy övezet, több út.

A kelebiai vonal egyvágányú rekonstrukciójával és a szegedi még egynyomú részeinek kétvágányúsításával és a 160-as sebesség lehetővé tételével sokkal több – szegedi, kecskeméti, kiskunfélegyházi – utas járt volna jól. A két vonal együttesen megnövelt kapacitása segítette volna a konténervonatok haladását, sőt a két vasút zavar esetén eredményesebben szolgálhatna egymás tartalékául. A rövidke Szeged–Szabadka vonal kipofozása pedig regionális, ha úgy tetszik nemzetstratégiai szempontból hozhatott volna sokat a vajdasági magyaroknak. Természetesen mindkét vasúton lehetett volna nemzetközi vonatokat is járatni, például Belgrád–Szabadka–Kelebia–Budapest–Bécs és Belgrád–Szabadka–Szeged–Cegléd–Budapest útirányon át.

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek