A pinceszintekben nehéz és drága lett volna kialakítani a megfelelő kiállítási tereket.

Új fő telephelyet keresnek a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumnak – írja a legutóbbi kormánydöntésre hivatkozva szerdai közleményében a Baán László, a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa.

A múzeum fő kiállítóhelye nem a Városligetben, hanem új helyszínen, a korábbi tervekben szereplőnél nagyobb területen, a közlekedési gyűjteményünk (vonatok, buszok, villamosok, stb.) teljes spektrumú bemutatását lehetővé tevő környezetben valósulhat meg. Az új helyszínt már keressük, elsődlegesen a fővárosi vasút által felhagyott rozsdaövezeti ingatlanokon – írja Facebook-posztjában Vitézy Dávid, az intzmény vezérigazgatója.

magazin építészet örökség Budapest Vitézy Dávid Városliget
Ilyen lesz, de nem a közlekedési múzeum – Kép: Mérték Építészeti Stúdió / Közlekedési Múzeum

 

A hírt egy nappal korábban a 24.hu írta meg. A portál szerint a tervezett pinceszintekkel lenne baj.

A városliget épület eredetileg az 1896-os budapesti millenniumi kiállítás Közlekedésügyi Csarnokaként készült. A háborús károk, az ezek miatt és a hely bővítését szolgáló átépítések nyomán megváltozott épületet a Ligetprojekt keretében lebontották, hogy a 120 éves eredeti, díszes épületet húzhassák föl ismét.

Így viszont kiállításra csak a föld alatti szinteken lett volna hely. Csakhogy a hatalmas járművek bemutatására nagy, csarnokszerű terek kellenek, ezeket pedig a föld alatt nem könnyű, illetve nem olcsó létrehozni. Az épület hordozásához oszlopokra van szükség, ezek viszont takarnák a nagy kiállítási tárgyakat. Ezek ritkítása viszont drágítja az építést.

magazin építészet örökség Budapest Vitézy Dávid Városliget
A lebontott – Kép: Wikipedia

Ezt a koncepciót tehát most elvetették, nem lesz sokszintes pincerendszer, amelyet egyébként a ligetvédő civilek is támadtak a talajvíz esetleges megbolygatása miatt. Az eredeti épületben csak a múzeum egy kisebb kiállítása, a magyar innováció és feltalálók történetét bemutató tárlat kap helyet.

A múzeum igazi helyszínéről a következő hónapokban várható döntés. Szóba jöhet bármelyik budapesti pályaudvar már nem használt vagy használatból kivonható része, de ide tartozik a kiürített Északi Járműjavító területének egy része is. Többen már korábban javasolták, hogy a Vasúttörténeti Park közelében, például Istvánteken vagy Rákosrendezőn kellene elhelyezni a múzeumot. Az utóbbi helyszín közlekedése állítólag nem megfelelő – hacsak nem stílusosan a Nyugatiból induló síneken közelítjük meg.