Megvan a Rajka–Pozsony-járat menetrendje

3

Most már hivatalos, december 10-től a Duna jobb partján is el lehet jutni Magyarországról vonattal közvetlenül Pozsonyba.

Talán az őszi pesszimizmus teszi, de tulajdonképpen elkeseredtem a jó hírre: sikerült, az illetékes minisztérium eldöntötte, hogy a decemberi menetrendváltástól megrendeli a GYSEV-től a Rajka–Pozsonyligetfalu közötti vasúti járatot.

Pozsony Szlovákia GYSEV vasút NFM Határ EU
Forrás: NFM

Vagyis 2017-ben örülni kell annak, hogy két, a határt egymás között már teljesen eltörölt közép-európai, sőt visegrádi ország (tudjuk, a V4 a legszorosabb és leghatékonyabb szövetség Európában) nagyobbacska városai között lesz vasúti összeköttetés. Ha nem is közvetlenül, de átszállással. Ha Pozsonynak nem is a főpályaudvaráról, csak egy külvárosi állomásáról naponta néhányszor átszalad majd egy motorkocsi Rajkára vagy Hegyeshalomba, ahol föl lehet majd szállni a győri vonatra is.

Igen, ennek örülni kell, pedig 2009-ig Pest és Prága közötti nemzetközi vonat is összekötötte Győrt és Pozsonyt (mondjuk akkor se olyan menetrenddel, ami egy győri lakos üzleti vagy turisztikai útjának feküdt volna). És a mostani sikerhez valószínűleg az kellet, hogy Szlovákiában Érsek Árpád személyében magyar nemzetiségű, pozsonyi politikus legyen a közlekedési miniszter.

Pozsony Szlovákia GYSEV vasút NFM Határ EU
A GYSEV motorkocsija Ligetfaluban a szlovák vasút felvételén

Az eddigiekből is látható, hogy a Rajka–Pozsony-járat elsősorban szlovák belügy, az egyre inkább Pozsony alvóvárosaként szolgáló Rajkával teremti meg a kapcsolatot. Győr tehát most másodlagos szempont volt, bár azért arra odafigyeltek, hogy jó átszállási kapcsolat legyen – írta a Fonódónak válaszul a magyar Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Elvileg később lehetséges persze a közvetlen győri, mosonmagyaróvári kapcsolat is, akkor már nem dízelmotorkocsival, hanem villmos vontatással.

Pozsony Szlovákia GYSEV vasút NFM Határ EU
A 2009-es menetrend részlete

Bár a járat Szlovákiának fontos, mégsem az ottani államvasút csinálja, sőt, nem is a magyar testvérszervezet, hanem a GYSEV. A bennfentesek szerint mindkét országban a szent vonatkilométer a tartózkodás oka, vagyis hogy a támogatásra szoruló vasútra ne lehessen azt mondani, hogy bővít, pedig hát ha igény van a járatra, akkor utas is lesz. Az NFM viszont pofonegyszerű választ adott erre a kérdésre: A Hegyeshalom–Rajka szakasz 2011 óta a GYSEV-é, ezért övék a lehetőség.

Átment az első motorvonat Rajkáról Pozsonyba

0

A GYSEV tesztelte decembertől indítandó ligetfelui járatát. Hivatalosan azonban még mindig nincs döntés.

Továbbra is úgy tűnik, a Hegyeshalom és Pozsonyligetfalu közé tervezett vasúti összeköttetés a szlovákok szívügye, a napokban is ők posztoltak fotókat arról, hogy a GYSEV műszaki próbamenetben tesztelte, hogy a célra kiszemelt Jenbacher motorkocsikkal teljesíthető-e a forgalom. Persze, hogy teljesíthető, 2009-ig rendes, hosszú, nemzetközi távolsági vonat is járt erre Prágába.

Szlovákia vasút határ GYSEV MÁV MÁV-Start Csépke András Pozsony
A szlovák államvasút Facebook-oldaláról származó fotó a probamenetről

A szlovák elköteleződés egyrészt érthető, hiszen – ahogy az ötlet tavaszi felmerülésekor már egy hosszabb cikkben bemutattam – Rajka Pozsony alvóvárosa lett, a szlovák fővárosba ingázók egy részét próbálják vonatra ültetni, bár a többség bizonyára továbbra is a közutat (saját autót, illetve a pozsonyi közlekedési cég buszát) választja majd. Ehhez igazodnak a – szintén szlovák oldalról – kiszivárgott menetrendtervezetek is, reggel egy-két vonat vinné be a dolgozókat, iskolásokat, délután a széthúzottabb hivatásforgalmi igényekhez igazodva már három indulást is megkockáztatnak, szinte már-már valamiféle ütemességre emlékeztető módon.

Másrészt eddig az a kép élt az eseményeket kívülről követni próbáló érdeklődőben, hogy Szlovákia azzal töltötte az elmúlt évtizedet, hogy ahol érte, irtotta a magyar határátmeneteket. Nem kizárólag valamiféle magyarellenességből, bár kétségtelenül igaz, hogy a közlekedési kapcsolatok különösen fontosak a határ egyik oldalán élő kisebbségnek a másik oldalon elhelyezkedő anyaországgal. De hasonlóan a minimumra korlátozták a szintén hosszú lengyel határ vasúti átléphetőségét is. Eközben a MÁV-csoport illetékeseitől – ha nem is hivatalosan – folyamatosan azt lehett hallani, hogy szorgalmazzák, hogy minél több ponton legyenek határátlépő vonatok, elsősorban éppen Rajkánál.

Szlovákia vasút határ GYSEV MÁV MÁV-Start Csépke András Pozsony
A pozsonyi közlekedési cég térképének részlete a Rajkába átjáró 801-es busszal

Időközben Szlovákiában magyar nemzetiségű közlekedési minisztert iktattak be: Érsek Árpádot, a Most–Híd poszonyi illetőségű politikusát, neki bizonyára kulcsszerepe van a kapcsolat felélesztésében.

Ironikus fordulat, hogy most a MÁV-Start akarja szétcseszni az egyetlen valamire való szlovák-magyar kapcsolatot, a Szob és Párkány közöttit. Hivatalosan annyit erősítettek meg, hogy vizsgálják a kérdést, de a pletykák szerint Csépke András MÁV-Start vezérigazgató szándékai szerint a határon mozdonycserével, a magyar szakaszon számos megállással lassítanák a vonatok közül a megmaradókat, de néhányat egyszerűen megszüntetnének. A legújabb zuhanyhíradó szerint nem a legrosszabb verzió fog megvalósulni, majd meglátjuk.

Szlovákia vasút határ GYSEV MÁV MÁV-Start Csépke András Pozsony
Jenbacher Pozsonyligetfalun

Vonatkilométert nemcsak a magyar, hanem a szlovák államvasút is meg akar takarítani, úgy tudni, ezért nem az utóbbi működtetné a rajkai vonatokat, pedig ennek a mutatónak se az üzlethez, se a szolgáltatáshoz, se a mobilitáshoz nincs köze, legfeljebb a bürokraták táblázataihoz. Így került képbe a GYSEV, amely egyébként most is jár már Ligetfaluba Bécsen át. A baj az, hogy így nem lesz közvetlen kapcsolat Győr felé, át kell majd szállni, egy Győr–Hegyeshalom–Pozsony járat inkább a MÁV-Startnak passzolna. Mindenesetre az első, kis lépésnek is örülni kell, ha tényleg megvalósul. A GYSEV-nél ugyanis úgy tájékoztatták a Fonódót, hogy hivatalos megrendelés még mindig nincs a járatra.

Újra átjárnának a vonatok Rajkánál Pozsonyba

0

Ha a GYSEV-nek tényleg sikerül Csornáról meghódítania a szlovák fővárost, következő lépésben talán a MÁV-Start is összekapcsolhatja Győrrel.

Szlovákia közvetlen vonatokat szeretne fővárosából Rajkán keresztül Magyarországra - írja a ta3.com, a tervek szerint decemberben indulnának a járatok. Az iho.hu közlekedési portálnak a vonatokat majdan működtető GYSEV is megerősítette, hogy szó van erről, de az is kiderült, valódi döntés még nincs.

Messziről fogjuk kezdeni. Az egész nemzetközi vonatozás visszaszorulóban van Európában (más kontinenseken meg sose volt igazán kiterjedt), kivéve talán ott, ahol nagysebességű szuperexpresszek kötnek össze nagyvárosokat.

vasút Szlovákia GYSEV MÁV MÁV-Start határ EUAmikor még átjárt a magyar vonat Tótújhelyre

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek