Épül a komáromi híd

1

Elsősorban a kamionok számára fontos, hogy Komáromnál is átkelhessenek a Dunán Magyarország és Szlovákia között.

A nehézgépjárművek számára Vámosszabadi és Letkés között nincs átkelési lehetőség a Dunán és az Ipolyon. A komáromi Erzsébet-híd 20 tonnás súlykorlátozású, a városok belsejébe vezeti a forgalmat. A megépülő új Duna-híd a magyar-szlovák Duna-szakaszon közvetlen átkelési lehetőséget teremt a teherforgalom számára Komárom és Révkomárom elkerülésével.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

A 600 méteres hídon átvezetett 2×1 sávos szakasz a magyar 1-es utat köti össze a szlovák 63-as főúttal. A hídszerkezet egy egypilonos, ferdekábeles híd. A pilon magassága az útpálya felett 94,5 méter. A híd öt nyílásból áll, melyek közül 3 a meder felett, 2 pedig a szlovák oldali ártéren lesz. A hídon a kerékpárút és járda, valamint a belterület közelsége miatt közvilágítás is lesz. Az egyedi szerkezet miatt a pilon és kábelek díszkivilágítást kapnak.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

A beruházáshoz tartozik egy-egy útcsatlakozás megépítése a szlovák és magyar fél részéről. A magyar oldalon egy 1,3 km hosszú út épül a 131-es főútig, azaz a Komáromot délről elkerülő útig. Ezen a szakaszon két körforgalom és két kisebb híd lesz, egyik az ipartelepi kerékpárút felett, a másik a Koppány vezér út felett. Ezen kívül 2 tengelysúly-mérő hely is épül a főpálya mindkét oldalán.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

A szlovák oldali útcsatlakozás hossza 646 méter, 2×1 sávos. A szakaszon egy körforgalmú csomópont épül az I/63 út csatlakozásánál, valamit egy kerékpárútlehajtó-ág, és a járdához csatlakozó lehajtó és lépcső a híd végén.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

Az új híd és a csatlakozó útszakaszok forgalomba helyezése 2019 telére várható.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

Az új komáromi Duna-híd kivitelezésének nyertese a H-M Dunahíd Konzorcium (tagjai: Hídépítő Zrt., Mészáros és Mészáros Kft.) A kivitelezés nettó összege: 91,199 millió euró.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

A magyar oldali útcsatlakozás nyertes kivitelezője az Stra-Kom konzorcium  (tagjai: Strabag Építő Kft. – Strabag AG). A szlovák oldali útcsatlakozást a Váhostav-Sk a.s. építi.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés
Az építkezést megnyitó ünnepségen a két ország miniszterelnöke is ott volt

A kivitelezés koordinátora Magyarország, a projekt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a szlovák Közlekedési és Építési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. és a Slovenska správa ciest (SSC) Szlovák Közútkezelő Társaság beruházásban valósul meg, 85% uniós forrás felhasználásával.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

(A szöveg, a fotók, a látványképek és a térkép forrása a NIF)

Megvan a Rajka–Pozsony-járat menetrendje

3

Most már hivatalos, december 10-től a Duna jobb partján is el lehet jutni Magyarországról vonattal közvetlenül Pozsonyba.

Talán az őszi pesszimizmus teszi, de tulajdonképpen elkeseredtem a jó hírre: sikerült, az illetékes minisztérium eldöntötte, hogy a decemberi menetrendváltástól megrendeli a GYSEV-től a Rajka–Pozsonyligetfalu közötti vasúti járatot.

Pozsony Szlovákia GYSEV vasút NFM Határ EU
Forrás: NFM

Vagyis 2017-ben örülni kell annak, hogy két, a határt egymás között már teljesen eltörölt közép-európai, sőt visegrádi ország (tudjuk, a V4 a legszorosabb és leghatékonyabb szövetség Európában) nagyobbacska városai között lesz vasúti összeköttetés. Ha nem is közvetlenül, de átszállással. Ha Pozsonynak nem is a főpályaudvaráról, csak egy külvárosi állomásáról naponta néhányszor átszalad majd egy motorkocsi Rajkára vagy Hegyeshalomba, ahol föl lehet majd szállni a győri vonatra is.

Igen, ennek örülni kell, pedig 2009-ig Pest és Prága közötti nemzetközi vonat is összekötötte Győrt és Pozsonyt (mondjuk akkor se olyan menetrenddel, ami egy győri lakos üzleti vagy turisztikai útjának feküdt volna). És a mostani sikerhez valószínűleg az kellet, hogy Szlovákiában Érsek Árpád személyében magyar nemzetiségű, pozsonyi politikus legyen a közlekedési miniszter.

Pozsony Szlovákia GYSEV vasút NFM Határ EU
A GYSEV motorkocsija Ligetfaluban a szlovák vasút felvételén

Az eddigiekből is látható, hogy a Rajka–Pozsony-járat elsősorban szlovák belügy, az egyre inkább Pozsony alvóvárosaként szolgáló Rajkával teremti meg a kapcsolatot. Győr tehát most másodlagos szempont volt, bár azért arra odafigyeltek, hogy jó átszállási kapcsolat legyen – írta a Fonódónak válaszul a magyar Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Elvileg később lehetséges persze a közvetlen győri, mosonmagyaróvári kapcsolat is, akkor már nem dízelmotorkocsival, hanem villmos vontatással.

Pozsony Szlovákia GYSEV vasút NFM Határ EU
A 2009-es menetrend részlete

Bár a járat Szlovákiának fontos, mégsem az ottani államvasút csinálja, sőt, nem is a magyar testvérszervezet, hanem a GYSEV. A bennfentesek szerint mindkét országban a szent vonatkilométer a tartózkodás oka, vagyis hogy a támogatásra szoruló vasútra ne lehessen azt mondani, hogy bővít, pedig hát ha igény van a járatra, akkor utas is lesz. Az NFM viszont pofonegyszerű választ adott erre a kérdésre: A Hegyeshalom–Rajka szakasz 2011 óta a GYSEV-é, ezért övék a lehetőség.

Már a szlovákoknak is van alacsonypadlós Bz-jük

0

Északi szomszédunknál munkába állt az öregecske motorvonatok korszerűsítésével és akadálymentesítésével előállított első mellékvonali Hangya. A cseheknek már régóta van ilyenjük, a magyarok viszont már nem is álmodnak hasonló járműről.

A nálunk Bz-ként ismert csehszlovák kéttengelyes motorkocsikból és a hozzájuk való mellékkocsikból szülőhazájukon kívül Magyarország vásárolt, így a 20. század végén három ország meghatározó mellékvonali járművei voltak ezek.

Amikor nemrég kiderült, hogy a MÁV már nem túl sokáig számít rajtuk egy részletes posztot áldoztunk a Buzenykáknak, beszámolva a korszerűsítési kísérletekről is.

vasút Szlovákia Csehország MÁV MÁV-Start Bz Csehszlovákia Zólyom
Fotók: ŽSSK

Csehországban a nem villamosított mellékvonalakra számos korszerűbb járművet vásároltak, de ők jutottak a legtovább a megszüntetve megőrzés, azaz a korszerűsítés terén is. A két- és háromrészes Regionovák egy vagy két motorkocsiból és egy mellékkocsiból állnak, ezeket csuklóval kapcsolják egybe, így teremtve meg az átjárható teret. A legnagyobb újdonság, hogy a mellékkocsi középső része alacsonypadlós. A Regionovákat a 2000-res évtized közepétől gyártották, a programot már le is zárták.

vasút Szlovákia Csehország MÁV MÁV-Start Bz Csehszlovákia Zólyom
Az alacsony középrész erősen emlékeztet a cseh Regionováéra

Szlovákia szintén motor- és mellékkocsi összeépítéséből hozta létre, de először még magaspadlósan saját csuklós motorvonatát, de mostanára eljutottak odáig, hogy a zólyomi járműjavító (ŽOS Zvolen) első alacsonypadlós „Bz”-utódja már utasokat szállít – írta az iho.hu közlekedési portál a a szlovák államvasút (ŽSSK) közleménye alapján.

A ŽSSK a Mravec (Hangya) beceneved kapó csuklósból nyolcat rendelt, az első példány eleinte szülővárosa közelében bontogatja szárnyait (ha szárnyashangya), a decemberi menetrendváltástól a Trsztenába (Trstená, középkori magyar nevén Árvanádasd) vezető mellékvonalon szolgál majd.

vasút Szlovákia Csehország MÁV MÁV-Start Bz Csehszlovákia Zólyom
A Hangya becenév talán a karakteres fejrésznek köszönhető

Magyarország alighanem véglegesen lemaradt a másik két országtól a Bz-korszerűsítés terén. Feltehetően most már nem is lenne érdemes egy ilyen projektet erőltetni. Persze az évtizedek alatt sok változtatáson estek át itt is a Bz-k, de a járműfelépítést alapjaiban megváltoztató korszerűsítés mindössze egyetlen példányig jutott. A szintén kétrészes, csuklós, de magaspadlós „Iker-Bz” a szombathelyi járműjavítóban készült, de az ígéretek ellenére árva maradt (nádasd nélkül).

Átment az első motorvonat Rajkáról Pozsonyba

0

A GYSEV tesztelte decembertől indítandó ligetfelui járatát. Hivatalosan azonban még mindig nincs döntés.

Továbbra is úgy tűnik, a Hegyeshalom és Pozsonyligetfalu közé tervezett vasúti összeköttetés a szlovákok szívügye, a napokban is ők posztoltak fotókat arról, hogy a GYSEV műszaki próbamenetben tesztelte, hogy a célra kiszemelt Jenbacher motorkocsikkal teljesíthető-e a forgalom. Persze, hogy teljesíthető, 2009-ig rendes, hosszú, nemzetközi távolsági vonat is járt erre Prágába.

Szlovákia vasút határ GYSEV MÁV MÁV-Start Csépke András Pozsony
A szlovák államvasút Facebook-oldaláról származó fotó a probamenetről

A szlovák elköteleződés egyrészt érthető, hiszen – ahogy az ötlet tavaszi felmerülésekor már egy hosszabb cikkben bemutattam – Rajka Pozsony alvóvárosa lett, a szlovák fővárosba ingázók egy részét próbálják vonatra ültetni, bár a többség bizonyára továbbra is a közutat (saját autót, illetve a pozsonyi közlekedési cég buszát) választja majd. Ehhez igazodnak a – szintén szlovák oldalról – kiszivárgott menetrendtervezetek is, reggel egy-két vonat vinné be a dolgozókat, iskolásokat, délután a széthúzottabb hivatásforgalmi igényekhez igazodva már három indulást is megkockáztatnak, szinte már-már valamiféle ütemességre emlékeztető módon.

Másrészt eddig az a kép élt az eseményeket kívülről követni próbáló érdeklődőben, hogy Szlovákia azzal töltötte az elmúlt évtizedet, hogy ahol érte, irtotta a magyar határátmeneteket. Nem kizárólag valamiféle magyarellenességből, bár kétségtelenül igaz, hogy a közlekedési kapcsolatok különösen fontosak a határ egyik oldalán élő kisebbségnek a másik oldalon elhelyezkedő anyaországgal. De hasonlóan a minimumra korlátozták a szintén hosszú lengyel határ vasúti átléphetőségét is. Eközben a MÁV-csoport illetékeseitől – ha nem is hivatalosan – folyamatosan azt lehett hallani, hogy szorgalmazzák, hogy minél több ponton legyenek határátlépő vonatok, elsősorban éppen Rajkánál.

Szlovákia vasút határ GYSEV MÁV MÁV-Start Csépke András Pozsony
A pozsonyi közlekedési cég térképének részlete a Rajkába átjáró 801-es busszal

Időközben Szlovákiában magyar nemzetiségű közlekedési minisztert iktattak be: Érsek Árpádot, a Most–Híd poszonyi illetőségű politikusát, neki bizonyára kulcsszerepe van a kapcsolat felélesztésében.

Ironikus fordulat, hogy most a MÁV-Start akarja szétcseszni az egyetlen valamire való szlovák-magyar kapcsolatot, a Szob és Párkány közöttit. Hivatalosan annyit erősítettek meg, hogy vizsgálják a kérdést, de a pletykák szerint Csépke András MÁV-Start vezérigazgató szándékai szerint a határon mozdonycserével, a magyar szakaszon számos megállással lassítanák a vonatok közül a megmaradókat, de néhányat egyszerűen megszüntetnének. A legújabb zuhanyhíradó szerint nem a legrosszabb verzió fog megvalósulni, majd meglátjuk.

Szlovákia vasút határ GYSEV MÁV MÁV-Start Csépke András Pozsony
Jenbacher Pozsonyligetfalun

Vonatkilométert nemcsak a magyar, hanem a szlovák államvasút is meg akar takarítani, úgy tudni, ezért nem az utóbbi működtetné a rajkai vonatokat, pedig ennek a mutatónak se az üzlethez, se a szolgáltatáshoz, se a mobilitáshoz nincs köze, legfeljebb a bürokraták táblázataihoz. Így került képbe a GYSEV, amely egyébként most is jár már Ligetfaluba Bécsen át. A baj az, hogy így nem lesz közvetlen kapcsolat Győr felé, át kell majd szállni, egy Győr–Hegyeshalom–Pozsony járat inkább a MÁV-Startnak passzolna. Mindenesetre az első, kis lépésnek is örülni kell, ha tényleg megvalósul. A GYSEV-nél ugyanis úgy tájékoztatták a Fonódót, hogy hivatalos megrendelés még mindig nincs a járatra.

Szergej-lesen a 81-esen

2

Igazi vadászat ez: a tehervonat hajnalban indul, de lehet, hogy délig is hiába vársz rá. Nem könnyű megtalálni a megfelelő fotóhelyet sem, és az sem mindegy, hogy süt a nap.

Nevezetes vasútvonal a 81-es, a MÁV születésének oka, hiszen az államvasút a Pest-Hatvan-Salgótarján-Losonc-Besztercebánya vonalon épült, korrupcióba és tőkehiányba fulladt Magyar Északi Vasút államosításával jött létre.

vasút magazin Szergej Búvár Fotó tehervonat SzlovákiaLeginkább ezért a képért mentünk, végülis megérte

«
123
Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek