Elkezdik tervezni végre a Budapesttől délre futó kelet-nyugati gyorsforgalmi utat, amely összeköti az Alföldet a Dunántúllal.

Induljunk messziről, meséljünk! Az utak számozása nyilván sokadrangú kérdés, de Magyarország kivételesen logikus rendszert tudhat magáénak. Belénk ivódott, hogy a legfontosabb útirányokat az egyszámjegyű főutak fedik le, ezek ráadásul szépen, az óramutató járása szerint követik egymás. Hét főút a fővárosból indul ki, és ezek legtöbbjével párhuzamosan már gyorsforgalmi út is halad.

Egyedül a 8-as, ami nem Budapestről indul, ígyhát amikor a közlekedéstudomány kezdte fölismerni, hogy túlságosan is központosított az ország útrendszere, többen egy nagy külső háromnegyed kört álmodtak a 9-es számmal, és a „csonka” 8-ast is úgy folytatták volna, hogy ne a fővárosba vezessen, hanem az ország közepén messe a Dunát, vagyis a Nyugat-Dunántúlon és a Duna-Tisza közén keresztirányú, harántoló funkciót lásson el.

A megálmodott 8-as vagy M8-as esetleg S8-as Kecskemét, Szolnok után felkanyarodott volna, és itt inkább már belső körként megcélozta volna Egert.

Később egy olyan M8-M4 tengely került előtérbe, amely nyugat-kelet irányban, nagyjából egy Grác–Veszprém–Székesfehérvár–Kecskemét–Szolnok–Debrecen–Nagyvárad tengelyt alkothatna.

közút útépítés EU beszerzés M8 NIF Magyar Közút NFM M4 autópálya autóút Homolya Róbert
Az M8-as egy elképzelt nyomvonala a Wikipedián

 

Mindebből eddig nem sok készült el, egy autópályahíd Dunaújvárosnál és a rávezető rövidke utak az M6-os és az 51-es főút között. Ez a kis szakasz büszkén viseli is az M8-as nevet.

Most a kormány úgy döntött, hogy elindítja az új gyorsforgalmi út M7-es és Kecskemét közötti szakaszának beruházását, egyelőre persze az előkészítéssel, tervezéssel. Ezt Homolya Róbert jelentette be egy szerdai sajtótájékoztatón. Ezen az NFM közlekedéspolitikai államtitkárán kívül Nagy Róbert Attila, a NIF Zrt., illetve Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója beszélt a 2017-es év útfejlesztési és útkarbantartási eredményeiről.

A blog olvasói, remélem, elnézik nekem, hogy a sok témából és adatból csak néhányat, sőt tulajdonképpen csak egyet, ezt a bizonyos, az ország közepén áthaladó kelet-nyugati gyorsforgalmi tengelyt emelem ki, az egész szöveg végére viszont beemelem a hivatalos közleményt is. Az M8-as kérdése ugyanis éppen azért fontos, mert oldja a fővárosközpontú úthálózatot, konkrétan gyorsforgalmiút-hálózatot.

közút útépítés EU beszerzés M8 NIF Magyar Közút NFM M4 autópálya autóút Homolya Róbert
Ennyi van meg az M8-asból – részlet a Pentele híd terveiből a Wikipediáról

A Fonódó kérdésére Homolya államtitkár azt valószínűsítette, hogy autóút formájában készül majd el. Nyugati vége az M7-esnél lesz, abban a csomópontban Balatonfőkajár közelében, ahová a most 710-esként ismert (Balatonkenesét és -Akarattyát elkerülő) főutat is bekötik a másik irányból. Ismert, hogy a 710-es tulajdonképpen az M8-as elődje, magyarán az M8-as ezen a nyomvonalon folytatódik majd egyszer a Balaton északi partja és Veszprém felé.

Foglalkozzunk most ennek a tervezett M8-as szakasznak a keleti végével is! Korábban az volt a hivatalos verzió, hogy a Békéscsabáról érkező leendő M44-es autóút az M8-ba torkollik majd Nagykőrös térségében, és ennek egy rövid szakasza köti majd az M5-öshöz. Homolya Róbert most viszont azt közölte a Fonódó kérdésére, hogy ezen valószínűleg változtatnak, az M44 Kecskemét felé menne, ott érné el az M5-öst, és így egyelőre az M8-as is Kecskemétnél érne véget. Ez a változat ugyanis takarékosabb lenne.

Az államtitkár arról is beszélt, hogy a kormány hamarosan dönt az M4-ről is. Ennek Szolnokot elkerülő szakasza már félig elkészült autópályaként, amikor az építkezést leállították 2015-ben. Homolya Róbert most azt ígéri, hogy perek nélkül tudnak megegyezni a kivitelezőkkel, ez után pedig kiírják újra a közbeszerzést, de valószínűleg autóútként fejezik be ezt a szakaszt. Az Abonyig tartó autóútszakasz kivitelezésére pedig még idén aláírják a szerződést.

közút útépítés EU beszerzés M8 NIF Magyar Közút NFM M4 autópálya autóút Homolya Róbert
Jó lenne hálózatban gondolkodni! Az M8-as érjen össze az M4-gyel!

A kinagyított térképrészletről is látható, hogy a jelenlegi tervek nem tartalmazzák az M8-as és M4-es korábban tervezett összeköttetését. Ez pedig azért baj, illetve a jövőben pótlandó hiányosság, mert enélkül nem jön létre a korábban már emlegetett nyugat-keleti tengely.

Átgondolják, hogy kell-e gyorsút

Homolya Róbert azt mondta a Fonódó kérdésére, hogy a kormány átgondolja a gyorsforgalmi utak rendszerét. Mint emlékezetes, a hagyományos autópályák és autóutak mellé néhány éve került be a náluk egyszerűbb, olcsóbban kivitelezhető gyorsút kategóriája. Ez az úttípus sok bírálatot kapott, pedig még nem is létezik, a Balaton és Kaposvár közötti R67-es lesz az első. A kifogások egyike az, hogy túl bonyolult lett az utak hierarchikus rendszere. Hasonlóan fogalmazott most az államtitkár: szerinte is egyszerűsítésre lenne szükség.

A sajtótájékoztató közleménye:

A közúthálózat bővítése a következő években összesen mintegy 2500 milliárd forintos ráfordítással kap új lendületet, e keretösszeg több mint felét hazai költségvetési forrás fedezi. A tervek megvalósítása jó ütemben halad: a kormányhatározatban nevesített beruházások több mint 70 százaléka már legalább a szerződéskötésig eljutott – hangzott el a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közös évzáró sajtótájékoztatóján.

2010 óta mintegy 670 kilométernyi új útszakasz épült meg hozzávetőleg 1175 milliárd forint beruházási értékben. A 2022-ig tartó időszakban mintegy 900 kilométernyi négysávos útszakasz (autópálya, autóút és emelt sebességű főút) kivitelezése, kisebb részben előkészítése történik meg.

közút útépítés EU beszerzés M8 NIF Magyar Közút NFM M4 autópálya autóút Homolya Róbert
A fővárosi sajtótájékoztatóval egyszerre adták át a Debrecent elkerülő M35-ös egy darabját – Fotó: NIF

Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: a kormány a következő években beköti a gyorsforgalmi hálózatba a megyei jogú városokat, a határokig vezeti a sztrádákat. A hazai autópályák és autóutak az ország minden részében a nemzetközi hálózatba kapcsolódó, európai színvonalú hozzáférést biztosítanak majd a közlekedőknek. A magyar gyorsforgalmi hálózat teljes hossza öt éven belül 2100 kilométer fölé nő.

Nagy Róbert Attila, a NIF Zrt. vezérigazgatója kifejtette: a kormányzat 2017 végéig 1763 milliárd forintnyi, a NIF által megkötött kivitelezési szerződéses állományhoz biztosított forrást. Az állami beruházó idén indította útjára a komáromi Duna-híd megépítését, az M2 Budapest-Vác szakaszának fejlesztését, Eger gyorsforgalmi hálózatba kötését az M25 autóúttal, Kaposvárét az R67 gyorsúttal, az M4 autópálya M0 autóút (Üllő)-Cegléd közötti, valamint Berettyóújfalu-Nagykereki, országhatár közötti szakaszainak építését és az M70 négysávossá bővítését. Idén fejeződött be egyebek mellett az M35 folytatásának első üteme, megépült az M85 Csorna elkerülő II. üteme és az M30 Tornyosnémeti-országhatár szakasza. 2018 első hónapjaiban elkészülnek a 21. sz. főút Heves I.-Nógrád II-III. szakaszai és az 55 sz. főút burkolat megerősítése Mórahalom elkerülő és a megyehatár között. A jövő évben várható még a Győr-, Hajdúsámson-, Hódmezővásárhely- és Várpalota-elkerülők átadása is.

közút útépítés EU beszerzés M8 NIF Magyar Közút NFM M4 autópálya autóút Homolya Róbert
A 2017-ben aktuális útfejlesztések NIF-es térképe

Homolya Róbert hozzátette: a kormány nemcsak a közúthálózat folyamatos bővítéséről, hanem a meglévő utak állapotának javításáról is gondoskodik. A 2010 utáni időszakban az állami közútkezelő beruházásaiban közel 4000 kilométernyi útszakasz újult meg. A tavaly elindított komplex útfelújítási program első évében 69 milliárd forint hazai forrás fedezte 562 kilométer főúti és mellékúti szakasz rekonstrukciójának költségeit. A program 2017-2018-ban 100 milliárd forintos keretösszeggel folytatódik: a tavasszal meginduló munkálatok során újabb közel 900 kilométer helyreállítása tervezett. Az uniós terület- és településfejlesztési operatív programban hasonló célokra rendelkezésre álló 55 milliárd forintból további 400 kilométernyi útszakasz rendbetétele valósulhat meg.

Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója kiemelte: a közútkezelő az öt évre szóló közhasznúsági szerződése alapján már idén is érezhetően nagyobb támogatási keretösszeggel láthatta el útüzemeltetési tevékenységét. 2016-ban több mint 56 milliárd, 2017-ben már csaknem 73 milliárd forintos költségvetési forrásból végezhették el az útfenntartási feladataikat. A megemelt keretösszegnek köszönhetően tavalyhoz képest közel ötször nagyobb felületen végeztek burkolatjelfestési és felújítási munkákat közel 3 milliárd forintból. 2015-ben közel 185 ezer tonnányi aszfaltot használt fel a Magyar Közút a kezelésébe tartozó utak burkolatának karbantartására, 2017-ben már ötödével nagyobb mennyiség, több mint 222 ezer tonna állt rendelkezésükre, ezt kátyúzásra és nagyfelületű javításokra használták fel.

közút útépítés EU beszerzés M8 NIF Magyar Közút NFM M4 autópálya autóút Homolya Róbert
Az aktuális útfelújítások

A közúthálózat szolgáltatási színvonala a következő időszakban gyors ütemben közelít a társadalmi elvárásokhoz, egyre inkább megfelel majd a gazdasági szereplők igényeinek. A kormány közúti beruházásokkal nyitja meg Magyarországot és felzárkózó térségeit a lehetséges beruházók, munkahelyeket teremtő vállalkozások, a helyi gazdaságot élénkítő, a családok életlehetőségeit, életminőségét javító fejlesztések előtt.