Budapest közút utastájékoztatás menetrend troli térkép

Hét nap alatt háromféle déli végállomása is volt a fővárosi 72-es járatnak. Egy alapvetően pozitív irányú változást csak ilyen kaotikusan lehet bevezetni?

 

Fokozatos eltűnik az éles határ a trolibusz és az autóbusz között, vannak hibrid-, sőt villanybuszok, a trolikba meg olyan akkumulátorok (vagy szuperkondenzátorok) kerülnek, amelyekkel egyre hosszabb utat tehetnek meg utasokkal, felsővezeték nélkül is.

Prágában például azt tervezik, hogy olyan vonalakon indítanak önállóan is mozgásképes trolikat, amelyet eleve úgy hoznak létre, hogy csak a meredeken emelkedő szakaszokon feszítenek ki vezetéket.

Budapest közút utastájékoztatás menetrend troli térkép
Az Astorianal legalul ott a 72-es menetrendje, de ideje átvenni Szegedről a kresztáblát is?

Budapesten már évek óta gyakorlat, hogy az akkus trolik útjuk egy részét leeresztett áramszedővel teszik meg, akár valamilyen építkezés, terelés miatt, akár a korábbi útvonal meghosszabbításaként.

Most itt a következő lépés: a Zuglót a belvárossal összekötő 72-es troli a júliusi hétvégeken a Bajcsy-Zsilinszky úton és a kiskörúton a Kálvin térig – drót nélkül – továbbmegy, hogy ott csatlakozzon a 83-as útvonalára, és végigmenjen rajta az Orczy térig.

Budapest közút utastájékoztatás menetrend troli térkép
Troli a Deákon!

Június utolsó két hétvégéjén viszont a kiskörúton a Fővám térig ment a 72-es. A Szabadság híd ugyanis a gyalogosoké és a kerékpárosoké volt ezen a négy napon, így a hiányzó villamosokat (47, 48, 49) pótolta a troli.

Előállt tehát az a helyzet, hogy a járat a Hermina útról június 25-én, vasárnap a Fővám térig, utána hétfőtől péntekig az Arany János utcáig, szombaton pedig már az Orczy térig ment. Mindeközben a járatszám végig ugyanúgy 72-es volt. Ez önmagában is nagyon zavaró, nem biztos, hogy létre kell hozni ilyen helyzetet, de ha igen, elengedhetetlen a kiemelkedően színvonalas utastájékoztatás. Márpedig ez nem volt, nincs meg.

Budapest közút utastájékoztatás menetrend troli térkép
Áramszedőt újra föl az Üllői úton

Aki ezt a blogot olvassa, valószínűleg az átlagnál jobban ismeri a közlekedést, legalábbis jobban érdeklődik iránta. De vannak az átlagnál tájékozatlanabbak is. Például idősek, vidékiek, külföldiek. Én ismerek olyan embert, aki Debrecenből a fővárosba költözve annak idején úgy választott magának albérletet, hogy a térképről kinézett 109-es busz a munkahelyére vigye. Erősen csalódott, amikor kiderült, hogy az a járat csak hétvégén és este közlekedik.

Ebben a történetben nem a most létező, hanem a pár évvel ezelőtti 109-esről volt szó. Akkor némileg a mostani ügyhöz hasonlóan, fokozatosan vezettek be ugyanis egy új, összevont járatot, a klasszikus 6-os (akkor már 206-os) és a 9-es busz összekötésével, a hiányzó Bajcsy-Zsilinszky úti rész betoldásával.

Budapest közút utastájékoztatás menetrend troli térkép
Tájékoztatás az Arany János utcánál

A közlekedés akkori irányítói gondosabban jártak el, mint a mostani BKK, mégis volt tehát, aki megkavarodott. A 2008-tól közlekedő, átmeneti járat 109-es számot kapott, hogy ne lehessen összetéveszteni a hétfőtől péntekig, reggeltől délutánig járó 9-essel, és csak akkor vette át annak a számát, 2013-ban, amikor kiterjesztették a működését a teljes üzemidőre, vagyis a régi 9-es megszűnt.

Most viszont ugyanannak a 72-esnek hol ilyen, hol olyan az útvonala. És az ilyesmi egyre gyakoribb a BKK terveiben. A XII. kerületi 21-es járatcsalád tervezett átszervezésekor (ezt itt érdemben nem tárgyaljuk, pedig lehetne kritizálni – Lásd a Közlekedő tömegnél!) is előállítanák ezt a problémát. Kár. Jobb lenne az ilyen helyzeteket korrekt számozással megoldani, legyen a rövidebb, hétköznapi 72-es 72A, de talán még jobb lenne, ha a csak hétvégén közlekedő járatok valamilyen feltűnő megkülönböztetést (mondjuk 72W - weekend) kapnának.

Budapest közút utastájékoztatás menetrend troli térkép
Üres a végállomás

Ahogy már mondtam, a 72-es hosszabbítása alapvetően pozitív, hiszen minden ilyen összevonás új, átszállásmentes kapcsolatokat hoz létre, az utasok egy részének kedvező. Itt ráadásul van egy másik cél is, az Arany János utcai végállomás felszámolásával szeretnék átalakítani, felújítani a teret, az álló troliknál biztos lehetne jobban hasznosítani a területet. Nem világos azonban, mi lesz akkor a szintén itt állomásozó 83-as trolival.

Nem ez az egyetlen kérdőjel, hiszen a BKK azt sem kötötte az orrunkra eddig, hogy a cél az-e, hogy hétköznap is hosszú legyen a 72-es útja, persze ehhez megfelelő mennyiségű önjáró jármű is kell. Sőt, augusztus első két hétvégéjén szintén lezárják a Szabadság hidat, nem tudni, hogy ekkor merre megy majd a 72-es. A fővám térre? Az Orczy térre? Az Arany János utcához? Vagy esetleg egy negyedik útvonal lesz, ami a villamosok pótlását és a 83-as vonalának bejárását egyaránt feladatul kapja? Júniusban a BKK csak azt adta közre, hogy még nem adja közre az augusztusi villamospótlás megoldását.

Budapest közút utastájékoztatás menetrend troli térkép
Ez is 72-es, az is 72-es a BKK honlapján a menetrendeknél

Végül elérkeztünk az utastájékoztatáshoz. Láttuk, bonyolult a helyzet, az átlagosnál is egyértelműbb, feltűnő, sokrétű, többcsatornás információközlés dukálna. Ehelyett a tájékoztatás egyértelműen elmarad a BKK-tól korábban megszokott színvonalától. A honlapon van közlemény, a menetrend tartalmazza a kétféle 72-est, a megállókban is vannak táblák, bár például az Arany János utcai megállóban kiderül ugyan, hogy nem onnan megy a troli, hanem a Bajcsyról, de hogy az egy egészen más útvonalú 72-es, az már nem.

Nagy hiányosság! Térképet egyáltalán nem találtam a hosszú 72-esről, se a terepen, se a BKK.hu-n. A honlapon lévő sok térkép mindegyike letagadja a hétvégi járatot. Pedig nem nehéz ábrázolni az útját. A Google maps segítségével bárki megteheti:

Budapest közút utastájékoztatás menetrend troli térkép
Magunknak kell megrajzoltatni a hétvégi 72-es útjának térképét