Elmaradt a premier, mégsem működhet egyelőre villamosított vonalként az esztergomi!

0

Már előre eldicsekedtek vele, hogy az új menetrend bevezetésekor indul a 2-es vasútvonalon a villamos vontatás. Egy engedélyről azonban kiderült, hogy nincs meg.

Hétfőn hajnalban mégsem vihetett utasokat az első Flirt a budapesti Nyugati pályaudvar és Esztergom közötti vasútvonalon, ahogy ezt az új menetrendről szóló közleményében beharangozta a MÁV. Helyette egy dízelmozdony húzta szerelvény jött.

vasút MÁV beszerzés EU Esztergom Piliscsaba menetrend Flirt villamosítás
Fotó: Vörös Attila – iho.hu

Mivel az Újpesti vasúti híd és Piliscsaba között előrébb jár a 2-es évek óta tartó átépítése, azt tervezték, hogy eleinte mindössze egyetlen betétjáratpár fogja kihasználni a sínek fölé kifeszített vezetéket.

De végül ez az egyetlen Flirt-szerelvény sem jelent meg a vonalon a Nyugati és Piliscsaba között – számolt be a fiaskóról az iho.hu közlekedési portál.

vasút MÁV beszerzés EU Esztergom Piliscsaba menetrend Flirt villamosítás
A NIF térképe a vonalról

Úgy tudni, hogy egy engedély még hiányzik a villamosított vonal használatához, mégpedig a Telekom hozzájárulása, ugyanis a közszolgáltatók aláírására is szükség van. Az ok pedig az, hogy a vállalkozó (a Fonódó információi szerint az MVM egyik leányvállalata) nem épített meg egy közműkiváltást.

Frissítés:

A MÁV gyorsan válaszolt is. A válasz megerősíti az eddigi híreket:

A MÁV-START fel volt készülve arra, hogy a 2110-2117-es vonatpárt FLIRT motorvonatból állítsa ki. Nem a vasúttársaságon múlott, hogy ez nem valósult meg. További kérdéseiddel kérjük, fordulj a NIF Zrt-hez.

Folytatódik a koncepciótlanság a MÁV-Startnál

0

Jó és rossz hírek is vannak az új menetrendben: nehéz lenne a hétvégén életbe lépő változásokat valamilyen egyértelmű fejlesztés megnyilvánulásaként értelmezni, ugyanakkor szerencsére általános leépítésről sincs szó. A százmilliárdos, EU-pénzből finanszírozott fejlesztéseknek természetesen van hasznuk a csökkenő menetidőkben, bár a lehetőségeket nem mindig használják ki teljesen. Az esztergomi vonal villamosítása és felújítása is odáig jut, hogy egyetlen pár vonat (!) már nem gázolajjal megy majd. Sok helyen viszont visszalépnek, ráadásul a leépítés ötletszerű, az elmúlt években büszkén fejlesztett területekről csépkednek le szolgáltatási rétegeket: nemzetközi összeköttetéseket adnak fel Berlin, Bulgária, Montenegró, Fiume felé, háló- és étkezőkocsikat vesznek le nemzetközi vonatokról. De hogy ismét pozitívumokkal zárjunk, a MÁV-csoport egyre inkább kihasználja az online világot, fejlődik és érdemi kedvezménnyel párosul az internetes jegyeladás, és már a menetrendet sem nyomtatják ki, csak a világhálón lehet majd elérni.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
A felújítás nyomán gyorsulnak a vonatok a Balaton déli partján

A MÁV közleménye:

2016-ban és 2017-ben több mint 3 millióval nőtt a MÁV-Start utasszáma az akkor bevezetett menetrendi struktúrának, a jegyértékesítés modernizálásának, a pályafejlesztéseknek és az új motorvonatoknak köszönhetően. A december 10-étől életbe lépő 2017/2018-as vasúti menetrend leginkább a Budapest–Nagykanizsa, a Fonyód–Kaposvár, a Budapest–Kaposvár, a Miskolc–Hidasnémeti, a Püspökladány–Biharkeresztes és Budapest–Kelebia vonalon hoz jelentős változásokat.

Online olcsóbb

Újdonság, hogy december 10-étől még kedvezőbb lesz a jegyvásárlás az önkiszolgáló csatornákon. A MÁV-Start a jegykiadó automatákból értékesített jegyekre, valamint az interneten vásárolt, de automatából kinyomtatott jegyekre 5%-os, e-vonatjegy (kinyomtatás nélkül, okostelefon, tablet vagy laptop képernyőjén is bemutatható) vásárlása esetén pedig 10%-os kedvezményt biztosít, amelyre csúcsidőn kívüli utazás esetén további 10%-os engedmény jár, ha online felületen vagy mobilalkalmazással vásárolják a menetjegyet.

Az olcsóbb elektronikus jegyeket elővételben december 8-ától lehet megvásárolni. Az ajánlat a bérletekre nem vonatkozik. A kedvezmények érvényességi és felhasználási feltételei eltérnek a normál menetjegyekétől.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
Mobilon kényelmesebb és kevesebbe is kerül

Hamarosan jegyvásárlási funkcióval bővül a Vonatinfó mobiltelefonos alkalmazás

A Vonatinfó nevű menetrendi és térképes utastájékoztatási alkalmazás 2015. márciusi indulása és az e-vonatjegyek 2016. novemberi bevezetése óta nagy volt az igény az utasok részéről, hogy a mobiltelefonos applikációban is lehessen jegyet vásárolni. A MÁV-Start ezért bővítette ki a jegyvásárlási funkcióval igen népszerű, 500 ezer letöltést elért mobilalkalmazását. Egy gyors regisztrációt követően, okostelefonon akár pár kattintás is elegendő lesz, hogy bankkártyás fizetéssel vegyék meg a jegyeket az utasok. Várhatóan 2018 tavaszáig teljes körben letölthető és használható lesz a jegyvásárlási funkció a Vonatinfó új verziójában, amely nemcsak Androidon, de iOS-en is elérhetővé válik.

Megszűnik a nyomtatott menetrendkönyv

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hozzájárulásával a vasúttársaság úgy döntött, hogy a menetrendkönyv a 2017/2018-as menetrendi évtől nem jelenik meg nyomtatásban.

A menetrendkönyvek szerepét az elektronikus utastájékoztató csatornák mellett a jelenleginél hangsúlyosabban és szélesebb körben megjelenő vonali menetrendek veszik át. Továbbra is biztosított lesz a vasúti menetrend belföldi közszolgáltatási tartalmának naprakész elérhetősége és letölthetősége az Elvirában és a MÁV-csoport honlapján.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
A múlt emlékei

Kiemelt belföldi menetrendi változások

A Balaton déli partján elvégzett pályafelújításoknak köszönhetően a Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa/Keszthely és a Fonyód–Kaposvár vonalakon is nagyobb mértékben csökken a menetidő. Balatonmáriafürdő alsó neve Máriahullámtelepre változik. (A Hová megy blog itt ír arról, hogy jobban is ki lehetne aknázni a rekonstrukció eredményeit.)

A fővárosból való éjjeli hazajutás elősegítése érdekében az utolsó személyvonat Székesfehérvárra 0:40-kor fog indulni.

Budapest és Piliscsaba között – a felsővezeték-rendszer kiépítésének köszönhetően – reggelenként napi egy pár Flirt motorvonat közlekedik december 11-étől. Mivel a vonal egyelőre csak Piliscsabáig használható villamos vontatással, csak ezen vonatpár esetében biztosítottak a technológiai feltételek. A vasúttársaság a villamosítás befejezése után, várhatóan tavasztól a teljes vonalon további Flirt járműveket állít forgalomba.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
Már Esztergomnál tart a 2-es vonal rekonstrukciója és villamosítása, de csak tavasztól jönnek ideig a Flirtök

A Balatonszentgyörgy–Keszthely–Tapolca–Sümeg–Ukk vasútvonalon a személyvonatok délutánonként új, kétórás ütemes rendszerben közlekednek. Balatonszentgyörgyön a budapesti és nagykanizsai gyorsvonatokhoz, Ukk állomáson pedig a celldömölki és zalaegerszegi személyvonatokhoz csatlakoznak.

Budapest és Kaposvár között naponta három pár közvetlen InterCity fog közlekedni (Budapest és Dombóvár között a pécsi InterCity-k közvetlen kocsijaként), ezek közül a már ismert Somogy IC továbbra is Somogyszobon és Csurgón át közlekedik Gyékényesre.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
Megint átvariálják kissé a kaposvári vonatokat

A Miskolc–Hidasnémeti vonalon új menetrendet vezetnek be, az átszállási idők csökkentésével.

A Püspökladány-Biharkeresztes vonalon a 2017-es átépítésnek köszönhetően a vonatok menetideje 8-9 perccel csökken.

Több térségben is folytatódnak a pályarekonstrukciók, ezért a Budapest–Pusztaszabolcs–Pécs, a Budapest–Hatvan–Miskolc és a Budapest–Cegléd–Szolnok–Debrecen vonalakon évközben menetrendi módosításokkal és forgalomkorlátozásokkal kell számolniuk a vonattal utazóknak.

A Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vonalon a vonatok budapesti indulási és érkezési időpontjai jelentős mértékben megváltoznak a 2017-es menetrendhez képest.

Ausztria

Menetrendváltástól új heti és havi nemzetközi bérleteket kínálunk a Győrből, Mosonmagyaróvárról és Hegyeshalomból Bécsbe ingázók számára. A bérleteket a regionális nemzetközi járatok mellett a távolsági vonatainkon is igénybe vehetik az utasok, így akár a railjet, EuroCity vagy EuroNight nemzetközi járatainkkal is korlátlanul utazhatnak.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
A növekvő nyugati munkavállalásra is reagál a Start: új bérletek Bécsbe

Az eddig Nyíregyházáról Bécsbe közlekedő Hortobágy EuroCity útvonala Záhonyt is eléri, és közvetlen kocsit továbbít Kijev és Bécs között. Ennek köszönhetően új SparSchiene jegyeket vezetnek be erre a vonatra és viszonylatra. A kerékpárszállítási lehetőséget egész évben biztosítja a vasútvállalat a vonaton a nemzetközi forgalomban. Az Avala és a Lehár EuroCity-k esetében megszűnik az étkezőkocsi.

A Dacia nemzetközi gyorsvonatra a magyar – osztrák forgalomban már nem lesz kötelező helyjegyet váltani, Budapest és Bécs között pedig már a MÁV-START is közlekedtet közvetlen kocsikat. A kedvező utazási lehetőségek és az egységes díjszabási kínálat érdekében erre a vonatra is lehet olcsóbb SparSchiene-menetjegyeket váltani.

Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Németország

A szlovákiai viszonylati kedvezményes jegyeket menetrendváltástól Special néven fogjuk értékesíteni. A Prágába, Brnóba, Hamburgba és Varsóba közlekedő valamennyi EuroCity-járat Budapest-Nyugati pályaudvarról indul, és oda is érkezik, 16 perccel csökkentve a járatok menetidejét. A Budapest és Brno, illetve Budapest és Prága közötti EuroCity-k egységes „Metropolitan” márkanévvel, de változatlan fedélzeti szolgáltatásokkal és díjszabási kínálattal közlekednek.

A Metropol EuroNight érkezési és indulási helye – a nappali vonatokkal ellentétben – továbbra is a Keleti pályaudvar marad. A vonat külföldre Budapestről 20 perccel később indul, a benne található kocsicsoportok kínálata azonban jelentősen átalakul, az alábbiak szerint:

A korábbi berlini vonatrész – a jelentősen megnövekedett németországi közlekedési költségek miatt – már csak Prágáig, illetve vissza Prágából közlekedik. Ez a járat a cseh fővárosba reggel 6 óra után érkezik, csatlakozást kínálva az első berlini EuroCity-hez, míg vissza továbbra is nem sokkal éjfél előtt indul.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
A Metropol hálókocsijával Berlinbe már nem, csak Prágába juthatunk el

Az eddigi Budapest–Prága vonatrész a cseh szakaszon más menetrenddel közlekedik – Prágába reggel 8 órakor érkezik, onnan este 9-kor indul vissza; SparNight-menetjegyek és helyjegyek erre a járatra is foglalhatók.

A Budapest és Varsó közötti közvetlen kocsik a továbbiakban Krakkó érintésével közlekednek a lengyel fővárosba, emiatt az önálló krakkói kocsicsoport és a katowicei megállás is megszűnik. A krakkói érkezési és indulási időpontok csaknem változatlanok maradnak, míg Varsóban az érkezés 9 óra utánra, az indulás este 8 óra előttre kerül.

Románia, Bulgária, Montenegró

A menetrendváltástól a Romániába közlekedő nemzetközi vonatok közül kizárólag a Hargita és a Körös InterCity továbbít 1. osztályú kocsit, míg az étkezőkocsi-szolgáltatás gazdasági okokból valamennyi járaton megszűnik. Továbbá üzemi okokból nem közlekednek a Hargita IC marosvásárhelyi közvetlen kocsijai sem, a kerékpárszállítást pedig csak a nyári menetrendi időszakban biztosítják.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
Irtják az étkezőkocsikat

A székelyföldi éjszakai eljutást biztosító Corona IC esetében a fekvőhelyes kocsi továbbra is egész évben naponta jár, hálókocsi azonban – a gazdaságos üzemeltetés érdekében – kizárólag a pünkösdi hosszú hétvégétől szeptember végéig közlekedik. A karácsonyi, húsvéti és pünkösdi időszakokban jelentkező nagyobb keresletet figyelembe véve még egy fekvőhelyes kocsit csatolnak a vonathoz.

Az Ister IC a román területen zajló pályaépítések miatt ismét Nagyszebenen át közlekedik. A Traianus IC rövidebb útvonalon, csak Temesvárig közlekedik, a Körös IC közvetlen kocsijai megszűnnek, a vonat valamennyi kocsija csak Temesvárig közlekedik.

Romániába az eddig „Fortuna” néven értékesített, korlátozott számú menetjegyeket a nappali vonatokra SparDay, az éjszakai vonatokra SparNight néven árusítja MÁV-Start.

Nagyvárad és Kolozsvár SparDay jegyekkel már 15 eurótól elérhetővé válik. A romániai kirándulójegyek új megnevezése Special lesz, ezek érvénytartama egységesen 15 nap lesz, a CityStar-menetjegyekkel és a kedvezményes, egy útra, illetve oda-vissza útra jogosító jegyekkel együtt.

A nem megfelelő kihasználtság miatt jövő nyáron nem közlekedik vonat a bolgár és a montenegrói tengerpartra.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
Megszűnik a nyári összeköttetés Podgoricával és Barral

Szlovénia és Horvátország

A Budapest és Zágráb közötti InterCity-vonatok egész évben a Balaton déli partja felé, gyorsvonatként, változatlan minőségű személykocsikkal közlekednek. Az eddig Budapest és Rijeka között utasokat szállító, egész évben közlekedő közvetlen nappali vonat a horvát pályaépítések miatt csak Budapest és Zágráb között jár. A megváltozott viszonylatok miatt a vonatok – a horvát fővárosra utalva – új neveket is kapnak: Agram és Gradec néven közlekednek majd.

A Citadella nemzetközi gyorsvonat esetében a kerékpárszállítás csak április közepétől október elejéig áll rendelkezésre. A nyári szezonban a vonat valamennyi kocsija egészen Koperig közlekedik.

A nagy népszerűségnek örvendő Sea→you vonataink jövőre is közlekednek, Rijeka és Koper felé egy héttel, egészen augusztus legvégéig meghosszabbítjuk a közlekedést, Split továbbra is szeptember közepéig lesz elérhető. Vonataink a nyári szezonban továbbra is minden nap közlekednek.

vasút MÁV MÁV-Start menetrend tarifa internet nemzetközi háló étkezőkocsi
Splitbe marad a napi összeköttetés a szezonban

Ukrajna

A Hortobágy EuroCity-vel új, közvetlen hálókocsi közlekedik Bécsből Kijevbe, amely így Budapesten keresztül jut el Ukrajnába – nemcsak az ország fővárosába, hanem Lembergbe és onnan vissza is éjszakai eljutást kínálva. A Latorca IC korábbi közvetlen kijevi kocsija az új járat miatt megszűnik, de a Budapest–Lemberg közötti hálókocsi továbbra is megmarad.

A nemzetközi menetrendet helyettesítő, vonatonként elkészített időjegyzék szintén letölthető.

(A törzsszöveg forrása a MÁV.)

Már át lehet menni a Mosoni-Duna új hídján

0

A végéhez közeledik a 813. sz. főút harmadik ütemének építése – írja a Magyar Építők. A Győrt keletről elkerülő útszakaszon, melyet a Strabag Általános Építő Kft., Hódút Kft. és Strabag AG együtt kivitelez, a kisebb hidak építése már befejeződött. Az útszakasz legizgalmasabb műtárgya azonban a Mosoni-Duna híd, melyre – annak őszi betolása után – már szintén felkerült a pályalemez. Ennek tiszteletére a kivitelezők hétfő délután ünnepélyes hordógurítást rendeztek.

útépítés közút Győr híd Strabag
Fotók: Magyar Építők

útépítés közút Győr híd Strabag

útépítés közút Győr híd Strabag

De ki fog Debrecenből Nyíregyházára akkora kerülővel sztrádázni?

0

Befejezik a görbeházi csomópontot, így az M3-ason Nyíregyháza felől jövők rákanyarodhatnak majd hegyes szögben az M35-ösre Debrecen felé, és viszont.

Jövőre megépül az M35-ös autópálya görbeházi csomópontja, amely kimaradt a beruházásból – jelentette be hétfői debreceni sajtótájékoztatóján a megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli miniszter, Kósa Lajos, írja az MTI.

útépítés közút Debrecen Nyíregyháza M3 M35 autópálya
A Google térképe így mutatja, hogy hogyan látnánk egy repülőről a csomópontot

Annak idején, amikor 2004-ben megépült az M3-as szóban forgó szakasza, úgy gondolták, hogy nem életszerű, hogy a két keleti megyeszékhely közötti forgalom ne a nyílegyenes, és a településeket jórészt elkerülő 4-es főutat válassza csak azért, hogy jóval hosszabb úton, de sztrádán haladjon. Így, az egymástól kis szögben elváló autópálya csomópontja elválási csomópontként, nem teljes csomópontként épült meg, 1,5 milliárd forintot megtakarítva.

útépítés közút Debrecen Nyíregyháza M3 M35 autópálya
Az OpenStreetMap térképén is látszik, hogy kerülő az autópályát választani

Kósa szerint azonban szabvány írja elő, hogy autópályák találkozásánál lehetővé kell tenni, hogy mindenhonnan mindenhova lehessen hajtani. Az is kiderült, hogy a becslés szerint most már kétmilliárd forint kell a hiányzó csomóponti ágak megépítéséhez. A miniszter azt ígérte, jövőre készül el a kiegészítés.

Sopron felé közelít az autóút

2

Az M85-ös Sopronig hiányzó nem egészen hatvan kilométeres szakasza négy szakaszban fog megépülni, így nyolc építőcég is dolgozik majd rajta.

A Közbeszerzési Hatóság adatbázisában megjelent a Sopron gyorsforgalmi elérhetőségét célzó közbeszerzés összefoglalója – írja a Magyar Építők. Az M85-ös autóút Csorna és Sopron között négy részben valósul meg összesen 57,5 kilométeren. Az M85-ös másik szakasza már korábban kiépült az M1-es autópálya és Csorna között.

A Csorna és a Fertőd-Endrédmajor csomópont között 20,05 kilométeren a Strabag Építő Kft., a Strabag AG és a Belfry PE Kft. konzorciuma tette a legjobb ajánlatot nettó 51,9 milliárd forintért. Itt az autóút két különszintű csomóponttal, hat felüljáróval, négy aluljáróval, egy vadátjáróval, 43,6 kilométernyi védőkerítéssel, 1,7 kilométer zajárnyékoló fallal és Babótnál egy dupla pihenőhellyel készül el.

útépítés közút Sopron Strabag autóút Swietelsky EuroAszfalt Betonútépítő Dömper Subterra

A Nagylózsig tartó 15,6 kilométeres második szakaszon az EuroaAszfalt Kft., a Swietelsky Magyarország Kft. és a Betonútépítő Zrt. 48,1 milliárdos ajánlatát jelölték meg nyertesnek. Feladatuk két különszintű csomópont, hét felüljáró, hét aluljáró, 33 kilométernyi védőkerítés és Fertőszentmiklósnál egy pár pihenőhely létrehozása is.

A Nagylózs és Sopron-kelet közötti 15,4 kilométeren a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. 53,09 milliárdos ajánlata kapta a legtöbb pontot. Itt meg kell építeni a nagycenki üzemmérnökségi telepet, két csomópontot, nyolc felüljárót, kilenc aluljárót, 650 méternyi vasúti pályát, 36,4 kilométer védőkerítést, 1,2 kilométer zajárnyékolót.

Ugyanez a konzorcium nyert a Sopron-kelet és a fertőrákosi csomópont közötti 6,4 kilométeres szakaszon 17,7 milliárdért. Itt további két csomópontot, négy felüljárót, két aluljárót, 670 méter kerékpárutat és 21 kilométer védőkerítést hoznak létre.

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek