Már Volánokkal is tervez a Google térképe

0

Végre egyszerre tervezhető távolsági buszos, vonatos és fővárosi közösségi közlekedéses utazás. De maradt még fejlesztenivaló!

Sokáig elérhetetlen álom volt Magyarországon az olyan utazástervező, amelyben a volános és MÁV-os (MÁV-Start-os) járatok egyszerre benne vannak, pedig ez az alternatívák összehasonlításához és az átszállásos utazások kikombinálásához is fontos. Aztán tavaly tavasszal a Menetrendek.hu böngészős alkalmazása meglépte az integrációt.

magazin Google internet menetrend közút volán Vitézy Dávid

A következő szintet most a Google térképe érte el. Ide 2016 őszén kerültek be a vonatok a BKK-járatok mellé, most pedig a hét regionális buszközpont, vagy ha úgy tetszik a 24 Volán autóbuszaira is tervezhetünk. Így most ez a legteljesebb magyar közösségi közlekedési útvonalkereső, bár a vidéki nagyvárosaink közül csak Miskolc és Pécs része a rendszernek, Debrecen, Szeged, Kaposvár, Győr fájóan hiányzik.

magazin Google internet menetrend közút volán Vitézy Dávid

A hírt Vitézy Dávid jelentette be Facebook-oldalán. A BKK volt és a közlekedési múzeum jelenlegi vezérigazgatója, aki a kettő között miniszteri biztosként éppen a különböző közösségi közlekedési ágazatok összehangolására dolgozott ki javaslatokat, számba vette a hiányosságokat, fejlesztési lehetőségeket. Őt idézem:

  • A Volánok adatai azért elég sok helyen hiányosak, a megállónevek zavarosak, a Googleban a megállók a térképre nincsenek pontosan felvíve, számos részlet hiányzik még, a Budapest környéki (sajnos azóta országosan nem folytatott) Volán-járatszámozások még nem látszanak. Van még bőven teendő az adatbázissal. Indulásnak szuper ez, de ahhoz, hogy igazán megbízható legyen, még sokat kell dolgozni rajta.
  • A Volánok adatait is érdemes megnyitni minden fejlesztő számára, nem csak a Google felé. A BKK és a MÁV is megtette ezt, a Volánok számára sem lehet akadály.
  • Minél jobban lehet integráltan (végre!) utazást tervezni a MÁV és a Volán között, annál egyértelműbb a kérdés: hogy lehet, hogy ezek a szolgáltatások máig nincsenek szinte egyáltalán összehangolva? Hogy lehet, hogy a felújított vasútvonalakra sem hordanak rá a Volán-járatok és ahol versenyképes lenne a vasút révén a tömegközlekedés, a térségi feltárás ott sem működik csatlakozó buszok híján (lásd Balaton és környéke)? Hogy lehet, hogy nincs egységes MÁV-Volán tarifarendszer és nincsenek közös jegyek? Óriási feladatok, évtizedes lemaradások vannak e téren és egyre égetőbb végre az egységes országos tömegközlekedés-szervezés létrehozása, ahogy ezt már sokan sokszor javasoltuk - a probléma a digitális korban egyre jobban látható mindenki számára.
  • A menetrendektől néha eltér a valóság, előfordulnak műszaki hibák, rendezvények, rendkívüli helyzetek, stb. - ez naponta néhányszor közlekedő buszoknál még kritikusabb, mint egy tízpercenként járó városi busz esetében. Ugyanakkor máig a BKK az egyetlen - a még 2014-ben kötött megállapodásunk alapján -, aki valós idejű adatokat is a Futár segítségével megoszt a Google utazástervezővel. A MÁV természetesen ma is rendelkezik ilyen adatokkal, a Vonatinfó appon és a honlapon el is érhetőek ezek és remélhetőleg rövidesen a külső utazástervezőkkel is meg fogják osztani. A Volánok esetében a probléma azonban sokkal nagyobb: nincs olyan rendszer, amiben a változó menetrendeket, útvonalakat, megállókat egységesen országosan nyilvántartanák és amely valós időben követné a buszok mozgását, menetrendhez képest várható késéseit - ezen változtatni kell és a Futárhoz hasonló egységes, országos felügyeleti rendszer kell a Volánoknál is, amely a valós idejű információkat megosztja az utasokkal is.
  • Számos szolgáltató hiányzik még a menetrendi adataikat megnyitó és így például a Google rendszerében megtalálható tömegközlekedési szolgáltatások közül. Debrecen, Szeged, Kaposvár, Győr, a közforgalmú dunai és balatoni hajók - bőven van még teendő e téren. Az önálló közlekedési vállalattal bíró és elvileg gyorsan dönteni képes vidéki nagyvárosok lemaradását értem legkevésbé, főleg Pécs és Miskolc sikere után. Sajnos a Volánok által üzemeltetett helyi, városi közlekedési rendszerek is többnyire hiányoznak - néhány bekerült (pl. Székesfehérvár), de sok másik (pl. Győr) nem. Ezt pótolni kell.

magazin Google internet menetrend közút volán Vitézy Dávid

Újfajta nyári kedvezményekkel próbálkozik a MÁV-Start

0

Bizonyos utazóknak kifejezetten előnyös lehet ebben a szezonban vonatozni. Három csoportot azonosíthatunk: a Balatonra sokat, rendszeresen járók, az ország távoli, keleti részéről szintén ugyanide tartó csoportok, illetve azok a diákok, akik többfelé is utazni kívánnak a nyáron. Ja, és némileg az is spórolhat, aki korán reggel vagy este hajlandó a főváros és a Balaton között vonatozni, és a neten megvenni a jegyet.

Alapvetően maradnak az elmúlt években már megismert vonatok a Balaton északi és a rekonstrukció kellős közepén a forgalomnak átmenetileg visszaadott déli partján is a június 17-én kezdődő nyári menetrendben. Így a fantázianevek is ismerősek lehetnek: Kék hullám; Tekergő; Katica; Siófoki Flirt; Déli–>parti; Balaton, Ezüstpart, Aranypart, Aranyhíd expresszek; Bagolyvonatok. Fontos könnyebbség viszont, hogy a Tekergőkre nem kell gyorspótjegy.

vasút MÁV-Start tarifa internet Balaton menetrend

Alaposan megváltoznak a kedvezmények. Idén már nincs Balaton Mix, amelyet egyébként nagyon kevesen vettek igénybe az elmúlt években. Jó lenne tudni, hogy miért, hiszen ebből talán megjósolható, hogy az új kedvezmények népszerűek lesznek-e. Ha a bonyolultság volt az (egyik) ok, akkor van remény, hiszen az új formák egy része faékegyszerűségű: fix az áruk.

Az évtizedekkel ezelőtti formátumot felelevenítő Balatoni füzetjegy például 44900 forintba kerül. Ez tíz utazást ér bárhonnan az országból a Balatonra vagy -ról, sőt két balatoni állomás között is igénybe vehető. Mivel több utas egyszerre is használhatja, ha mondjuk egy ötfős társaság Nyíregyházáról utazik oda-vissza a Balatonhoz, máris jól járhatnak.

vasút MÁV-Start tarifa internet Balaton menetrend
A fővárosból a Balatonra érvényes, és a diákok számára bárhonnan bárhová váltható nyári bérletek érvénytartama és ára forintban

Újdonság a Balaton 30, Balaton 60, Balaton 90 elnevezésű bérlet, amely Budapest és a Balaton között a jelzett napon át korlátlan utazásra jogosít. A Vakáció bérlet hasonló, de nagy különbség, hogy csak diákok vehetik igénybe, viszont az egész országra (idén már a GYSEV-re is) érvényes. Ez tavaly is létezett, most viszont új a 15 napos verzió. A Vakáció mellé gyorspótjegy sem kell, de az IC-re a pót- és helyjegy igen.

Eddig nem létező kedvezményt próbál ki a MÁV-Start az e-vonatjegyeknél. A cél ugyanis az, hogy a kevésbé zsúfolt vonatokra terelje az utasok egy részét. A menetrendben „@” jellel megkülönböztetett reggeli és esti, balatoni, velencei-tavi járatokra az eddigi 3 helyett 15 százalékos kedvezményt adnak, ha az interneten vásárolja meg a jegyét az utas, és kinyomtatja magának vagy készülékén mutatja be a jegyvizsgálónak.

vasút MÁV-Start tarifa internet Balaton menetrend

Lehet, hogy nem lesznek sokan, akik lényegesen korábban kelnek föl 15 százalék kedvezményért, de a délutáni hazaindulás helyett estit választani már reális opció.

Következetesebb lesz a kerékpárszállítás szabályozása. Azokban a szerelvényekben, amelyeken csak néhány (maximum 16) biciklit lehet elhelyezni, minden esetben kötelező lesz megváltani a kerékpárhelyjegyet. A nagyobb kapacitású (16-47) vonatokra viszont ez nem kell. Az északi partra a Tekergőket, a délire a sebeseket ajánlják a bringásoknak.

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek