Beomlott a Nyugatiban a pénztár, lezárták

0

vasút MÁV Budapest Nyugati pályaudvar baleset

Ez a közlemény jelent meg a MÁV honlapján csütörtökön este fél nyolc előtt pár perccel:

A MÁV-Start értesíti az utasokat, hogy Budapest-Nyugati pályaudvaron műszaki okok miatt lezárták a pénztárcsarnokot. A menetjegyek a pályaudvaron található automata jegykiadó berendezéseknél válthatók meg.

vasút MÁV Budapest Nyugati pályaudvar baleset

Az iho.hu közlekedési portál úgy tudja, omlás miatt kellett lezárni a csarnokot.

vasút MÁV Budapest Nyugati pályaudvar baleset

Este kilenc körül viszont már azt lehetett tapasztalni a helyszínen, hogy a pénztárcsarnoknak csak egy része van elzárva.

vasút MÁV Budapest Nyugati pályaudvar baleset

Így jegyeket is árultak. A lezárt területen az omlás eltakarított nyomai látszottak.

vasút MÁV Budapest Nyugati pályaudvar baleset

Vasút nélkül épül meg a kalocsai atomhíd

1

Kihirdették a tervezési szerződés nyertesét a Paks és Kalocsa között kétszer egy sávvval plusz kerékpárúttal épülő Duna-hídra. Az új átkelő egyesek szerint fölösleges, mások szerint viszont Paks II. miatt kell.

Az 51-es útból Kalocsától északra kiágazó 512-es főutat Foktő–Dunaszentgyörgy útvonalon meghosszabbítják egészen az M6-os autópályáig. A beruházás legfőbb eleme egy új Duna-híd, és kiegészíti a dunántúli oldalon a majdani 5124-es út, amely Pakssal, illetve Gerjennel teremt kapcsolatot egy mostani földút nyomvonalán.

Korábban többször úgy beszéltek az új hídról, többek között Lázár János kancelláriaminiszter is, hogy esetleg vasutat is átvezetnek rajta, hiszen nyugati hídfőjéhez a paksi, a keletihez pedig a kalocsai szárnyvonal lesz közel, sőt, a dunapataji sincs messze. (Mindhárom vicinálison megszűnt már a személyszállítás.)

közút útépítés híd Lázár János Kalocsa Paks
A NIF térképe a beruházásról

A mostani hírek nem mondják ki, hogy a vasút lekerült a virtuális hídról és a napirendről, de nem is beszélnek róla, ez pedig azt jelenti, hogy nem lesznek sínek az új átkelőn. A Magyar Építők építőipari portál adta hírül közbeszerzési információkra hivatkozva, hogy kihirdették a tervezési szerződés nyertesét a Kalocsa–Paks-Duna-hídra és a környező úthálózatra.

közút útépítés híd Lázár János Kalocsa Paks
A térség vasúthálózata a Bueker.net térképén a három sötétzöld, személyszállításból már kivont vonallal

Az 568 millió forintos projektet a Céh Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt., a Pont-Terv Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt. és az Utiber Közúti Beruházó Kft. konzorciuma végezheti el.

Sokan fölöslegesnek gondolják a beruházást, azt mondják, hogy a közelben három Duna-híd is van már: délen, Szekszárd térségében az M9-es (Szent László), északon Dunaújvárosnál az M8-as (Pentele) átkelője, illetve a dunaföldvári Beszédes József híd, amelyen egyébként 1940-től 2000-ig volt vasút is. Ezeken személyautóval egy óra körüli menetidővel érhető el Kalocsáról Paks, közösségi közlekedéssel, busszal pedig átszállással, két óra alatt. Az új híd húsz percre hozza közel a két kisvárost kocsival.

Eljutási idők az új híd nélkül a Google térképén

A beruházás hívei viszont az alföldi kisrégió összekötését hozza föl a leendő híd funkciójaként az M6-os sztrádával, és még inkább az atomerőművel. Helyi fórumokon egészen konkrét remények fogalmazódnak meg nemcsak arról, hogy a két új paksi reaktor építésében szerepet játszhatnak a Duna bal partján székelő vállalkozások, hogy az építőmunkások egy részének is Kalocsán lehet szállása, de arról is, hogy élelmiszerellátásukban is szerepet játszhat az Alföld.

közút útépítés híd Lázár János Kalocsa Paks
A beruházás adatai a NIF honlapján

Az azonban probléma, hogy a jelenlegi tervek szerint a paksi gigaépítkezés már a híd átadása előtt elkezdődne.

Az Egyedi cáfolja, hogy Szerbiában gyártatná a csuklósait

0

Az Ikarus Egyedi Kft.-nek nincs semmilyen együttműködése a szerb Ikarbusszal a 180 Modulo M168d típusú busz gyártásával kapcsolatban, és nem is tervez ilyet – ezt a közlést juttatta el a Fonódóhoz a cég. Ezzel az iho.hu közlekedési portálnak azt az általam is átvett értesülését cáfolják, hogy száz csuklóst Szerbiában szerelnének össze.

busz közút beszerzés buszgyártás Szerbia
Földes Dávid az Omnibusznál megjelent képei az első M168d-ről kívülről...

Az eredetileg a Volánbusz által megrendelt, de a közbeszerzés módosításával 30 jármű erejéig a BKV-hoz átirányított (és a metrópótlás második ütemében használni tervezett) autóbuszok közül az első elkészült, és bemutatták a Hungexpón zajló Automotive Hungary kiállításon – derült ki az Omnibusz blog Facebook-oldalán megjelent fotóból. Mint emlékezetes, mind a 180 busznak el kellett volna készülnie nyárig, de a szállító egy miniszteri rendeletre hivatkozva 240 napos határidő-haladékot kért és kapott.

busz közút beszerzés buszgyártás Szerbia
...és belülről

Épül a komáromi híd

1

Elsősorban a kamionok számára fontos, hogy Komáromnál is átkelhessenek a Dunán Magyarország és Szlovákia között.

A nehézgépjárművek számára Vámosszabadi és Letkés között nincs átkelési lehetőség a Dunán és az Ipolyon. A komáromi Erzsébet-híd 20 tonnás súlykorlátozású, a városok belsejébe vezeti a forgalmat. A megépülő új Duna-híd a magyar-szlovák Duna-szakaszon közvetlen átkelési lehetőséget teremt a teherforgalom számára Komárom és Révkomárom elkerülésével.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

A 600 méteres hídon átvezetett 2×1 sávos szakasz a magyar 1-es utat köti össze a szlovák 63-as főúttal. A hídszerkezet egy egypilonos, ferdekábeles híd. A pilon magassága az útpálya felett 94,5 méter. A híd öt nyílásból áll, melyek közül 3 a meder felett, 2 pedig a szlovák oldali ártéren lesz. A hídon a kerékpárút és járda, valamint a belterület közelsége miatt közvilágítás is lesz. Az egyedi szerkezet miatt a pilon és kábelek díszkivilágítást kapnak.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

A beruházáshoz tartozik egy-egy útcsatlakozás megépítése a szlovák és magyar fél részéről. A magyar oldalon egy 1,3 km hosszú út épül a 131-es főútig, azaz a Komáromot délről elkerülő útig. Ezen a szakaszon két körforgalom és két kisebb híd lesz, egyik az ipartelepi kerékpárút felett, a másik a Koppány vezér út felett. Ezen kívül 2 tengelysúly-mérő hely is épül a főpálya mindkét oldalán.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

A szlovák oldali útcsatlakozás hossza 646 méter, 2×1 sávos. A szakaszon egy körforgalmú csomópont épül az I/63 út csatlakozásánál, valamit egy kerékpárútlehajtó-ág, és a járdához csatlakozó lehajtó és lépcső a híd végén.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

Az új híd és a csatlakozó útszakaszok forgalomba helyezése 2019 telére várható.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

Az új komáromi Duna-híd kivitelezésének nyertese a H-M Dunahíd Konzorcium (tagjai: Hídépítő Zrt., Mészáros és Mészáros Kft.) A kivitelezés nettó összege: 91,199 millió euró.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

A magyar oldali útcsatlakozás nyertes kivitelezője az Stra-Kom konzorcium  (tagjai: Strabag Építő Kft. – Strabag AG). A szlovák oldali útcsatlakozást a Váhostav-Sk a.s. építi.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés
Az építkezést megnyitó ünnepségen a két ország miniszterelnöke is ott volt

A kivitelezés koordinátora Magyarország, a projekt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a szlovák Közlekedési és Építési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. és a Slovenska správa ciest (SSC) Szlovák Közútkezelő Társaság beruházásban valósul meg, 85% uniós forrás felhasználásával.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

(A szöveg, a fotók, a látványképek és a térkép forrása a NIF)

Csépkét, a MÁV-Start vezérét támadják

0

Civil szervezetek és portálok közös közleménye szerint összeomlás felé halad a MÁV-Start.

Nem nevezik meg, de egyértelműen Csépke András vezérigazgatóra és munkatársaira céloznak az okokat keresve annak a közleménynek a megfogalmazói, amely szerint nem mennek jó irányba a dolgok a magyar vasútnál.

Az aláíró hat szervezet szerint:

„Az elmúlt hónapokban egymást érték a magyar vasúti személyszállítással kapcsolatos aggasztó hírek. Szinte nem múlt el hét anélkül, hogy valamilyen szolgáltatás megszüntetésével, leépítésével kapcsolatos fejlemény ne derült volna ki, és nem látszik, hogy a folyamatnak vége lenne. Mindezek érthetetlen ellentmondásban állnak azzal, hogy a kormány a most futó fejlesztésekkel együtt a következő években 1500 milliárd forintnyi forrást kíván a vasúti közlekedésre fordítani.”

Annyi mindenesetre kijelenthető, hogy miközben a fejlesztéseket elsősorban az EU-s, esetleg a magyar adófizetők pénzéből finanszírozzák, Csépke neve inkább a szolgáltatások leépítésével kapcsolódik össze. Egyetlen fejlesztés tartható a vezér édes gyermekének, az IC+ vagonok szolnoki építése, az viszont egyrészt nem igazán korszerű irány, másrészt egyre kevésbé nevezhető sikersztorinak.

A vezérigazgató nem is titkolja, hogy az a célja, hogy cége minél kevesebb vonatot járasson. A karrierjét a vasútnál alul kezdő Csépke vezetői karakterét ismerői három tényezőből vezetik le

MÁV-Start Csépke András vasút IC+ Közlekedő tömeg
Csépke András

A legmagasabb posztra nem az röpítette, hogy képességei alapján kiválóan átlát és elvezet egy ilyen hatalmas céget, hanem az, hogy földije és személyes ismerője az illetékes miniszternek.

Magával hozta a MÁV-csoport telephelyein sokfelé évtizedek óta megcsontosodott szemléletet, amely nem a minőségi munkavégzést és az ügyfélközpontú szolgáltatást helyezi középpontba. Ebben a közegben úgy gondolják, hogy a vasút nem az utasért, hanem a vasutasért van.

Csépke a gépészeti üzletágból, vagyis a járművek karbantartásáért felelős részlegből jön. Úgy általánosságban még a vasutasok sem gondolják, hogy ez a terület túlságosan jól végzi a tevékenységét. Márpedig a karbantartóknak akkor van könnyebb dolguk, ha kevesebb vonat jár.

A vezérigazgató intézkedései rendre a 19. és nem a 21. század vasútja felé mutatnak. Más szavakkal nem az üzleti, szolgáltatási, hanem az üzemeltetési szemlélet irányítja. Korábban a MÁV-Start szervezetileg lényegében két egyenlő súlyú részből épült fel: az üzemeltetésből és az üzleti részből. Csépke ezt úgy alakította át, hogy utóbbi súlya lényegesen lecsökkent: ma az értékesítés a kilenc igazgatósági szintű egységből csupán az egyik.

De térjünk vissza a közös közleményre. Az alábbi hat szervezet adta ki:

A dokumentum sorba veszi azokat a konkrétumokat, amelyek az aláírók szerint alátámasztják mondandójukat. Ezek leegyszerűsítve:

  • 2015 végén jelentősen ritkították a legforgalmasabb fővonalak gyorsvonatait.
  • Fel akarják számolni az ország főtengelyein az egységes, óránkénti InterCity-közlekedést.
  • A nemzetközi járatok megnyirbálása.
  • A hálókocsik és az étkezőkocsik kiiktatása különféle nemzetközi járatokból.
  • A törzsutaskedvezményt, a Start Klub kártyát szintén leépítik.
  • Indoklás nélkül megszüntették a Budapest belvárosában lévő menetjegyirodát.

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek