A metrópótló buszok nem érnek ide a metrópótlás elejére

0

A BKV eleve úgy tervezte, hogy a 30 új „Ikarus Egyedi” csuklóst csak a pótlás második felében veszik igénybe.

Kérdeztem a BKV-t arról a 30 csuklósról, amelyet az Ikarus Egyedi Kft. a tervek szerint nekik fog gyártani, miután a Volánbusz 180 járműves tenderének hatodát egy speciális konstrukcióban átengedi a fővárosi közlekedési szolgáltatónak. Mint emlékezetes, ez az a 180 busz, amelyek a közbeszerzési tender határidejének lejártakor még sehogy sem állt, de a cég piszok nagy szerencsérjére az utolsó pillanatban megjelent egy kormányrendelet, amelyre hivatkozva jókora kötbér helyett jókora haladékot kaptak.

Nos, a BKV először azt mondta, hogy nincs itt semmilyen szerződés, nem tudnak tájékoztatni. Visszakérdeztem, hogy ha szerződés nincs is, de az EU-s tenderértesítőn megjelent hirdetmény mégis csak egy jogilag is releváns dokumentum. Erre már részletes választ adtak, amelyet itt most teljes egészében, csupán a helyesírási hibákat és az Ikarus nevét kijavítva közlök. (A számozott kérdések származnak tőlem.)

Mint ismeretes a Volánbusz Zrt. és az Ikarus Egyedi Kft. között uniós, nyílt közbeszerzési eljárásban adásvételi szerződés jött létre 180 db Modulo M168 típusú csuklós autóbusz leszállításra. A budapesti M3 metróvonal rekonstrukciója miatt szükséges felszíni metrópótlás megvalósítása érdekében a BKV Zrt. és a Volánbusz Zrt. közösen kialakított egy együttműködési megállapodást, mely többek között kiterjed a járműfenntartói és a járművezetői humánerőforrások optimálására, a járművezetőkre vonatkozó premizálási rendszerek egységesítésének vizsgálata, az M3-as rekonstrukció kapcsán a Volánbusz elővárosi-városi viszonylatait érintő forgalomszervezési intézkedésekkel kapcsolatos információk megosztására is. Ezen közszolgáltatói együttműködési megállapodás külön melléklete szerint a Volánbusz Zrt. és az Ikarus Egyedi Kft. közötti adásvételi szerződést a Volánbusz 30 db autóbuszra vonatkozóan részlegesen átruházza a BKV Zrt.-re változatlan feltételekkel. A Volánbusz Zrt. és a BKV Zrt. részéről a közszolgáltatói együttműködési megállapodás aláírásra került, hatálybalépéséhez azonban a megállapodás külön mellékletének az Ikarusz Egyedi Kft. általi aláírása is szükséges.

1. Mikor, miért változott a koncepció?

Nem változott a koncepció, hiszen most is azon dolgozunk, hogy saját erőből oldjuk meg a 3-as metró buszpótlását. Soha nem volt a koncepciónk része, hogy maradéktalanul, csak a meglévő járműállomány felhasználásával és változatlan járműparkkal szolgáljuk ki a rekonstrukció során felmerülő autóbuszigényeket. Ezt támasztja alá a közgyűlési döntés is, melynek értelmében a járműpótlást a „BKV a jelenlegi járműállománya forgalomszervezési átcsoportosításával, illetve a rendelkezésre álló beruházási források igénybevétele mellett járművásárlással és felújítással, továbbá a BKK a jelenleg már megkötött, érvényes és hatályos szolgáltatásbeszerzési szerződések opcióinak kihasználásával tegye meg.”

2. A meghosszabbított határidő a szerződésben bőven távolabbi, mint a metrópótlás kezdete. Ez nem okoz gondot? Ha később áll munkába a 30 busz, akkor nélkülük is megoldható a pótlás? De akkor miért kell mégis ez a 30 busz? Amikor megérkeznek, akkor régebbi buszokat lehet leállítani, ez a vásárlás értelme?

Az eredeti koncepcióban eleve két ütemben szerepelt a szükséges autóbusz-darabszám biztosítása. A 30 db autóbusz tervezetten a második ütemben válhat szükségessé a pótlás biztosításához, így a megjelölt határidő megfelelő.

3. Ezeket a buszokat a BKV-nál szerelik össze, vagy készen kapják?

Az együttműködési megállapodás szerint a Volánbusz Zrt. és az Ikarus Egyedi Kft. közötti adásvételi szerződést a Volánbusz 30 db autóbuszra vonatkozóan részlegesen átruházza a BKV Zrt.-re, változatlan feltételekkel. Ennek értelmében a BKV Zrt. kész járműveket vásárolhat.

metró 3-as metró gyorsvasút pótlás busz közút Budapest buszgyártás BKV
Az Egyedi csuklósa – fotó: Omnibusz, Buga Bence

A BKK azért nem viszi el a nagykörútig a metrópótlókat, mert az túl jó lenne az utasoknak

0

A 3-as metró északi szakaszának pótlására 1750 javaslat érkezett a BKK-hoz. Ezek alapján másfél apróságban módosították saját terveiket: a 30a és 230-as buszok nem mennek be a Verseny utcába, és megvizsgálják a kerékpározás feltételeinek javítását blabla.

Végre kezdődik az ország legforgalmasabb vasútvonalának, a fővárosi 3-as metrónak a felújítása. Először az északi szakaszon nem járnak majd a szerelvények (hétvégén és este az egész vonalon). Namost ahhoz nem kell túl sok ész, hogy úgy pótoljunk, hogy ahol nem megy a metró, vagyis Újpest és a Lehel tér között, jó sok csuklós buszt járatunk, ez triviális. Az izgalmak ott kezdődnek, hogy mit tudunk ezen túl tenni.

Vannak a puha intézkedések, ezek is fontosak, buszsávok, lámpahangolás, sűrítés, kisebb forgalomtechnikai módosítások. De most koncentráljunk arra, ami a járatok útvonalában érdemi változtatás. Általában kétféle megoldáshalmazt érdemes kipróbálni azért, hogy a kiesés és pótlás ne rontsa annyira a közösségi közlekedést választók eljutását.

Az egyik, hogy járatok hosszabbításával, összevonásával azok egy részét, akik eddig átszálltak, ne kényszerítsük még egy (vagy több) átszállásra. Ha néhány óbudai busz az Árpád híd nevű metrómegálló helyett a Lehel térre megy, akkor az ezekkel a belváros vagy éppen Dél-Pest felé igyekvő, ha lassabban is, de ugyanannyi átszállással utazhat, és ez nagyon fontos szempont. Szerepel is a BKK terveiben a 34-es és a 106-os ilyen hosszabbítása.

BKK gyorsvasút metró pótlás busz villamos Budapest 3-as metró közút Vitézy Dávid Közlekedő Tömeg
A Nyugatinál már készülnek a metrópótlásra, pedig hétköznap csúcsidőben nem is ér majd el ideáig

A másik metódus, hogy a kieső szakaszt részben eleve helyettesítő járatokra építünk sűrítéssel, kapacitásnöveléssel. A konkrét esetben a 14-es, 12-es villamosok és a 30-as buszcsalád a legalkalmasabb a feladatra, él is a lehetőséggel a BKK.

A pótlási tervezet bemutatásakor én is hangot adtam a véleményemnek, hogy a BKK nem túl sok innovatív megoldással rukkolt elő. Mások bezzeg kitettek magukért, a Közlekedő Tömeg nagyon részletes, még a változtatásokhoz szükséges buszok számát is kalkuláló javaslatcsomaggal állt elő. A sok ötletet itt most nem részletezzük, elolvashatók náluk. A BKK mindenesetre nem tartja megvalósítandónak ezeket.

Koncentráljunk pusztán egyetlen fontos kérdésre! A felújítandó metrószakasz határa a Lehel tér. Mivel onnan a nagykörút egyetlen megálló, azok, akik a nagyon forgalmas Nyugati térre igyekeznek akár átszállni, akár azért, mert ott a végcéljuk, egy csúnya, egymegállós átszállásra kényszerülnek, ha a pótlás szemellenzősen csak a Lehel térig tart. Mondanunk sem kell, a BKK így tervezte, és most is így tervezi. Úgy is fogalmazhatunk: ha a pótló járatok egyikét-másikát elvinnék a körútig, e rövid többletúttal sokat javulna a pótlás színvonala.

A civilszervezet azzal kezdte javaslatcsomagját, hogy a pótlóbuszokat el kell vinni a Nyugati térig. Még merészebb javaslattal állt elő Vitézy Dávid, a BKK korábbi vezérigazgatója, ő kötött pályában gondolkozik, azaz úgynevezett repülővágányokon hosszabbítaná meg a 14-es és 12-es villamosok útját. Ez a műszaki megoldás működhet, a Margit-híd felújításakor éltek is vele. Ezután a Közlekedő Tömeg is magáévá tette az innovatív ötletet, részletesen bemutatva, merre repülhetnének a vágányok.

A BKK a villamosos ötletre nem is reagált a társadalmi egyeztetést lezáró közleményében és a részletesebb dokumentációjában sem, úgy látszik, Vitézy nem küldte be a javaslatát, a BKK dolgozóinak ezek szerint pedig nem feladatuk volt főnökük Facebook-bejegyzéseit olvasni, sőt.

BKK gyorsvasút metró pótlás busz villamos Budapest 3-as metró közút Vitézy Dávid Közlekedő Tömeg
A Közlekedő Tömeg javaslata

Hogy a pótlóbuszok menjenek el a Nyugatiig, az viszont eljutott a közlekedésszervezőhöz. Az ötlet elutasítását érdekesen indokolták:

„Újpest térségéből az M3-as metró üzemelő szakaszának elérését a metrópótló buszok, valamint az alternatív utazási irányok együttesen biztosítják; tekintettel arra, hogy a csomópontok áteresztőképessége miatt a pótlóbuszok kapacitása korlátos, az alternatív irányok utasvonzó képessége kiemelt fontosságú.

A pótlóbuszok nagykörúti továbbvezetésével az alternatív kapcsolatok szerepe háttérbe kerülne, és így önmagában a pótlóbuszok kínálata nem lenne elegendő az utasforgalom lebonyolításához.”

Lefordítom: az ötlet annyira jó, hogy ha megvalósítanák, sokkal jobb lenne az utasoknak, így mindenki a pótlóbuszokkal akarna utazni, az alternatív járatok nem tudnának segíteni a pótlásban. Az érvelés talán abszurdnak tűnik, de szakmailag elvileg legitim. Van olyan megoldás, ami adott körülmények között „túl jó”. Ebben az esetben azonban szerintem nem ez a helyzet, érdemes lenne a pótlást a nagykörútig szervezni.

Persze értem azokat is, akik nagyon félnek attól, hogy az ideiglenesen a Nyugatiig röpített 14-es villamos annyira bejönne az utasoknak, hogy muszáj lenne megcsinálni a pesti fonódó villamost, vagyis a Deák tér és a Lehel tér közötti vágányfektetést, és szép lassan Budapesten is visszaépülne a szerves villamoshálózat, amely például Prágában sohasem tűnt el.

Kerékpárok és több autó is parkolhat az Örsön

0

A már meglévő parkoló átépítésével megújult a fővárosban, az Örs vezér terén a P+R parkoló. A tér déli oldalán, a Fehér út mellett található autóbusz-végállomás mögötti, már meglévő P+R parkoló, valamint az attól déli irányban elhelyezkedő – korábban kihasználatlan –, terület beépítésével egy új, korszerű, 265 férőhelyes P+R parkolót alakítottak ki. A fejlesztés eredményeként 104-ről 265-re nőtt a parkolóhelyek száma.

A parkoló szilárd burkolatot kapott, megújult a közvilágítás, fákat ültettek. A várakozóhelyen belül, a metróvégállomáshoz a lehető legközelebb 40 férőhelyes, fedett B+R parkoló is létesült.

A jövőben kamerarendszerrel őrzött, kibővített P+R és B+R parkolóban hagyhatják autójukat és kerékpárjukat az ügyfelek. A parkolót díjfizetés ellenében lehet majd igénybe venni: 6 és 22 óra között alkalmanként egy vonaljegy áráért, éjjel pedig megkezdett óránként 105 forintért lehet majd parkolni.

(Főpolgármesteri Hivatal)

Autóútként fejezik be az Emnullát a Budai-hegységen át

1

Hosszú ideig vita volt, hogy egyáltalán össze kell-e zárni a főváros körüli gyorsforgalmiút-gyűrűt nyugaton. Sokan környezetvédelmi okokból nemmel válaszoltak, vagy minél későbbre akarták halasztani az építkezést, esetleg csupán főútként képzelték a megvalósítást, vagy a hegyeken túlra tolták volna az M1 és a 10-es út közötti szektort. Most eldőlni látszik a kérdés, 18 kilométeres autóút épül a tervek szerint 2022-ig 5–10 kilométer alagúttal.

A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő közbeszerzést hirdetett az M0 nyugati szektorának megvalósíthatósági tanulmányára – írja a Magyar Idők. A nyertes pályázónak el kell készítenie a környezeti hatástanulmányt, és meg kell szereznie a jogerős környezetvédelmi engedélyt az M1-től a 10-es útig. Erre a szakaszra 2010-ben tanulmányterv és előzetes vizsgálati dokumentáció már készült.

A kétszer két, elválasztott sávval készülő autóút különböző változatait is a nyertesnek kell összahasonlítania, hogy még idén meghatározzák a pontos nyomvonalat. Legalább két hosszabb alagutat terveznek, az egyik nem sokkal a 10-es után kezdődne, és a Nagykovácsi útig tartana. Az autóút hamarosan ismét bemenne a hegyek alá, hogy csak a Budakeszi és Telki közötti útnál bukjon ki ismét a felszínre. A különböző változatokban 5,5–9,8 kilométer között van az alagutak összhossza.

Ezzel a szakasszal bezárul a főváros körüli gyűrű, hiszen a kapcsolódó északi rész sorsa a 10-es és 11-es utak között már eldőlt, kivitelezésre vár.

Lázár János kancelláriaminiszter szerint az utat a kormány EU-s finanszírozásban akarja megépíteni. Jövőre elkezdődhetne az építkezés, 2022-ben be is fejeződhetne. A kivitelezőt még idén kiválaszthatják.

Az M7-esen és az M1-esen érkező, és a 2-es, M2-es vagy M3-as felé tartó forgalomnak jelentős, akár 35 kilométeres megtakarítást hoz majd az új útszakasz, ennek ellenére már a kezdetektől sokan ellenezték megépítését környezeti aggályok miatt. Részben ezért is kerültek be a tervekbe az alagutak, ez persze az egekbe hajtja a költségeket.

Olyan vélemény is akad, hogy a nyugati szakaszt Budától távolabb, a hegyeket kikerülve, a Zsámbéki-medencében és a Pilis alatt kellene megépíteni. Az M1-esből nem a déli M0-ssal szemben, hanem csak Biatorbágy után ágazna ki nagyjából a most 102-esnek nevezett úttal párhuzamosan. Északra tartana a 10-es útig, ahol a Dorog és Szlovákia felé futó gyorsforgalmi úttal találkozna. Ott fordulna keletre, és Pilisvörösvártól, valamint Solymártól északra futna a Duna felé.

közút útépítés EU beszerzés M0 Budapest NIF

Mégis metrópótlásra fogják használni az eredetileg metrópótlásra szánt buszokat

0

Eddig maga Tarlós István is cáfolta, most mégis kiderült, hogy a Volánbusz által megrendelt 180 csuklósból 30 részt fog venni a pesti metrópótlásban, a BKV átveszi őket.

Van egy közbeszerzés. Gyakorlatilag minden elemében furcsa. A Budapest környéki és nemzetközi járatokat üzemeltető Volánbusz vásárol benne 180 csuklós buszt az Ikarus Egyedi Kft.-től. Mégpedig teljesen városi, sőt, bátran mondhatjuk, budapesti kivitelűeket, hiszen még a fővárosi utastájékoztató- és irányítórendszerrel, a Futárral is kompatibilisnek kell lenniük.

Ezért is hívta eddig is mindenki ezeket a buszokat metrópótlónak, meg azért is, mert a róluk szóló tender előző, később visszavont változatában még szerepelt is az a kitétel, hogy ahhoz kellenek. Mármint a 3-as metró felújítása idején, azt pótlandó.

Budapest Tarlós István busz Közút gyorsvasút metró 3-as metró buszgyártás pótlás
Az Egyedi csuklósa – fotó: Omnibusz, Buga Bence

Csakhogy hivatalosan eddig semmilyen szerepet nem szántak a pótlásban a Volánbusznak. Illetve ennél azért összetettebb volt a kép ebben a kutyakomédiában. Volt ilyen ötlet, de ez a változat nem nyert. A kormányzat különböző potentátjai ugyanis más-más gyártót, üzemeltetőt, konstrukciót támogattak ebben a zsírosnak kinéző üzletben: a metrópótlás hatalmas feladat, sok busz kell hozzá. Közben a hazai buszgyártás felélesztéséről is sokat beszéltek.

A főváros viszont tényleg buszokat akart, a lehető legolcsóbban, mert tényleg szeretné végre felújítani az észak-déli metrót. Már meg is állapodtak lengyel buszok szállításáról. De volt olyan fázis is, amikor a BKV szerelte volna össze a most szóban forgó buszokat, az akkor még MABI-nak hívott cégtől vett részegységekből.

Aztán a kormány megtiltotta Budapestnek, hogy buszt vegyen, így végül arra jutottak, hogy ha minden tartalékot összekaparnak, ideértve a régebbi buszos szerződések opcióinak lehívását is, akkor lesz elég jármű, és a BKV saját erőből tudja megoldani a pótlást.

Tarlós István főpolgármester még néhány nappal ezelőtt is tényként beszélt erről a változatról, sőt, korábban sajtótájékoztatóján tételesen is kizárta, hogy a 180 volánbuszos csuklósnak köze lenne a metrópótláshoz.

Most már azonban csak 150 buszról kell találgatni, hogy miért kell egy Volánnak pesti busz, hiszen a többi harminc egy most megjelent sajátságos közbeszerzés-módosítás szerint a BKV-hoz kerül, a fővárosi cég az ügylet egyhatoda erejéig a Volánbusz helyébe lép vevőként, ahogy ezt egyébként az Omnibusz szakblog már júniusban megírta.

Budapest Tarlós István busz Közút gyorsvasút metró 3-as metró buszgyártás pótlás
A VEKE fotója az egyik buszembióról

Van azért még némi probléma a buszokkal! Az egész tender ugyanis nagyon úgy látszik, hogy semmi más célt nem szolgált, mint az Ikarus Egyedi megmentését, a céget valóban a sírból hozták vissza, vagy talán helyesebb azt mondani, hogy megállították az éppen a sírgödör fölött lengedező koporsót.

A már majdnem tönkrement Egyedinek nem volt már megrendelése, pénze, elegendő szakembere, így a csuklósokat nem is tudta legyártani határidőre. De nem ám kis késést kell elképzelni, augusztus 16-ig egyetlen jármű sem készült el, sőt, ha lehet hinni a VEKE által megjelentetett fotónak, abban az időben még csak a puszta váz összeállításánál tartottak az első példányok.

A blamától és a tetemes kötbértől másodszor is az állam mentette meg a céget, ezúttal nem a Volánbusz-tulajdonos állam, hanem a rendeletalkotó állam. A határidő előtt két nappal ugyanis hirtelen előírtak egy tűzoltóberendezést az ilyen buszokba, így lett indok a sokhónapos késésre. Gyorsan módosították is a szerződést, 240 nappal eltolva a határidőt. Ha ekkora a csúszás, aligha készül el harminc busz másfél hónap múlva. Márpedig a főváros most november elejére teszi a metró leállítását. Persze ez a dátum is rengetegszer módosult már, de ha most nem így lesz, könnyen lehet, hogy az Egyedi csuklósai csak egy későbbi fázisban kapcsolódhatnak be a pótlásba.

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek