Kizárólag nulla emissziós autók kaphatnának taxiengedélyt 2020-tól, 2023-tól pedig belsőégésű motoros járművel egyáltalán nem lehetne taxizni a fővárosban.

Néhány év múlva már csak elektromos taxik üzemelhetnek a fővárosban, ha a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) elképzelései valóra válnak – írja a Napi.hu.

Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes akkor beszélt erről, amikor a repülőtéren átadtak egy elektromos töltőállomást. Ha villanytaxik lesznek Pesten, azokat alapvetően majd saját telephelyeiken töltik a társaságok, de igénybe kell majd venniük a városi töltőpontokat is, hiszen az akkuk nem feltétlenül bírnak ki egy töltéssel egy taxis munkanapot.

elektromos közút taxi Budapest magazin környezetvédelem Nemzetgazdasági Minisztérium
Ma még szennyeznek a pesti taxik

 

A gazdasági portál által megkérdezett taxistársaságoknak ez az egyik problémájuk a tervvel: ha fűteni vagy légkondícionálni is kell, különösen kicsi, száz kilométer körüli lehet a hatótávolság.

A másik, hogy velük nem egyeztettek, noha Szeneczey ezt állította. A harmadik kifogás arról szól, hogy sok taxis éppen mostanában cseréli autóját kevésbé környezetszennyezőre, ugyanis 2018 januárjától kötelező az euro 5-ös norma. Nekik tehát rövid időn belül újra kocsit kellene váltaniuk.

Az ötlet támogatói viszont azzal érvelnek, hogy éppen a taxizásra éri meg a leginkább beruházni „akkus” autóba, hiszen a benzinmegtakarítás az intenzív használat miatt jelentős. Már a legegyszerűbb, nem tölthető hibridekkel is megéri a taxizás, még inkább a nálunk zöld rendszámra jogosult bedugható hibridekkel vagy a nulla emissziós, tisztán villamos energiával menő autókkal. A taxisoknak tehát maguktól is ebbe az irányba kellene menniük, ahogy ez Európa sok más nagyvárosában történik.

A kormány mostanában fokozottan támogatja az elektromos hajtást. Orbán Viktor miniszterelnök például nemrég Szegeden arról tárgyalt Botka László polgármesterrel, hogyan lehetne a város teljes közösségi közlekedését elektomos energiára alapozni.

Ugyanakkor az új technológia gyermekbetegségére is könnyű példákat találni, a budai Várba járó elektromos midibuszok eddig megbízhatatlannak bizonyultak.