Szlovákiában újabb állomások kaptak magyar nyelvű feliratokat, de szigorúan csak az állomások.

Magyarbél egy falu a Kisalföld északi peremén, Pozsonytól 17 kilométerre északkeletre. Szlovákul korábban Maďarský Biel volt, most Veľký Biel a neve. A legutóbbi, 2011-es adatok szerint lakóinak 30 százaléka magyar. Húsz évvel azelőtt még többségben voltak a magyarok. De nem a Szlovákiában máshol is jellemző tendencia miatt nem kaphat magyar nyelvű vasúti táblát a község, hanem azért, mert a vasúton nem állomása, hanem csak megállója van.

 

A hazai és bizonyára a felvidéki magyar közvélemény sincs teljesen tisztában azzal, hogy mi a pontos különbség a megálló és az állomás között, talán annyi rémlik, hogy az állomás valami fontosabb, de a lényeg, hogy mind a kettőnél föl lehet szállni a vonatra, illetve le lehet szállni róla.

A vasúttechnológiai különbség egyébként az, hogy az állomás olyan szolgálati hely, ahol a személy-, illetve áruforgalmi szolgáltatásokon kívül vonatok találkozására is van mód, a megállóban az utóbbi hiányzik. A legegyszerűbb egy egyvágányú vasútvonalat elképzelni. Itt a megállóhelyeken is csak egy vágány van, az állomásokon viszont több, így a szemben közlekedő vonatok ott képesek kikerülni, az egyfelé haladók pedig esetleg előzni egymást.

Szlovákia vasút politika
Fotó: MTI

Látható, hogy ennek a technológiai kérdésnek nincs nagy jelentősége az átlagutas szempontjából, a magyar nyelvű táblák kihelyezésében most mégis döntő jelentőségű lett Szlovákiában.

A magyar vasúti feliratokról határozó rendeletbe ugyanis – gondolom épp azért, mert a nem vasúti szakemberek számára secko jedno – a vasútállomás szó került, a megállóhely nem. Így most csak azok a települések kaphatnak kisebbségi nyelven táblát (54 magyar és egy ruszin), ahol egyrészt legalább 20 százalék kisebbségi van, másrészt a vasútüzemi logika annak idején sok sínt helyezett el.

Szlovákia vasút politika
Fotó: Szlovákia Közlekedés- és Építésügyi Minisztériuma

Magyarbél nem, Komárom, Dunaszerdahely igen. Persze nem feltétlenül kell fanyalogni, inkább örüljünk a most elért eredménynek, hiszen nem volt könnyű!

Szlovákiában a többség enyhén szólva nem rohan megadni ezt az alapvető kisebbségi jogot. A közlekedés kétnyelvűsítéséről szóló törvény 2011-es, de a vasúton évekig nem hajtották végre, mert a vasúti törvényhez annak idején nem nyúltak.

Most – nem utolsó sorban Érsek Árpád közlekedési miniszternek, a Híd-Most politikusának köszönhetően – rendeletben sikerült rendezni az állomások ügyét, de a terv az, hogy hamarosan törvényi szintre emelik a szabályozást, és a megállók kérdését is megpróbálják megoldani.