Hosszú ideig vita volt, hogy egyáltalán össze kell-e zárni a főváros körüli gyorsforgalmiút-gyűrűt nyugaton. Sokan környezetvédelmi okokból nemmel válaszoltak, vagy minél későbbre akarták halasztani az építkezést, esetleg csupán főútként képzelték a megvalósítást, vagy a hegyeken túlra tolták volna az M1 és a 10-es út közötti szektort. Most eldőlni látszik a kérdés, 18 kilométeres autóút épül a tervek szerint 2022-ig 5–10 kilométer alagúttal.

A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő közbeszerzést hirdetett az M0 nyugati szektorának megvalósíthatósági tanulmányára – írja a Magyar Idők. A nyertes pályázónak el kell készítenie a környezeti hatástanulmányt, és meg kell szereznie a jogerős környezetvédelmi engedélyt az M1-től a 10-es útig. Erre a szakaszra 2010-ben tanulmányterv és előzetes vizsgálati dokumentáció már készült.

A kétszer két, elválasztott sávval készülő autóút különböző változatait is a nyertesnek kell összahasonlítania, hogy még idén meghatározzák a pontos nyomvonalat. Legalább két hosszabb alagutat terveznek, az egyik nem sokkal a 10-es után kezdődne, és a Nagykovácsi útig tartana. Az autóút hamarosan ismét bemenne a hegyek alá, hogy csak a Budakeszi és Telki közötti útnál bukjon ki ismét a felszínre. A különböző változatokban 5,5–9,8 kilométer között van az alagutak összhossza.

Ezzel a szakasszal bezárul a főváros körüli gyűrű, hiszen a kapcsolódó északi rész sorsa a 10-es és 11-es utak között már eldőlt, kivitelezésre vár.

Lázár János kancelláriaminiszter szerint az utat a kormány EU-s finanszírozásban akarja megépíteni. Jövőre elkezdődhetne az építkezés, 2022-ben be is fejeződhetne. A kivitelezőt még idén kiválaszthatják.

Az M7-esen és az M1-esen érkező, és a 2-es, M2-es vagy M3-as felé tartó forgalomnak jelentős, akár 35 kilométeres megtakarítást hoz majd az új útszakasz, ennek ellenére már a kezdetektől sokan ellenezték megépítését környezeti aggályok miatt. Részben ezért is kerültek be a tervekbe az alagutak, ez persze az egekbe hajtja a költségeket.

Olyan vélemény is akad, hogy a nyugati szakaszt Budától távolabb, a hegyeket kikerülve, a Zsámbéki-medencében és a Pilis alatt kellene megépíteni. Az M1-esből nem a déli M0-ssal szemben, hanem csak Biatorbágy után ágazna ki nagyjából a most 102-esnek nevezett úttal párhuzamosan. Északra tartana a 10-es útig, ahol a Dorog és Szlovákia felé futó gyorsforgalmi úttal találkozna. Ott fordulna keletre, és Pilisvörösvártól, valamint Solymártól északra futna a Duna felé.

közút útépítés EU beszerzés M0 Budapest NIF