Mér’ mér a mérővillamos?

0

Azért, mert jogszabály kötelezi erre a közlekedési cégeket. Vagyis egy pár éve gépi méréseket is kell végezni Budapest villamoshálózatán. Eddig kölcsönjárműveket vett igénybe a cég, korábban pedig kisebb, kézi berendezésekkel vizsgálták a pályát. Most azonban úgy ítélték meg, a folyamatosan fejlesztett mérővillamos már van olyan állapotban, hogy bemutassák a szaksajtónak, bár még nagy üres helyek vannak benne, ahová később további berendezések kerülhetnek.

Hogy a vasúti pályák különböző paramétereit, hibáit egy rajtuk haladó járműből mérjék, rögzítsék, nem új gondolat, a MÁV-nál például régóta gyakorlat ez, maguk is fejlesztettek mérővonatot. A mérővillamosnál azonban máshol van a hangsúly, derült ki Gyerkó József villamosinfrastruktúra-főmérnök és Baranyai Brigitta infrastruktúra-mérnök előadásaiból a csütörtöki bemutatón.

villamos Budapest BKV pálya pályahiba mérés
A villamos legfontosabb része a gyorsulásmérők mérési eredményeit mutató munkahely

Míg a nagyvasútnál kiemelten fontos a sín anyagának anyagtechnológiai vizsgálata, a felületi és belső elváltozások minél korábbi felfedezése, a BKV mérővillámosánál ez a vizsgálati terület csak a távolabbi tervekben szerepel. Amit jelenleg tud a különleges villamos, az a jármű haladás során tapasztalható mozgásának mérése, kijelzése, rögzítése. A villamosba hét gyorsulásmérőt építettek forgóvázra és a karosszériára. Ezek mindegyike mindhárom dimenzióban külön-külön szolgáltat adatot.

villamos Budapest BKV pálya pályahiba mérés
A vezetőállás alig különbözik egy forgalmi kocsiétól. A lényeg a sebességmérő: 25 km/h-n (de legalábbis 20 és 30 között) kell tartani

A kidolgozott állapotfelmérési módszer célja nem a milliméterpontos pályageometria meghatározása, hanem azoknak a hibahelyeknek a beazonosítása, súlyosságuk belövése, amelyek a pálya-jármű rendszer többletmozgásait okozzák. Hiszen éppen ezek a káros mozgások jelentik a bajt, rongálják a járműveket és a pályát, csökkentik az utazás komfortját.

A Metalelektro Méréstechnika Kft. által fejlesztett szoftver valós időben kirajzolja és tárolja is a gyorsulásmérőkről kábelen érkező jeleket. (Külön-külön a két sínszálra.) Közben videofelvétel is készül a pályáról, és hogy ezt éjszaka is megtehessék (hiszen csúcsidőn kívül érdemes mérni, hogy a forgalmat ne zavarják), reflektorok is kerültek a mérővillamosra. A rendszer GPS-szel határozza meg a jármű helyét, és bizonyos pontokat (mondjuk megállókat) be is tud jelölni.

villamos Budapest BKV pálya pályahiba mérés
A jármű a Deák téren

A mérővillamos által kimutatható lokális hibák listáját azért is másolom ide, mert csodálatos szakkifejezések találhatók benne:

  • Intenzíven kivölgyelődött sínhegesztés
  • Elverődött, megsüllyedt sínillesztések
  • Elverődött keresztezési csúcsok a kitérőknél
  • Korhadt aljon rögzített kitérők elverődött keresztezési részei
  • Hullámos kopás
  • Vízzsák
  • Fekszinthiba
  • A kerék nem a sínen, hanem az aszfalt szélén fut
  • Zúzottkő ágyazatú, faaljas-íves vágány keresztmozgása a sínvándorlás és a járműterhelés miatt
  • Zúzottkő ágyazatú vágányban hiányos oldalirányú megtámasztás ívben
  • Ív előtti útátjáró okozta oldallökés (instabil futást eredményez)
  • Megsüllyedt/kiemelkedő burkolat és növényzet a sínszál mellett
  • Szakaszosan oldalkopott íves vágányrész
  • Vaksüppedés szennyezett ágyazatban
  • Avult, hibásan koronázott sínillesztések
  • Sínszálak mellett repedezett burkolat
villamos Budapest BKV pálya pályahiba mérés
A gyorsulásmérők adatai – külön külön a három irányra és a két sínszálra

A mérővillamos egy közönséges, nyolctengelyes Ganz ICS volt azelőtt, az új feladathoz nagyjavításon esett át. Erre egyrészt azért volt szükség, mert le kellett vizsgáznia, másrészt a mérővillamos műszaki állapotát közel azonos szinten kell tartani, különben a romló elemek (például rugózás) meghamisítják a mérést.

villamos Budapest BKV pálya pályahiba mérés
Bőven van még hely a fejlesztésekre

A narancsszínűre fényezett villamoson áramszedőt is cseréltek, a Combinók jobb mechanikai tulajdonságú áramszedője került a régi helyére. A BKV-sok legközelebbi tervei szerint idén a felsővezeték állapotmérésére tennék alkalmassá a járművet. Itt a „drót”, illetve a felsővezetéki rendszer geometriai, mechanikai és elektromos vizsgálatára egyaránt gondolni kell.

De a villamos belsejében még nagyon sok hely van, sok berendezés kerülhet idővel a járműbe.

villamos Budapest BKV pálya pályahiba mérés
Elsősorban vasárnap és éjjel találkozhatunk a mérővillamossal

A mögöttünk hagyott télen a mérővillamos végigjárta Budapest teljes hálózatát, de egy mérés nem mérés. Fejleszteni kell még a diagnosztika eljárást, hogy a rendszer minél automatikusabban hívja föl a pályahibákra a szakemberek figyelmét. Be kell lőni például, hogy milyen mértékű mozgásoknál adjon riasztást a rendszer a különböző hibák esetében.

Kínlódva kapcsolják Kolozsvárt a nyugat-európai sztrádahálózatba

0

Lehet fogadásokat kötni, hogy végül Debrecenbe vagy Szegedre lehet előbb eljutni Erdély fővárosából végig autópályán.

Két román témájú autópályás hírt is közölt kedden az MTI. Az egyik szerint Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszter Lucian Sova román közlekedési miniszterrel egyeztetett. Az is szerepel az anyagban, hogy 2020-ra elkészül a két ország közötti második autópálya-összeköttetés, amely az észak-erdélyi autópályát fogja összekötni az M4-es gyorsforgalmi úttal.

Nos valójában ez nem új hír, a hányatott sorsú észak-erdélyi sztrádáról, az A3-asról már két éve is azt ígérték, hogy 2020-ra fejezik be. Persze azt kell mondani, Romániában az is eredmény, ha két év alatt nem tolódik a határidő, az A3-ast először 2004-ben kezdte el építeni a Bechtel, amellyel egyben leszerződtek a teljes kivitelezésre. Később azonban szerződést bontottak az amerikai céggel.

Románia közút útépítés beszerzés Kolozsvár Erdély autópálya EUTorda (és Kolozsvár) környékén már kész az A3-as, ide kapcsolódik majd az A10 - Fotó: Wikipedia/Brgh

Kormányablak A Nyugati és a Keleti pályaudvar épületében

0

A Nyugati és a Keleti pályaudvar területén is befejeződött a kormányablakok kiépítése. A Nyugatiban 486 négyzetméteren 12 ügyfélpult és két fotófülke, a hamarosan megnyíló Keletiben 440 négyzetméteren tíz ügyfélpult és két fotófülke várja az utasokat. Mindkét kormányablak akadálymentes.

Az "Állomásfejlesztési és Integráltügyfélszolgálat-fejlesztési program (kormányablakok)" megnevezésű projekt célja állomások rendszerterv szerinti fejlesztése. A beruházás keretében a MÁV - az állomási szolgáltatások részeként - kialakítja a kormányablakok hálózatát.

A kivitelezési költség a Nyugati esetében 354 millió forint, a Keleti esetében 344 millió forint volt; a kormányablakok európai uniós forrás bevonásával létesültek. A fejlesztés eredményeként Budapest két legforgalmasabb személypályaudvarán több ezer különböző ügy intézésére nyílik lehetőség. A most átadott Nyugati pályaudvari és a kulcsrakész, tavasszal megnyíló Keleti pályaudvari új kormányablakokkal harmincra nő Budapest kormányablakainak száma. Az integrált kormányzati ügyfélszolgálatokon intézhető ügyek száma folyamatosan bővült az elmúlt években, így mára az ország 270 kormányablakában szinte valamennyi állammal kapcsolatos ügyüket egy helyszínen intézhetik az állampolgárok. A fejlesztéseknek köszönhetően a 2018-as naptári évben várhatóan 3 millió fölé emelkedhet az ügyforgalom Budapesten.

vasút építészet politika Budapest Keleti pályaudvar Nyugati pályaudvar

Az évtizedes hiány pótlása javítja a Balaton autós elérését

3

Elkezdik építeni az M7-es és a 710-es (a leendő M8) csomópontját, ha kész lesz, a tervek szerint jövő ősszel, az északi partra gyorsabban lehet eljutni.

Nyári hétvégéken dugók szoktak kialakulni Balatonaligánál, az M7-es és a 71-es csomópontjánál. Az északi part főútjának megépült ugyan 2008-ra egy rövidebb, 17 kilométeres elkerülője, amely Akarattyát, Kenesét és Fűzfőt tehermentesíti, de a 710-est nem kötötték be a sztrádába, így a forgalom előbb lemegy szinte a partig a 71-esre, majd keletre, azaz visszafelé fordul az eredetileg Főkajár, Füle, Polgárdi irányába haladó mellékútra, és csak onnan kanyarodik északra, hogy a Balaton keleti partjával párhuzamosan haladhasson az északi part települései felé.

közút útépítés M7 autópálya autóút M8 710 EU beszerzés NIF710/29, más szavakkal az északi parti főút és az északi parti vasútvonal találkozása

Veszélyben a Debrecen és Románia közti sztráda EU-s pénze

1

Az eddigieknél alaposabb számításokkal kell igazolni az M35-ös déli és az M4-es legkeletibb szakaszának szükségességét és költségét, ha Magyarország azt akarja, hogy az Európai Unió finanszírozza az autópályák építését.

Összesen hatvan kérdésre vár választ az Európai Biztottság, mielőtt elfogadnák két, egymáshoz kapcsolódó hazai sztrádaszakasz uniós finanszírozását - írja a 24.hu. Brüsszel az M4-es Nagykereki, országhatár és Berettyóújfalu közötti részénél 27, az M35-ös innen kezdődő és majdnem Debrecenig (az új 481-es, a 4-esre rákötő főútig) tartó szakaszánál 33 pontban sorolta kifogásait.

közút Románia EU beszerzés szabálytalanság jog útépítés Közgép Itinera Duna Aszfalt A–Híd Hódút M4 M35 autópálya NIFAz autópálya hosszan töltésen halad majd

«
1234
Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek