Péntektől a mobilos Vonatinfó alkalmazásban is lehet vonatjegyet venni, egyelőre csak androidon, csak az első ezer felhasználónak, és csak béta a rendszer. De a jegy igazi, utazni is lehet vele.
Néha csak kimondatlanul, de sokszor kimondva is végig ott lebegett a BKK e-bérlet-botránya a teremben, amikor a MÁV, a MÁV-Start és a fizetési funkciót fejlesztő OTP Mobil Kft. illetékesei bemutatták az újságíróknak új, mobiltelefonos jegyértékesítési rendszerüket. A fővárosi cég nyári botrányára mindenki emlékszik: gyenge platformon, amatőr módon fejleszttettek egy gagyi rendszert a T-Systemsszel, majd amikor kiderültek a hibák, mindent elrontottak a kommunikációban is. A legnagyobb ellenérzést az váltotta ki a közönségben, hogy a hibákat jelző egyik etikus hekkert feljelentették.
Bár a BKK hivatalosan ma született bárányként beszél magáról az ügyben, azért levonták a konzekvenciákat: Azóta a T-Systemstől és a BKK-tól is távoztak topvezetők, bár az utóbbi esetben elvileg nem az e-bérlet botránya miatt. A közlekedési társaság vezérigazgatója eddig a helyén maradhatott, mindenesetre a metrófelújítás miatt szükséges – eddig úgy látszik, példásan megszervezett – buszos pótlást Dabóczi Kálmán már személyesen ellenőrizte az első napon: egy újabb botrány nem jött volna jól.
A MÁV-Start telefonos rendszere – a BKK-éval szemben – valódi applikáció, hívta föl a figyelmet dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil Kft. ügyvezető-helyettese. Pontosabban az eddig is létező Vonatinfó alkalmazás egészül ki jegyvásárlási lehetőséggel.
Az ígéret szerint konkrétan péntektől ezer androidos felhasználó töltheti le a béta verziót. (Később lesz iOS-változat is.) Hangsúlyozottan kipróbálásról van szó, az alkalmazás nincs teljesen kész, az első felhasználókat valóban tesztelőknek tekintik, várják észrevételeiket. A mennyiségi korlátozást nemcsak az esetleges hibák, módosítási igények indokolják, de a rendszer terhelését is szeretnék kordában tartani az elején. A végleges rendszer indítását, és a többi felhasználó beengedését még ebben az évben tervezik.
Persze a rendszerrel valódi jegyet lehet venni egyszeri regisztráció után. Egészen pontosan belföldi (MÁV-Startos és GYSEV-es), egy útra szóló jegyeket magunknak, rokonainknak, ismerőseinknek, négylábú vagy kétkerekű társunknak. Beleértve természetesen a felárakat, a pót- és helyjegyeket. A külföldi jegyek értékesítését csak a távolabbi jövőben tervezik.
A jegyek vásárlásához persze internetkapcsolat kell, de a bemutatásuk a mobilon már off-line állapotban is lehetséges. A már ismert e-vonatjegyekhez hasonlóan ezekre is adnak három százalék kedvezményt, személyre szólnak (a jegyvizsgálónak igazolványt is kell mutatni), és legkésőbb az érvényesség kezdete előtt egy órával válthatók csak vissza.
A startos illetékesek hangsúlyozták, hogy ebben az esetben professzionális, egy éve tartó fejlesztésről van szó. (Ha befejezik a projektet, 70 millió forint körül lesz a költsége.) A felhasználók adatait megfelelően védik, a telefonon nem tárolják, a bankkártya adatai pedig az applikációhoz sem jutnak el, a már sok más értékesítési rendszerben is használt fizetési modul kezeli őket.
A rendszer legfontosabb kényelmi szolgáltatása, hogy megjegyzi az adatainkat, beleértve azt is, hogy milyen kedvezmény jár nekünk. Így aki mondjuk mindig ugyanazon az útvonalon utazik, tényleg pár kattintással vehet jegyet.
A vasúton igen bonyolult a kedvezmények rendszere, az alkalmazás többtucatnyi árengedményt ismer. Egyszerre többet is beállíthatunk, hiszen előfordulhat, hogy több is érvényes. (A budapesti bérlet például kedvezménynek számít itt – ez nem mindenkinek lesz magától értetődő –, ehhez társulhat mondjuk a diákoknak járó is.)
Előre lehet borítékolni, hogy a kedvezményeknél lesz majd szükség módosításokra, hiszen itt lehet a legjobban eltévedni. A bemutató perceiben is előjöttek már következetlenségek, vagy az átlagutasnak nehezebben érthető megfogalmazások, rövidítések. (Mindenki tudta például, hogy a KOK kocsiosztály-különbözetet jelent?)
Fontos, hogy a MÁV-Startnál két alapon fejlesztettek internetes rendszereket. Régebben az Elvira menetrendje volt a kiindulás, ebben működik ma is a kétféle netes jegyvásárlás, az úgynevezett kioszkokból átvehető, és az otthon nyomtatottnak nevezett, telefonon is bemutatható e-jegy. A mobilos applikáció ellenben a JÉ nevű rendszeren alapul, amely a pénztárakban és a jegyvizsgálóknál is fut. Vagyis aki eddig interneten vásárolt jegyet, az ottani felhasználói fiókja független lesz a mobilostól, itt újra kell regisztrálnia. Hosszú távon minden JÉ-alapú lesz, vagyis a számítógépes jegyvásárlás is átkerül majd ebbe a szisztémába.
Aki tehát tesztelni akar, péntek reggel keresse a Play áruházban az appot.
(Az ábrák forrása a MÁV, illetve az OTP Mobil.)