Szlovákiában két vasútvonalon veszik föl újra a személyszállítást a nyári szezonban, hétvégén.
A turisztikai forgalomban bíznak Szlovákiában, egymástól függetlenül, az ország ellentétes sarkaiban két olyan vasúton is újra lehet majd utazni, ahol évek óta nem.
Számunkra a Lupkó (Łupków, Лупків) és Mezőlaborc (Medzilaborce, Меджилабірці) közötti határátmenet az érdekesebb, ahol a Railway Gezette jelentése szerint a július 1-je és szeptember 3-a közötti hétvégeken a PolRegio regionális lengyel vasúti szolgáltató SA135 és SA134-es dízel motorvonatai járnak majd.
Amikor ugyanis a PESA-gyártmányú szerelvények átcsattognak majd az alagútban a Lengyel-Szlovák határ alatt, valójában a legszebb nevű Első Magyar Gácsországi Vasút vonalát koptatják. A magánvasút által épített vonalon 1889-ben indította meg a forgalmat az osztrák és a magyar államvasút a magyarországi Felvidék és az Ausztriához tartozó Galícia között, az archaikus Gácsország kifejezés etimológiája közös Halicséval és Galíciáéval.
Másrészt talán remélhető, hogy a 2011 óta át nem járható Mezőlaborci átmenet példájával megfordul az a trend Szlovákiában, hogy lezárják az országhatárokon átvezető vasúti összeköttetéseket.
Északi szomszédunk a rendszerváltás óta elképesztő mértékben redukálta a nemzetközi vonalakat egyfajta gazdasági és negatív közszolgáltatási érveléssel, mármint azzal, hogy az államnak nem dolga egy másik országba utazókat támogatni. A hosszú magyar határon például mára egyetlen valamire való átmenet maradt Szob és Párkány-Nána között, és egy fél, a napi két vonatpárral kiszolgált Kassa és Miskolc közötti. Hasonló bezárási hullám volt a lengyel határon is, de még a Csehországba vezető utazási lehetőségeket is erősen redukálták.
Ugyancsak szezonálisan, április 29-től október 1-jéig jár majd szombatonként és vasárnaponként napi két vonatpár Zohor és Detrekőváralja (Plavecké Podhradie, Blasenstein) között. A menetrendből 14 évig hiányzó vonal kiszolgálását a szlovák államvasút összeköti a Zohor és Magyarfalu (Záhorská Ves, Ungeraden) közötti, a Pozsony-Marótberény (Brno, Brünn) fővonal másik oldalán kanyargó szárnyvonal kiszolgálásával.