Az Ikarus Egyeditől rendelt 180 csuklósból 100-at Szerbiában, az Ikarbusnál készítenek el, harmincat pedig a BKV szerel össze saját magának.

A korábban MABI-Busnak hívott, de aztán Ikarus Egyedi nevet felvevő gyár kapacitása egyszerűen nem elég arra, hogy akár a módosított határidőre elkészüljön az a 180 Modulo M168d, amelyet egy közbeszerzés keretében eredetileg a Volánbusz rendelt meg tőlük – az iho.hu szerint ez az oka, hogy a buszok nagyobbik felét, százat Szerbiában, a zimonyi Ikarbusnál kívánnak legyártatni. A közlekedési szakportál azt írja, mostanáig egyetlen jármű sem készült el a cégnél, noha az eredeti, augusztus 16-i határidő rég elmúlt.

busz közút beszerzés buszgyártás Szerbia
Az Omnibusz blog montázsa a Modulo M168d-ről

 

Időközben az is kiderült, a BKV is beszáll a csodaüzletbe, harminc busz megvételét átengedi nekik a Volánbusz. A fővárosi közlekedési cég korábban azt írta a Fonódónak, hogy kész járműveket válsárolnak, információim szerint viszont ezzel a válasszal „nem bontották ki az igazság minden részletét”. Jogilag valóban kész buszokért fizetnek, azokat azonban fizikailag mégiscsak a BKV-nál szerelik össze kvázi bérmunkában, vagyis az végszerelésért az Egyedi visszafizeti majd nekik a vételár egy részét. Az ok bizonyára ennél a speciális konstrukciónál is az, hogy a „gyártó” nem tudna időben szállítani, márpedig a BKV-nak a metrópótlás második szakaszára mindenképp kellenek a csuklósok.

Az ábráról is látható, hogy most úgy áll, az Ikarus Egyedinél valójában csak a buszok töredéke készül majd, 180-ból 130-at máshol szerelnek össze.


Az Ikarus Egyedi igen nehéz helyzetbe került, nem volt elég megrendelése, tőkéje, és részben már munkásai is elhagyták, az ekkor elnyert 180 buszos tender sokak szerint az utolsó esélyt jelentette ahhoz, hogy víz felett maradhasson. A hiányzó feltételek miatt azonban nem tudja kellő ütemben összeszerelni a Modulókat. A lekésett határidőből csak azért nem lett baj, mert az állami Volánbusz tendere után másodszor is megmentette az állam. Hirtelen ugyanis egy rendelettel új feltételt, tűzoltó készülék beépítését írták elő, erre hivatkozva pedig már adhatott nagyvonalúan nyolc hónap haladékot a Volánbusz.