Autóútként fejezik be az Emnullát a Budai-hegységen át

1

Hosszú ideig vita volt, hogy egyáltalán össze kell-e zárni a főváros körüli gyorsforgalmiút-gyűrűt nyugaton. Sokan környezetvédelmi okokból nemmel válaszoltak, vagy minél későbbre akarták halasztani az építkezést, esetleg csupán főútként képzelték a megvalósítást, vagy a hegyeken túlra tolták volna az M1 és a 10-es út közötti szektort. Most eldőlni látszik a kérdés, 18 kilométeres autóút épül a tervek szerint 2022-ig 5–10 kilométer alagúttal.

A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő közbeszerzést hirdetett az M0 nyugati szektorának megvalósíthatósági tanulmányára – írja a Magyar Idők. A nyertes pályázónak el kell készítenie a környezeti hatástanulmányt, és meg kell szereznie a jogerős környezetvédelmi engedélyt az M1-től a 10-es útig. Erre a szakaszra 2010-ben tanulmányterv és előzetes vizsgálati dokumentáció már készült.

A kétszer két, elválasztott sávval készülő autóút különböző változatait is a nyertesnek kell összahasonlítania, hogy még idén meghatározzák a pontos nyomvonalat. Legalább két hosszabb alagutat terveznek, az egyik nem sokkal a 10-es után kezdődne, és a Nagykovácsi útig tartana. Az autóút hamarosan ismét bemenne a hegyek alá, hogy csak a Budakeszi és Telki közötti útnál bukjon ki ismét a felszínre. A különböző változatokban 5,5–9,8 kilométer között van az alagutak összhossza.

Ezzel a szakasszal bezárul a főváros körüli gyűrű, hiszen a kapcsolódó északi rész sorsa a 10-es és 11-es utak között már eldőlt, kivitelezésre vár.

Lázár János kancelláriaminiszter szerint az utat a kormány EU-s finanszírozásban akarja megépíteni. Jövőre elkezdődhetne az építkezés, 2022-ben be is fejeződhetne. A kivitelezőt még idén kiválaszthatják.

Az M7-esen és az M1-esen érkező, és a 2-es, M2-es vagy M3-as felé tartó forgalomnak jelentős, akár 35 kilométeres megtakarítást hoz majd az új útszakasz, ennek ellenére már a kezdetektől sokan ellenezték megépítését környezeti aggályok miatt. Részben ezért is kerültek be a tervekbe az alagutak, ez persze az egekbe hajtja a költségeket.

Olyan vélemény is akad, hogy a nyugati szakaszt Budától távolabb, a hegyeket kikerülve, a Zsámbéki-medencében és a Pilis alatt kellene megépíteni. Az M1-esből nem a déli M0-ssal szemben, hanem csak Biatorbágy után ágazna ki nagyjából a most 102-esnek nevezett úttal párhuzamosan. Északra tartana a 10-es útig, ahol a Dorog és Szlovákia felé futó gyorsforgalmi úttal találkozna. Ott fordulna keletre, és Pilisvörösvártól, valamint Solymártól északra futna a Duna felé.

közút útépítés EU beszerzés M0 Budapest NIF

Hévfordulót ünneplünk

0

Képes album Legáttól, gőzmozdonyos különvonat, és más különleges járművek forgalomba állítása a 130 éves budapesti helyiérdekűn.

A főváros környéki HÉV 1887-ben született, áprilisban a mai 50-es villamos őse, augusztusban a ráckevei HÉV első szakasza Soroksárig, majd novemberben már Dunaharasztiig a második. Minthogy a lőrinci vasút életének csak az első tizedét töltötte HÉV-ként, a nyári időpontot tekintik a születésnapnak, a most – nem először – a MÁV-hoz tartozó HÉV-hálózat 130-dik évfordulós megemlékezései így nyáron kezdődtek. Az egyik csúcspontot pedig ezen a hétvégén érik el azzal, hogy gőzmozdonyos szerelvény jár Ráckevére.

vasút gyorsvasút HÉV könyv MÁV MÁV-HÉV Ráckeve nosztalgia MÁV-Nosztalgia

Az évfordulónak köszönhető az is, hogy Legát Tibor könyvet írt a budapesti HÉV-ről, néhány napja mutatták be a sajtónak.

vasút gyorsvasút HÉV könyv MÁV MÁV-HÉV Ráckeve nosztalgia MÁV-Nosztalgia

A Hévkönyvet (MÁV-HÉV, 288 oldal, 4990 forint) a szerző bevezetőjében szerényen nem közlekedéstörténeti szakmunkának, hanem képeskönyvnek nevezi, de azért számtalan érdekes tényt is közöl, e cikknél is használtam belőlük. Az mindenképp igaz, hogy nagyon színvonalas a képanyag, és sokat megtudunk a kor társadalmáról is az idézett dokumentumokból. A könyvbemutatóra készült tortában a cukrász alighanem a Haraszti gőzöst kívánta megmintázni.

vasút gyorsvasút HÉV könyv MÁV MÁV-HÉV Ráckeve nosztalgia MÁV-Nosztalgia

A mai H6-os vonal ősén szolgáló, 12 tonnás, 70 lőerős mozdony (és három társa) sajnos nem maradt meg, így a MÁV Nosztalgia 1a. (220) sorozatú gőzöse idézi vissza a gőzkorszakot. Az eredetileg fővonali gyorsvonati mozdony tehát csak korban passzolt nagyjából ide – bár a közelben, a csepeli szabadkikötőben dolgozott.

vasút gyorsvasút HÉV könyv MÁV MÁV-HÉV Ráckeve nosztalgia MÁV-Nosztalgia

A személykocsik is csak jellegükben stimmeltek, mindez azonban nem akadályozta, hogy a H6-oson manapság szokatlan századfordulós mellékvonali fíling alakuljon ki, különösen azért, mert maga a vonal, legalábbis a külső része szinte csak a drótban tér el egy alföldi vicinális képétől.

vasút gyorsvasút HÉV könyv MÁV MÁV-HÉV Ráckeve nosztalgia MÁV-Nosztalgia

Ilyen esetekben felmerül, hogy az ember inkább kívülről fotózzon, vagy utazzon a nosztalgiaszerelvénnyel, szerencsére most nem kellett választani, mert több, napi két és fél menetet szerveztek szombatra és vasárnapra.

vasút gyorsvasút HÉV könyv MÁV MÁV-HÉV Ráckeve nosztalgia MÁV-Nosztalgia

A különleges vonatok Pesterzsébet felsőről indulnak, hiszen Vágóhídnál, a kezdetektől nem ideális helyen lévő belső végállomásnál a mozdony nem tudott volna körüljárni. Mint látható, egy Bobó is jelen van, sőt, végig követi a nosztalgiaszerelvényt, ha esetleg a segítségére lenne szükség.

vasút gyorsvasút HÉV könyv MÁV MÁV-HÉV Ráckeve nosztalgia MÁV-Nosztalgia

Ha az ember a vonaton utazik, azt hiszi, hogy az utolsó kocsiből jó felvételeket tud csinálni, az ilyen szerencsés esetben vissza is ad valamennyit a hangulatból, de azért a beszámolóba bőven elég egy ilyen fotót berakni.

vasút gyorsvasút HÉV könyv MÁV MÁV-HÉV Ráckeve nosztalgia MÁV-Nosztalgia

Mondom, hogy elég egyet! Amúgy a vonal nem a vasútfotósok paradicsoma, először a Grassalkovich úti felüljárón vártam a menetet, meg persze a Bobót is.

vasút gyorsvasút HÉV könyv MÁV MÁV-HÉV Ráckeve nosztalgia MÁV-Nosztalgia

Utána a Ráckevei-Duna hídján próbálkoztam, az amúgy hangulatos helyen nem igazán mutat jól a fordított állású gőzös.

vasút gyorsvasút HÉV könyv MÁV MÁV-HÉV Ráckeve nosztalgia MÁV-Nosztalgia

A Bobó itt jobb témának bizonyult.

vasút gyorsvasút HÉV könyv MÁV MÁV-HÉV Ráckeve nosztalgia MÁV-Nosztalgia

Legyen egy felvételi épület is!

vasút gyorsvasút HÉV könyv MÁV MÁV-HÉV Ráckeve nosztalgia MÁV-Nosztalgia

És a három vontatási nem képviselői Ráckevén.

vasút gyorsvasút HÉV könyv MÁV MÁV-HÉV Ráckeve nosztalgia MÁV-NosztalgiaElvileg még vasárnap délután is föl lehet szállni a nosztalgiamenetekre. Azt ígérik, ha van még hely, adnak jegyet az állomásokon is, de alapvetően előre kellett megvenni a háromezer forintos belépőt egy hétvégi rendezvényre egy olyan boltban, amely péntek délután bezár. Minthogy az online-nak nevezett módszer sem működik hétvégén, ezt nem nevezhetjük jó megoldásnak.

Az évfordulós különmenetek folytatódnak a H6-oson is, és jövőre a többi elővárosi vonalon is.

Kész a GYSEV első Flirt 3-asa

0

Alig egy évvel a szállítói szerződés aláírását követően kigördült a Stadler lengyelországi gyárából a GYSEV első új generációs Flirt motorvonata.

vasút GYSEV Flirt Stadler Lengyelország beszerzés

A részben a szolnoki, részben a siedlcei gyárban készült harmadik generációs jármű megkezdte első útját Gdańsk (régi magyar nevén Dancka) városába, ahol a TRAKO elnevezésű vasúti szakkiállításon mutatkozik be először a nemzetközi szakmai közönségnek.

vasút GYSEV Flirt Stadler Lengyelország beszerzés

Az új motorvonatok első járműve várhatóan a jövő év elején állhat forgalomba a GYSEV vonalhálózatán.

Szöveg és kép: GYSEV és Stadler

Érdekes építészeti részletek a felújított állomáson Karcagon

1

Az egyik legszebb régi felvételi épületnek nem ártanak a modern minták a falon, a dizájnpadok és a különleges megvilágítás. Sőt.

A hivatalos felvételeken ugye mikrofonba beszélő fejek meg az ilyenkor elmaradhatatlan szalagátvágás dominál. (De ne legyünk igazságtalanok, a MÁV fotósa ebből is jó képet tudott csinálni a három férfi politikus közé ékelődő elnökvezérigazgató-nőről meg az arany betűkkel írt trikolórszalagra törő négy arany ollóról.) Nekem most mégis az a merész mintázat a fontos, ami épp csak kikandikál ezen a fotón a vállak fölött.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: Ispotály.com

A közleményben nem szerepelt, a barátnőm teljesen véletlenül találta meg az S39 Hybrid Design Manufacture Facebook-oldalán a bejegyzést, hogy Tóth Zoltán építésszel együtt ők találták ki a belső díszítést meg a kültéri padokat.

Kis kereséssel esti képek is lettek, Csizmadia Tamás rakta föl őket Ispotály nevű, Debrecent és környékét bemutató honlapjára. Ezekből látszik, hogy az állomáson a világítás is különleges (egyébként Tamásnak köze is volt hozzá, nem csak fotózta).

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: MÁV

Az viszont már a MÁV-tól tudható, hogy a helyreállítás terveit a MÁV Műszaki Tervezési főosztályának tervezői készítették. Nyílt közbeszerzési eljárás nyerteseként a Prím Építő Építőipari Kft. szerződött a munkálatok elvégzésére. A kivitelezés 2016 augusztusában kezdődött.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: MÁV

A vasút saját forrásból, 310 millió forintért hozta rendbe az épületet, amelyet ezelőtt utoljára 1988-ban újítottak fel. Magát az állomást vasúttechnikai értelemben pár éve, egy másik projekt keretében már rekonstruálták.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: S39 Hybrid

A karcagi felvételi épület a Tiszavidéki vasút egyik szép állomása, 1857-ben épült. Méret szerint az egykori magánvasút középkategóriás, romantikus stílusú építménye – olvasható a vasutállomások.hu-n. A második világháború utáni felújításokkor az ornamentikát, ajtó- és ablakszerkezeteket megváltoztatták, ezeket most az eredeti állapot szerint állították helyre.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: Ispotály.com

Az épület utólagos vízszigetelését is elvégezték. A felújítás előtt még vizesedő pincében elhelyezett régi kazánok helyett az épület padlásterében létrehozott gépészeti térbe telepített, energiahatékony kondenzációs kazán és melegvíztároló biztosítja az épületek fűtését és melegvíz-ellátását.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: S39 Hybrid

Az utasok által használt mosdó a kiszolgáló épületből a felvételi épületbe került, a kor elvárásainak megfelelő kivitelben, mozgáskorlátozott mellékhelyiséggel, vandálbiztos szerelvények elhelyezésével.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: MÁV

A kiszolgáló épületből bérelhető üzlethelyiséget alakítottak ki. Az épület emeletén az üzemi területek irodáit, szociális helyiségeit és a szolgálati lakásokat is felújították.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: Ispotály.com

Az épületek két végén elhelyezkedő területek is megszépültek. Az utasok, a vonatra várakozók a kialakított parkokat is használhatják. Az épület elől induló buszok számára buszforduló épült, és jelentősen bővült a kerékpártárolók száma.

vasút magazin Karcag MÁV építészet beszerzés dizájn felújítás
Fotó: S39 Hybrid

Mégis metrópótlásra fogják használni az eredetileg metrópótlásra szánt buszokat

0

Eddig maga Tarlós István is cáfolta, most mégis kiderült, hogy a Volánbusz által megrendelt 180 csuklósból 30 részt fog venni a pesti metrópótlásban, a BKV átveszi őket.

Van egy közbeszerzés. Gyakorlatilag minden elemében furcsa. A Budapest környéki és nemzetközi járatokat üzemeltető Volánbusz vásárol benne 180 csuklós buszt az Ikarus Egyedi Kft.-től. Mégpedig teljesen városi, sőt, bátran mondhatjuk, budapesti kivitelűeket, hiszen még a fővárosi utastájékoztató- és irányítórendszerrel, a Futárral is kompatibilisnek kell lenniük.

Ezért is hívta eddig is mindenki ezeket a buszokat metrópótlónak, meg azért is, mert a róluk szóló tender előző, később visszavont változatában még szerepelt is az a kitétel, hogy ahhoz kellenek. Mármint a 3-as metró felújítása idején, azt pótlandó.

Budapest Tarlós István busz Közút gyorsvasút metró 3-as metró buszgyártás pótlás
Az Egyedi csuklósa – fotó: Omnibusz, Buga Bence

Csakhogy hivatalosan eddig semmilyen szerepet nem szántak a pótlásban a Volánbusznak. Illetve ennél azért összetettebb volt a kép ebben a kutyakomédiában. Volt ilyen ötlet, de ez a változat nem nyert. A kormányzat különböző potentátjai ugyanis más-más gyártót, üzemeltetőt, konstrukciót támogattak ebben a zsírosnak kinéző üzletben: a metrópótlás hatalmas feladat, sok busz kell hozzá. Közben a hazai buszgyártás felélesztéséről is sokat beszéltek.

A főváros viszont tényleg buszokat akart, a lehető legolcsóbban, mert tényleg szeretné végre felújítani az észak-déli metrót. Már meg is állapodtak lengyel buszok szállításáról. De volt olyan fázis is, amikor a BKV szerelte volna össze a most szóban forgó buszokat, az akkor még MABI-nak hívott cégtől vett részegységekből.

Aztán a kormány megtiltotta Budapestnek, hogy buszt vegyen, így végül arra jutottak, hogy ha minden tartalékot összekaparnak, ideértve a régebbi buszos szerződések opcióinak lehívását is, akkor lesz elég jármű, és a BKV saját erőből tudja megoldani a pótlást.

Tarlós István főpolgármester még néhány nappal ezelőtt is tényként beszélt erről a változatról, sőt, korábban sajtótájékoztatóján tételesen is kizárta, hogy a 180 volánbuszos csuklósnak köze lenne a metrópótláshoz.

Most már azonban csak 150 buszról kell találgatni, hogy miért kell egy Volánnak pesti busz, hiszen a többi harminc egy most megjelent sajátságos közbeszerzés-módosítás szerint a BKV-hoz kerül, a fővárosi cég az ügylet egyhatoda erejéig a Volánbusz helyébe lép vevőként, ahogy ezt egyébként az Omnibusz szakblog már júniusban megírta.

Budapest Tarlós István busz Közút gyorsvasút metró 3-as metró buszgyártás pótlás
A VEKE fotója az egyik buszembióról

Van azért még némi probléma a buszokkal! Az egész tender ugyanis nagyon úgy látszik, hogy semmi más célt nem szolgált, mint az Ikarus Egyedi megmentését, a céget valóban a sírból hozták vissza, vagy talán helyesebb azt mondani, hogy megállították az éppen a sírgödör fölött lengedező koporsót.

A már majdnem tönkrement Egyedinek nem volt már megrendelése, pénze, elegendő szakembere, így a csuklósokat nem is tudta legyártani határidőre. De nem ám kis késést kell elképzelni, augusztus 16-ig egyetlen jármű sem készült el, sőt, ha lehet hinni a VEKE által megjelentetett fotónak, abban az időben még csak a puszta váz összeállításánál tartottak az első példányok.

A blamától és a tetemes kötbértől másodszor is az állam mentette meg a céget, ezúttal nem a Volánbusz-tulajdonos állam, hanem a rendeletalkotó állam. A határidő előtt két nappal ugyanis hirtelen előírtak egy tűzoltóberendezést az ilyen buszokba, így lett indok a sokhónapos késésre. Gyorsan módosították is a szerződést, 240 nappal eltolva a határidőt. Ha ekkora a csúszás, aligha készül el harminc busz másfél hónap múlva. Márpedig a főváros most november elejére teszi a metró leállítását. Persze ez a dátum is rengetegszer módosult már, de ha most nem így lesz, könnyen lehet, hogy az Egyedi csuklósai csak egy későbbi fázisban kapcsolódhatnak be a pótlásba.

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek