Az új reptéri busz 900 forintba kerül majd a 65 évnél fiatalabbaknak

0

A Deák tér – Kálvin tér – Ferihegy II. útvonalon félóránként indul majd a 100E.

Ha a blogom nem közlekedésről szólna, hanem sajtóetikáról, hosszasabban elemezném azt a kérdést (tényleg nem tudom a saját álláspontomat), hogy helyes-e a meghívóból megírni egy hírt. A BKK és a Városháza ugye hétfőn mindenféle orgánumnak elküldi, hogy kedden bejelenti: új buszjárat indul a reptérre, és az Index rögtön meg is írja ezt. Akkor ők most szemfülesek, és a lehető leggyorsabban tájékoztatják az olvasóikat, vagy etikátlanul jutnak előnyhöz azzal, hogy lelövik a poént.

Minthogy ez egy közlekedési blog, nézzük inkább a részleteket! Az Index ugyan csak a tényt közli, de mások már többet tudnak. Július 8-tól minden nap, a Deák térről 4-től fél éjfélig, a Liszt Ferenc Airport 2. megállóhelyről 5:00-től 00:30-ig indul a 100E félóránként.

Állandó köztes megálló csak a Kálvin téren lesz, az Astoriánál csak hajnalban állnak meg az első járatok. Vitézy Dávid kifogásolja is ezt, Facebook-oldalán azt írja, reméli, hogy felülvizsgálják ezt az álláspontot, és a reptéri busz megáll ott, ahol a város legforgalmasabb busztengelyét metszi. A BKK volt vezérigazgatója egyébként a 100E-t a legjobb dolognak tartja, „ami a 3-as metró felújításának kudarcából kijött: közvetlen belvárosi járat indul az úszó VB-re a reptérről, csak hogy megkíméljék a látogatókat a metróra szállástól – bár félóránkénti járatkövetéssel erősen határeset, hogy mennyire lesz használható. Ezzel együtt jó lenne, ha maradna a vb után is, minimum a metrófelújítás végéig – bár a valódi megoldás a tervezés alatt álló vasútvonal-kiágazás megépítése lesz.”

közút Budapest BKK repülőtér Vitézy Dávid busz tarifa
Kép: Wikipedia

Kengyel Kristóf buszblogger viszont úgy tudja, „nem csak a vizes vébé ideje alatt fog közlekedni, hanem megmarad a sporteseményt követően is. A vonalon közlekedő autóbuszok egyedi »Budapest« arculatot fognak kapni” – írta Facebook-oldalára.

A reptéri gyorsjáratra természetesen spéci jegyet kell váltani, egy útra 900 forintért, viszont a 65 év felettieknek, és másoknak, akiknek jár az ingyenesség, ez is térítésmentes lesz.

A BKK 100E járatán a VT-Arriva Mercedes Conecto G csuklósai járnak majd.

A civileknek kellett kiharcolniuk a buszsávot Budán

0

Kedd reggelre lesz buszsáv a Bocskai úttól a Petőfi hídig – ezt a rapid, ugyanakkor meglehetősen megkésett döntést hozták meg a Fővárosnál – értesült a Fonódó.

Az eddigi sokéves gyakorlattól meglehetősen eltérő módon szervezte meg a BKK és a Budapest Közút a most folyó nagykörúti villamosvonal-felújítás hétfőn reggel kezdett szakaszát. A hét végéig a Corvin negyedtől a dél-budai végállomásig nem járnak a villamosok, 4-es és 6-os buszokkal helyettesítik őket. A pótlóbuszoknak azonban nem jelöltek ki buszsávot.

villamos közút Budapest Közút BKK Budapest pótlás 4-es/6-os villamospótlás busz Közlekedő Tömeg Vitézy Dávid

A pótlók így szépen beragadtak a dugóba, az iho.hu szerint a helyzetet súlyosbította, hogy a parkolási szabályokon sem változtattak, így az álló autók is akadályozták a buszokat.

A buszsávok hiányát erőteljesen kifogásolta Facebook-oldalán a Közlekedő Tömeg elnevezésű csoport, nyílt levelet is írtak, de például Vitézy Dávid, a BKK korábbi vezérigazgatója is bírálta a helyzetet. Úgy tűnik, a fellépésnek végül foganatja lett.

Már Volánokkal is tervez a Google térképe

0

Végre egyszerre tervezhető távolsági buszos, vonatos és fővárosi közösségi közlekedéses utazás. De maradt még fejlesztenivaló!

Sokáig elérhetetlen álom volt Magyarországon az olyan utazástervező, amelyben a volános és MÁV-os (MÁV-Start-os) járatok egyszerre benne vannak, pedig ez az alternatívák összehasonlításához és az átszállásos utazások kikombinálásához is fontos. Aztán tavaly tavasszal a Menetrendek.hu böngészős alkalmazása meglépte az integrációt.

magazin Google internet menetrend közút volán Vitézy Dávid

A következő szintet most a Google térképe érte el. Ide 2016 őszén kerültek be a vonatok a BKK-járatok mellé, most pedig a hét regionális buszközpont, vagy ha úgy tetszik a 24 Volán autóbuszaira is tervezhetünk. Így most ez a legteljesebb magyar közösségi közlekedési útvonalkereső, bár a vidéki nagyvárosaink közül csak Miskolc és Pécs része a rendszernek, Debrecen, Szeged, Kaposvár, Győr fájóan hiányzik.

magazin Google internet menetrend közút volán Vitézy Dávid

A hírt Vitézy Dávid jelentette be Facebook-oldalán. A BKK volt és a közlekedési múzeum jelenlegi vezérigazgatója, aki a kettő között miniszteri biztosként éppen a különböző közösségi közlekedési ágazatok összehangolására dolgozott ki javaslatokat, számba vette a hiányosságokat, fejlesztési lehetőségeket. Őt idézem:

  • A Volánok adatai azért elég sok helyen hiányosak, a megállónevek zavarosak, a Googleban a megállók a térképre nincsenek pontosan felvíve, számos részlet hiányzik még, a Budapest környéki (sajnos azóta országosan nem folytatott) Volán-járatszámozások még nem látszanak. Van még bőven teendő az adatbázissal. Indulásnak szuper ez, de ahhoz, hogy igazán megbízható legyen, még sokat kell dolgozni rajta.
  • A Volánok adatait is érdemes megnyitni minden fejlesztő számára, nem csak a Google felé. A BKK és a MÁV is megtette ezt, a Volánok számára sem lehet akadály.
  • Minél jobban lehet integráltan (végre!) utazást tervezni a MÁV és a Volán között, annál egyértelműbb a kérdés: hogy lehet, hogy ezek a szolgáltatások máig nincsenek szinte egyáltalán összehangolva? Hogy lehet, hogy a felújított vasútvonalakra sem hordanak rá a Volán-járatok és ahol versenyképes lenne a vasút révén a tömegközlekedés, a térségi feltárás ott sem működik csatlakozó buszok híján (lásd Balaton és környéke)? Hogy lehet, hogy nincs egységes MÁV-Volán tarifarendszer és nincsenek közös jegyek? Óriási feladatok, évtizedes lemaradások vannak e téren és egyre égetőbb végre az egységes országos tömegközlekedés-szervezés létrehozása, ahogy ezt már sokan sokszor javasoltuk - a probléma a digitális korban egyre jobban látható mindenki számára.
  • A menetrendektől néha eltér a valóság, előfordulnak műszaki hibák, rendezvények, rendkívüli helyzetek, stb. - ez naponta néhányszor közlekedő buszoknál még kritikusabb, mint egy tízpercenként járó városi busz esetében. Ugyanakkor máig a BKK az egyetlen - a még 2014-ben kötött megállapodásunk alapján -, aki valós idejű adatokat is a Futár segítségével megoszt a Google utazástervezővel. A MÁV természetesen ma is rendelkezik ilyen adatokkal, a Vonatinfó appon és a honlapon el is érhetőek ezek és remélhetőleg rövidesen a külső utazástervezőkkel is meg fogják osztani. A Volánok esetében a probléma azonban sokkal nagyobb: nincs olyan rendszer, amiben a változó menetrendeket, útvonalakat, megállókat egységesen országosan nyilvántartanák és amely valós időben követné a buszok mozgását, menetrendhez képest várható késéseit - ezen változtatni kell és a Futárhoz hasonló egységes, országos felügyeleti rendszer kell a Volánoknál is, amely a valós idejű információkat megosztja az utasokkal is.
  • Számos szolgáltató hiányzik még a menetrendi adataikat megnyitó és így például a Google rendszerében megtalálható tömegközlekedési szolgáltatások közül. Debrecen, Szeged, Kaposvár, Győr, a közforgalmú dunai és balatoni hajók - bőven van még teendő e téren. Az önálló közlekedési vállalattal bíró és elvileg gyorsan dönteni képes vidéki nagyvárosok lemaradását értem legkevésbé, főleg Pécs és Miskolc sikere után. Sajnos a Volánok által üzemeltetett helyi, városi közlekedési rendszerek is többnyire hiányoznak - néhány bekerült (pl. Székesfehérvár), de sok másik (pl. Győr) nem. Ezt pótolni kell.

magazin Google internet menetrend közút volán Vitézy Dávid

Újjáépül, de elköltözik a közlekedési múzeum

0

A pinceszintekben nehéz és drága lett volna kialakítani a megfelelő kiállítási tereket.

Új fő telephelyet keresnek a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumnak - írja a legutóbbi kormánydöntésre hivatkozva szerdai közleményében a Baán László, a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa.

A múzeum fő kiállítóhelye nem a Városligetben, hanem új helyszínen, a korábbi tervekben szereplőnél nagyobb területen, a közlekedési gyűjteményünk (vonatok, buszok, villamosok, stb.) teljes spektrumú bemutatását lehetővé tevő környezetben valósulhat meg. Az új helyszínt már keressük, elsődlegesen a fővárosi vasút által felhagyott rozsdaövezeti ingatlanokon - írja Facebook-posztjában Vitézy Dávid, az intzmény vezérigazgatója.

magazin építészet örökség Budapest Vitézy Dávid VárosligetIlyen lesz, de nem a közlekedési múzeum - Kép: Mérték Építészeti Stúdió / Közlekedési Múzeum

Tarlós támogatja a villamosok helyett az autókat segítő lámpaprogramot

0

Update: péntek este sikerült beszélnem a Budapest Közút illetékeseivel. Számos érdekes és fontos részlet derült ki. A legfontosabb, hogy kísérlet folyik. A körúti lámpaprogramot tehát - egyelőre - nem véglegesen változtatták meg. A kísérlet oka, hogy a 2012-ben bevezetett - alább villamosbarátnak nevezett - lámpaprogramban már sok kisebb változtatást vezettek be például lassújelek miatt. Kedden visszaáll az eredeti, 60 másodperces program, és utána eldöntik, hogy pontosan mit vezessenek be. A cégnél hangsúlyozták: céljuk egy minden közlekedő érdekeire tekintettel lévő optimum megtalálása.

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek