Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Magasvasútként kötik össze a metrót és a HÉV-et az Örsön

18

Jövőre már jogerős építési engedélye lehet a 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekötésének és a Rákoskeresztúri metrónak, így a 2020-ban induló új EU-s finanszírozási periódus pénzeivel el is kezdődhet a kivitelezés – Így véli Riz Levente XVII. kerületi polgármester, aki a hétfői Budapestinfón beszélt a tervekről.

Tízmilliárd forinttal olcsóbb ha az Örs vezér tere fölött, nem pedig a föld alatt kötik össze a metrót a HÉV-vel. Ez az egyik fontos változás a korábbi elképzelésekkel szemben abban a projektben, amely Budapest és az agglomeráció erős kelet-nyugati tömegközlekedési tengelyét kívánja létrehozni. A tervezgetés ugyanis már egy évtizede viszonylag komoly keretek között folyik, a XVII. kerület a saját hivatalos közlekedési terveibe 2007-ben emelte be az összekötést, ugyanez a főváros szintjén 2009-ben történt meg. Egy másik változás, hogy a korábbi, BKK-s változatban elvetett Rákoskeresztúri ág most hangsúlyos és előre sorolt része az egész beruházásnak.

metró gyorsvasút HÉV Budapest beszerzés 2-es metró Gödöllő
Budapesten szokatlan, de az adott helyen jó és olcsó megoldás a magasvasút

Tarlós István főpolgármester elvi támogatást és lobbizást ígért, a részletekről Riz és XVI. kerületi kollégája, Kovács Péter beszélt. A koncepcióról és előnyeiről írtam már, ezért most inkább nézzük a konkrét részleteket! Először a projekt részelemeit:

  1. A két gyorsvasút összekötése az Örs vezér terén, a metró Cinkotáig jut el
  2. Új szárnyvonal Rákoskeresztúrra
  3. Átépítés Cinkotától Gödöllőig
  4. A csömöri ág átépítése
  5. Új vonal a Hungaroringre

A beruházást a Cinkotáig tartó szakasz egyfajta metrósításával kezdenék. Ennek része maga az átkötés, és a vonal jelentős részének kéregbe helyezése. Nem véletlen, hogy Kovács polgármester két dolgot emelt ki. Az egyik, hogy ma az ő kerültében a legalacsonyabb a közösségi közlekedés használatának aránya, a másik, hogy a HÉV kettévágja a területet. Az összekötés az utóbbin is segít majd, a közúti forgalom és a gyorsvasút különszintű csomópontokban keresztezné egymást.

metró gyorsvasút HÉV Budapest beszerzés 2-es metró Gödöllő
Rákosfalva, a Kerepesi út két oldalán a lakótelepek sűrű metrókapcsolatot kapnának

Az Örsön már nem végállomás lenne, hanem a két pláza között a a mai végállomás fölött egy megálló. A jelenlegi metrókocsikból álló szerelvények Rákosfalváig mennének, az új hibridjárművek (ezek elkészítésébe, összeszerelésébe hazai cégeket is bevonnának) pedig a HÉV-pályákat is bejárnák. Ha pedig megépül a XVII. kerületi ág, akkor oda járnának az Alstomok a Déli pályaudvartól.

metró gyorsvasút HÉV Budapest beszerzés 2-es metró Gödöllő
Ütemek és költségek

Riz Levente azt is reméli, hogy a következő lépcső, a Rákoskeresztúri ág megépítése is a belátható jövőre esik. Akadémiaújtelepen, a Kis utcánál és a kerületközpontnál lennének megállók.

metró gyorsvasút HÉV Budapest beszerzés 2-es metró Gödöllő
A rákoskeresztúri ág

Ami ez után jönne, vagyis a 3., 4., 5. ütem (ezek nem feltétlenül jelentenek sorrendet) már elsősorban nem a főváros kompetenciája, hiszen át is lépjük Budapest határát, és a HÉV is a MÁV-hoz tartozik már. Vagyis ezek részletes megtervezésére is már a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak kell pénzt találnia.

Visszatérve a XVII. kerületi ágra, a polgármester szerint a metró az egyetlen működő megoldás. A nagyvasút két ága a kerület szélén halad, és ha építenének is egy leágazást a kerületközpontba, a pálya és a keleti pályaudvar kapacitása elégtelen lenne. Nem beszélve arról, hogy a Keletinél át kellene szállni a belváros felé. A villamos pedig Riz szerint lassú, hiszen a mostani 28-as, 37-es meghosszabbítása jön szóba.

metró gyorsvasút HÉV Budapest beszerzés 2-es metró Gödöllő
A Hungaroring is kaphatna egy ágat – az illusztrációk a prezentációból valók

A mostani sajtótájékoztató apropója, hogy a megvalósíthatósági tanulmány elkészült, az első két ütemre megrendelték az engedélyes terveket. Ezek 2019 elejére készülhetnek el, így még abban az évben megteremtődhet az összes feltétel a tényleges munkák elkezdésére.

Sínen a metró és a HÉV összekötésének ügye az Örsön

3

Elkészültek a tanulmánytervek, most következnek az engedélyeztetési tervek, a tényleges építkezés 2020-tól várható. Az egész projekt végén a Délitől átszállás nélkül utazhatunk Gödöllőre, Rákoskeresztúrra és talán a Hungaroringre és Csömörre is.

A Fonódó információi szerint a főváros valószínűleg még januárban bemutatja a nagyközönségnek a Budapesten tervezett közlekedési projektek leginnovatívabbját, amelynek lényege, hogy a 2-es metróból, a gödöllői HÉV-ből és új szárnyvonalból, szárnyvonalakból egy olyan kelet-nyugati gyorsvasúti rendszer jöjjön létre, amely nemcsak az ilyen színvonalú kapcsolatot most nélkülöző külvárosi területeket (XVI., XVII. kerület), de a gyorsan fejlődő pesti elővárosokat is bekapcsolja.

Az összekötésnek most már sokéves története van, de az elképzelések időközben változtak. Az aktuális verzió nagyon összetett munkát jelentő tervezésére 2016 közepén írták ki a tendert. Az alternatívák számbavételét is jelentő tanulmánytervektől a részletes engedélyezési és kivitelelezési tervekig mindent magában foglaló közbeszerzést a Főmterv nyerte meg, tavaly év végén le is adták a tanulmányterveket.

Budapest gyorsvasút metró HÉV Főmterv beszerzés Gödöllő Csömör
Az új gyorsvasút (metró) sok helyen továbbra is a felszínen marad 

Ez számos ponton változatokat fogalmaz meg, amelyek között dönteni kell. Az egyik ilyen a Rákoskeresztúrra vezető ág nyomvonala, kiépítésének módja (felszín, kéreg). A XVII. kerületbe vezető metró a korábbi tervekben nem szerepelt, de az aktuálisan futó változatban már (ismét) igen. Riz Levente polgármester egy képviselő-testületi ülésen beszélt a beruházásról. A helyi Rákosmenti Híreket idézve a vg.hu azt írja, hogy erre az ágra négy verzió fut. Háromban a körvasútnál ágazna el a metró, a negyedik változat szerint a Sárga rózsa utcánál indulna a szárnyvonal.

Úgy tudni, a tanulmányterv a teljes projektet öt ütemben tervezi:

  1. A két gyorsvasút összekötése az Örs vezér terén, a metró Cinkotáig jut el
  2. Új szárnyvonal Rákoskeresztúrra
  3. Átépítés Cinkotától Gödöllőig
  4. A csömöri ág átépítése
  5. Új vonal a Hungaroringre

Az első ütem természetesen feltétele a többinek, de azok egymás közötti sorrendje már döntés kérdése. Az is lehet, hogy Csömörre megszüntetik a kevés utast szállító HÉV-ágat. (Bár természetesen erre is igaz, hogy sokkal vonzóbb lenne a mainál, ha a belvárost is közvetlenül elérné, vagyis többen használnák, mint most.)

Budapest gyorsvasút metró HÉV Főmterv beszerzés Gödöllő Csömör
A BKK néhány éves térképe óta okat módosultak a tervek

Riz Levente azt mondta, az építési engedélyek a tervek szerint 2019-ben lesznek meg, az építkezés 2020 után indulhat.

A HÉV-ek is tovább járnak hétvégén, éjjel

0

A MÁV-HÉV követi a BKV-t a gyorsvasútüzemidő-hosszabbításban.

A fővárosi metrókhoz csatlakozó HÉV-eken is később fognak indulni az utolsó szerelvények decembertől péntekről szombatra és szombatról vasárnapra virradó éjjel – derül ki a MÁV-HÉV közleményéből. Ahogy a metrók közül az M2-esen (és egyeébként az M4-esen is) nő az üzemidő, a Batthyány téren csatlakozó Szentendrei és az Örs vezér terén csatlakozó Gödöllői HÉV-en is meglépik ezt a változást. 

Budapest gyorsvasút metró Gödöllő Szentendre HÉV MÁV-HÉV éjszaka

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek