Négysávosítják a halálutat

0

Megszüntetik a Vásárosnaménytól mondjuk Lyonig tartó gyorsforgalmi útvonal egyetlen szűk keresztmetszetét.

A közvélekedés általában azt gondolja, oda kell autópályát, autóutat építeni, ahol azt a forgalom indokolja. Sztrádaszakaszok azonban más okból is készülnek. Gazdagabb országokban például (de máshol is) néha elég indok, hogy az adott területet is gyorsan el lehessen érni.

A magyar M7-es végéről, Letenyénél Szlovénia felé leágazó M70-es autóútnál két másik szempont is elővehető. A jelenleg részben kétszer egy sávos úton is megnőtt a forgalom 2004-es átadása óta, ám egy fontos európai útvonal része, hiszen összeköti a magyar és a szlovén gyorsforgalmi hálózatot. Ezért felhozható az az érv, hogy ennek „illik” valamennyire egységesnek, kétszer két elválasztott sávból állónak lennie.

közút magazin M70 beszerzés EU autópálya baleset biztonság útépítés
Az M70-es már most négysávos (piros) és négysávusítandó (zöld) szakaszai a NIF térképén

Ez most megvalósul, hiszen kihirdették a 20 kilométer hosszú út fejlesztéséről szóló, még tavaly év végén megjelent tender eredményét. Az EuroAszfalt Építő és Szolgáltató Kft. és a Colas Út Zrt. nyerte a közbeszerzést – írja a Magyar Építők. A 16,7 milliárd forintos beruházást 85 százalékban az Európai Unió hálózatfinaszírozási eszközéből fedezik.

A Letenye és Tornyiszentmiklós közötti út két vége és közepe már most is négysávos, a konzorcium a két köztes szakaszt négysávúsítja, a szlovén határon csomópontot épít, és dolgoznak majd az árvízvédelmi műveken és két pihenőhelyen is.

A Google Térképének utcanézetén a középső négysávos rész kezdete az M70-esen

Az autósok azonban nem fognak teljesen egységes felépítésű sztrádával találkozni mondjuk Budapest és Ljubljana között, hiszen a szlovén oldalon Muraszombatig ugyan autópályának táblázott, de a mi fogalmaink szerint inkább autóútnak tekinthető az A5-ös. Nincsenek leállósávok, és a megengedett legnagyobb sebesség is csak 110 kilométer per óra.

A5-ös autópálya 110-zel és leállósáv nélkül Hosszúfalunál (Google)

Az M70-es kétszer egysávos szakaszai ettől függetlenül jelentős problémát okoznak, a szakma többször is foglalkozott az úttal a balesetek miatt. Ezeknek nem is a száma kiugró, hanem a súlyossága. Első pillanatban nem feltétlenül érthető a jelenség, hiszen egy ilyen út azért bőven színvonalasabb, mint mondjuk egy átlagos főút. Csakhogy aki órák óta sztrádán vezet, az az azokhoz hasonlóan jelzett, elnevezett, kiépített, de csak kétsávos úton megtévedhet. Vagy a tudata vagy csak a „vezetési ösztönei” hiszik azt, hogy autópályán halad, így előzésbe kezd, és nem számít rá, hogy abban a sávban jöhetnek szembe. Nem véletlen, hogy a súlyos balesetek okozói rendszerint külföldiek voltak.

A jelenség hasonló az elmúlt évtizedekben az M7-es, M1-es M5-ös félautópályának nevezett szakaszain tapasztaltakhoz, az M70-es meg is kapta hozzájuk hasonlóan a sajtótól a halálút elnevezést. Az anyagi források szűkössége miatt a Balaton, Kecskemét, Tatabánya előtt sokáig csak a sztráda egyik útpályája készült el, és ezen haladt mindkét irányban a forgalom. A súlyos, frontális balesetekről annak idején sok szó esett, az igazi megoldást aztán mindenhol a sztráda teljes kiépítése hozta el.

közút magazin M70 beszerzés EU autópálya baleset biztonság útépítés
A balatovilágosi csomóponttól Zamárdiig sokáig félsztráda volt az M7 (Fortepan)

Általánosíthatjuk is egy kissé a problémát. Ma már fontos alapelv az útügyben, hogy az út annak látszódjon, ami. Vagyis a vezetők az első pillanatban egyértelműen megállapíthassák, hogy milyen kategóriájú úton haladnak. Szélsőséges esetben a szakemberek akár a visszafejlesztés eszközéhez is nyúlnak, ha egy út többnek látszik, mint ami. Az Egerbe vezető főút egyes szakaszait háromsávúsították, ám a koszorúkkal (ez nem egy útípétési szakkifejezés itt) szegélyezett út bizonyos részeit visszafejlesztették: a középső sávot lezárták, és oda egy gigantikus elválasztó szerkezetet építettek.

közút magazin M70 beszerzés EU autópálya baleset biztonság útépítés
Ha akarna, akkor se tudna a szembesávba átmenni az autós

Szögezzük le: a halálutakra is igaz, hogy a legtöbb balesetet felelőtlen sofőr okozza. Vagy tudatosan választ túlzott sebességet, vagy saját fáradtságát nem veszi figyelembe. Ettől függetlenül a hatóságoknak természetesen mindent meg kell tenni a balesetek megelőzésére.

Időközben az M70-est is számos módon módosították, hogy növeljék a biztonságát. Ezek között is akadt visszafejlesztés: leszedték a baloldalon elhelyezett ismétlőtáblákat, mert ez a metódus az autópályákra jellemző. A kétszer egysávos szakaszokon megtiltották az előzést, jobban látható és hallható elválasztást alkalmaztak, és magyar, szlovén, angol, román nyelvű figyelmeztetéseket is kiírtak.

Halálos baleset az M5-ös autópályán

0

Személygépkocsi és egy kisteherautó ütközött kedd hajnalban az M5-ös autópályán, Kecskemétnél.

Egy ember a helyszínen életét vesztette, az érintett szakaszt lezárták – közölte a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság.

Az M5-ös autópálya főváros felé vezető oldalán, a 78-as kilométerszelvénynél egy személygépkocsi ütközött össze 3 óra 40 perckor. A baleset következtében egy nő megsérült, egy férfi pedig a helyszínen életét vesztette.

A rendőrök a helyszínelés miatt teljesen lezárták az autópálya érintett szakaszát, a forgalmat a 90-es kilométerszelvénynél az 54-es főúton keresztül az 5-ös főútra terelik. (MTI)

baleset autópálya M5-ös autópálya közút magazin
Google/Maps, Waze

Kettészakadt a záhonyi sebes a Nyugatiban

0

Késéseket okozott a fővárosi Nyugati pályaudvar forgalmában hétfőn koradélután, hogy egy vonat az első és a második személykocsi között egyszerűen kettészakadt.

A iho.hu szerint a 6294-es számú záhonyi sebvesvonatról van szó, amelyet egy Szili (V43-as) villanymozdony vontatott.

Halálos balesetet okozott a köd az M43-ason

3

Négyen meghaltak, többen sérültek a román határtól egy kilométerre történt szerda reggeli balesetben.

Több autó rohant egymásba az M43-as autópályán szerdán fél nyolckor - írja a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság.

Átment a tiloson, ez a halálos vonatbaleset oka

0

A személyvonat meghaladta a tilos jelzést, ez okozhatta a kedd reggeli luxemburgi vasúti balesetet.

Egy Luxemburgból Franciaországba tartó személyszállító vonat a jelző tilos állapota ellenére ment tovább, ez lehetett a frontális ütközés oka - írja wort.lu. A szerelvény Luxemburg déli részén ment neki egy szembejövő, 610 tonnás, mozdonyból és 27 üres kocsiból álló tehervonatnak, amely Franciaországból a bettembourg-i rendezőpályaudvar felé haladt.

A személyszállító vonat mozdonyvezetője, a luxemburgi vasút alkalmazottja meghalt. Két súlyos sebesültet csak az után sikerült kiszabadítani, hogy a két összeroncsolódott szerelvényt széthúzták.

Egy kalauznőnek sikerült elhagynia az ütközés előtt a fülkét, ennek ellenére ő is megsérült.

vasút baleset LuxemburgFotó: luxemburgi rendőrség

«
123
Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek