Vasút nélkül épül meg a kalocsai atomhíd

1

Kihirdették a tervezési szerződés nyertesét a Paks és Kalocsa között kétszer egy sávvval plusz kerékpárúttal épülő Duna-hídra. Az új átkelő egyesek szerint fölösleges, mások szerint viszont Paks II. miatt kell.

Az 51-es útból Kalocsától északra kiágazó 512-es főutat Foktő–Dunaszentgyörgy útvonalon meghosszabbítják egészen az M6-os autópályáig. A beruházás legfőbb eleme egy új Duna-híd, és kiegészíti a dunántúli oldalon a majdani 5124-es út, amely Pakssal, illetve Gerjennel teremt kapcsolatot egy mostani földút nyomvonalán.

Korábban többször úgy beszéltek az új hídról, többek között Lázár János kancelláriaminiszter is, hogy esetleg vasutat is átvezetnek rajta, hiszen nyugati hídfőjéhez a paksi, a keletihez pedig a kalocsai szárnyvonal lesz közel, sőt, a dunapataji sincs messze. (Mindhárom vicinálison megszűnt már a személyszállítás.)

közút útépítés híd Lázár János Kalocsa Paks
A NIF térképe a beruházásról

A mostani hírek nem mondják ki, hogy a vasút lekerült a virtuális hídról és a napirendről, de nem is beszélnek róla, ez pedig azt jelenti, hogy nem lesznek sínek az új átkelőn. A Magyar Építők építőipari portál adta hírül közbeszerzési információkra hivatkozva, hogy kihirdették a tervezési szerződés nyertesét a Kalocsa–Paks-Duna-hídra és a környező úthálózatra.

közút útépítés híd Lázár János Kalocsa Paks
A térség vasúthálózata a Bueker.net térképén a három sötétzöld, személyszállításból már kivont vonallal

Az 568 millió forintos projektet a Céh Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt., a Pont-Terv Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt. és az Utiber Közúti Beruházó Kft. konzorciuma végezheti el.

Sokan fölöslegesnek gondolják a beruházást, azt mondják, hogy a közelben három Duna-híd is van már: délen, Szekszárd térségében az M9-es (Szent László), északon Dunaújvárosnál az M8-as (Pentele) átkelője, illetve a dunaföldvári Beszédes József híd, amelyen egyébként 1940-től 2000-ig volt vasút is. Ezeken személyautóval egy óra körüli menetidővel érhető el Kalocsáról Paks, közösségi közlekedéssel, busszal pedig átszállással, két óra alatt. Az új híd húsz percre hozza közel a két kisvárost kocsival.

Eljutási idők az új híd nélkül a Google térképén

A beruházás hívei viszont az alföldi kisrégió összekötését hozza föl a leendő híd funkciójaként az M6-os sztrádával, és még inkább az atomerőművel. Helyi fórumokon egészen konkrét remények fogalmazódnak meg nemcsak arról, hogy a két új paksi reaktor építésében szerepet játszhatnak a Duna bal partján székelő vállalkozások, hogy az építőmunkások egy részének is Kalocsán lehet szállása, de arról is, hogy élelmiszerellátásukban is szerepet játszhat az Alföld.

közút útépítés híd Lázár János Kalocsa Paks
A beruházás adatai a NIF honlapján

Az azonban probléma, hogy a jelenlegi tervek szerint a paksi gigaépítkezés már a híd átadása előtt elkezdődne.

Épül a komáromi híd

1

Elsősorban a kamionok számára fontos, hogy Komáromnál is átkelhessenek a Dunán Magyarország és Szlovákia között.

A nehézgépjárművek számára Vámosszabadi és Letkés között nincs átkelési lehetőség a Dunán és az Ipolyon. A komáromi Erzsébet-híd 20 tonnás súlykorlátozású, a városok belsejébe vezeti a forgalmat. A megépülő új Duna-híd a magyar-szlovák Duna-szakaszon közvetlen átkelési lehetőséget teremt a teherforgalom számára Komárom és Révkomárom elkerülésével.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

A 600 méteres hídon átvezetett 2×1 sávos szakasz a magyar 1-es utat köti össze a szlovák 63-as főúttal. A hídszerkezet egy egypilonos, ferdekábeles híd. A pilon magassága az útpálya felett 94,5 méter. A híd öt nyílásból áll, melyek közül 3 a meder felett, 2 pedig a szlovák oldali ártéren lesz. A hídon a kerékpárút és járda, valamint a belterület közelsége miatt közvilágítás is lesz. Az egyedi szerkezet miatt a pilon és kábelek díszkivilágítást kapnak.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

A beruházáshoz tartozik egy-egy útcsatlakozás megépítése a szlovák és magyar fél részéről. A magyar oldalon egy 1,3 km hosszú út épül a 131-es főútig, azaz a Komáromot délről elkerülő útig. Ezen a szakaszon két körforgalom és két kisebb híd lesz, egyik az ipartelepi kerékpárút felett, a másik a Koppány vezér út felett. Ezen kívül 2 tengelysúly-mérő hely is épül a főpálya mindkét oldalán.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

A szlovák oldali útcsatlakozás hossza 646 méter, 2×1 sávos. A szakaszon egy körforgalmú csomópont épül az I/63 út csatlakozásánál, valamit egy kerékpárútlehajtó-ág, és a járdához csatlakozó lehajtó és lépcső a híd végén.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

Az új híd és a csatlakozó útszakaszok forgalomba helyezése 2019 telére várható.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

Az új komáromi Duna-híd kivitelezésének nyertese a H-M Dunahíd Konzorcium (tagjai: Hídépítő Zrt., Mészáros és Mészáros Kft.) A kivitelezés nettó összege: 91,199 millió euró.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

A magyar oldali útcsatlakozás nyertes kivitelezője az Stra-Kom konzorcium  (tagjai: Strabag Építő Kft. – Strabag AG). A szlovák oldali útcsatlakozást a Váhostav-Sk a.s. építi.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés
Az építkezést megnyitó ünnepségen a két ország miniszterelnöke is ott volt

A kivitelezés koordinátora Magyarország, a projekt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a szlovák Közlekedési és Építési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. és a Slovenska správa ciest (SSC) Szlovák Közútkezelő Társaság beruházásban valósul meg, 85% uniós forrás felhasználásával.

híd Komárom közút útépítés Szlovákia EU NIF beszerzés

(A szöveg, a fotók, a látványképek és a térkép forrása a NIF)

Nem kitolás a hídbetolás

0

Mérföldkőhöz érkezett a Győr keleti elkerülő építése. A kivitelező 2017 eleje óta dolgozik az 5,2 km hosszú útszakaszon. Egy 395 méteres híd épül a Mosoni-Duna és a kapcsolódó szakaszok felett, Győrszentiván kertváros és Győr Bácsa között. A munkálatok most jutottak el a hídbetolás fázisába.

A 813. főút III. ütemének keretében készülő 180 méter hosszú Mosoni-Duna-mederhíd felszerkezete a szerelőtéren elkészült. A híd kialakítása hálós elrendezésű kábelekkel függesztett ortotróp acél pályaszerkezetű „kosárfüles” ívhíd lesz.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A kivitelező 2017. október második hetében megkezdte a kész szerkezet vízszintes irányú mozgatását, tolását, hogy az a végleges pozíciójába kerüljön.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A szerkezet tolása a szerelőtéren kialakított hat szerelőtéri csúszkán, valamint a négy segédjármon és a hármas támaszon kialakított csúszkákon történik. A szerelőtéren a szerkezetet hat csúszka támasztja alá, ezek a sínekből kiépített tolópályán mozognak. A mozgatás négy 100 tonnás tolóhidraulikával történik. A betolás a függesztőkábelek elhelyezésével együtt 59 fázisból tevődik össze.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A vízszintes mozgatás 52 egységből áll, egy tolási egységhez 3,6 m vízszintes irányú mozgás tartozik. A szerkezetet mindig a végleges pozíciójában kell tartani, ezért a csúszkáknál a magasságot folyamatosan állítani kell. A hidat csak 36 kilométer per óra alatti szélsebesség esetén szabad mozgatni. A betolás várhatóan 15-20 napig tart majd.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A kivitelező párhuzamosan végzi útépítési feladatait is. A 14-es főút és az 1301-es út közötti főpályaszakaszon elkészült az aszfaltozás, és megkezdődtek a befejezőmunkálatok: a humuszolás, padkázás és a forgalomtechnika kialakítása.

A projekt befejezése 2018 II. félévére várható.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában valósul meg, magyar költségvetési forrás felhasználásával.

közút útépítés híd beszerzés Győr NIF NFM Strabag

A Győr elkerülő harmadik szakasz kivitelezését az SHS Konzorcium (tagjai: Strabag Általános Építő Kft., Hódút Kft. és Strabag AG) végzi, a kivitelezés nettó összege 14,85 milliárd forint.

(Szöveg és képek: NIF)

Megvan a pénz az új Duna-híd előkészítésére

0

A kormány döntött a budapesti kötöttpályás közlekedési projektek előkészítésének finanszírozásáról a központi költségvetésből: a Déli összekötő vasúti híd és a kapcsolódó pesti megállók, HÉV-ek és a kisföldalatti fejlesztése van napirenden.

A Magyar Közlöny legfrissebb számában közzétett kormányhatározat szerint 1,7 milliárd forintot a 2017. évi, 4,4 milliárd forintot a 2018. évi központi költségvetésből fordítanak a kulcsfontosságú budapesti kötöttpályás közlekedési beruházások előkészítésére, az engedélyezési tervek elkészítésére.

Budapest NFM NIF híd vasút HÉV gyorsvasút beszerzés építés villamos metró 1-es metró Mfav
A Ferencvárosi pályaudvar. Ahova messzire látunk, oda épülne egy megállóhely az utasoknak (M3-as metró), a hátunk mögött egy másik a Duna közelében, és egy kicsit még távolabb harmadik vágánnyal bővülne a híd

A kormány feladatul adta a nemzeti fejlesztési miniszternek, hogy gondoskodjon a projektek építési engedélyezési tervdokumentációjának elkészítéséről a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt., a MÁV és a fővárosi önkormányzat bevonásával.

A kormányhatározat mellékletében szerepel a Budapest-Kelenföld és Ferencváros vasútvonal közötti háromvágányú kapcsolat, a Danubius és Népliget-Fradiváros elővárosi megállók kialakítása, a déli összekötő vasúti Duna-híd átépítése, a Budapest-Ferencváros-Kelebia vasútvonal fővárosi nyomvonal-korrekciója, a ráckevei HÉV fővárosi villamoshálózatba integrálása, a földalatti rekonstrukciója és járműbeszerzése, a gödöllői és a csömöri HÉV vonalak felújítása projektek engedélyezési terveinek elkészítése. (MTI)

Hétvégére ismét meghosszabbítják a 72-es trolit. Nem. Lerövidítik!

0

Most és a következő hétvégén újra kitiltják a motoros járműveket a Szabadság hídról. A villamost Budán villamossal, a hídon metróval és busszal, Pesten pedig trolibusszal próbálják meg pótolni.

A tavaly az építkezések miatt spontán kialakult bulihidat idén már szervezetten hozzák létre két júniusi és két augusztusi hétvégére. Júliusban a nedves vébé és más rendezvények miatt nem csinált ilyet a főváros.

A hétvégék közlekedését a BKK a júniusihoz hasonlóan oldja meg – derül ki a cég közleményéből.

Budapest közút utastájékoztatás BKK menetrend troli híd gyalog gyorsvasút metró 4-es metró busz
Augusztusban is lesz piknik

A legérdekesebb, hogy a pesti oldalon a nem járó 47-es, 48-as, 49-es villamosokat a 72-es troli pótolja, amely ezen a négy napon Zuglóból ismét a Fővám térig jár, az Arany János utcától felsővezeték nélkül, akkumulátorról.

Csakhogy, ahogy erről már részletesen beszámoltunk, közben meg júliusban szombatonként és vasárnaponként a 72-es szintén tovább ment a kiskörúton önjáró módban, de a Kálvin téren a 83-as troli vonalára kanyarodott. Ehhez képest tehát nem hosszabbítás, hanem inkább rövidítés a Fővám téri végállomás.

Budapest közút utastájékoztatás BKK menetrend troli híd gyalog gyorsvasút metró 4-es metró busz
Augusztus első két hétvégéjén éppen így jár a 72-es

Úgyhogy ezen a nyáron a mindvégig egyformán jelölt 72-es meglehetősen nehezen követhető útvonalakat járt be, hiszen hétköznapokon a rendes, Arany János utcai végállomás volt a végállomás. Még szerencse, hogy ilyenkor kevés a belföldi és külföldi turista, aki eleve nehezebben igazodik el a járatokban. Ja, nem. Hanem több.

A hidat szombaton 0 órától vasárnap 24 óráig zárják le, ebben az időszakban a Fővám téren a jelzőlámpa sárga villogó üzemmódban működik; a Kálvin tér felől érkezők a híd előtt visszafordulhatnak, illetve a Belgrád rakpart–Havas utca felé is továbbhaladhatnak majd.

Budapest közút utastájékoztatás BKK menetrend troli híd gyalog gyorsvasút metró 4-es metró busz
A Deák téren

A lezárás idején a budai oldalon a villamoshálózat kisebb módosításával pótolják a villamosok által biztosított dél-budai eljutási lehetőségeket: a Fehérvári úton a 61-es villamos meghosszabbított útvonalon, a Szent János kórház és a Városház tér között közlekedik, míg a Bartók Béla úti kimaradó villamosszakasz pótlására az 56A járat meghosszabbított útvonalon, a Szent János Kórház és Kelenföld vasútállomás között jár.

A hídon áthaladó forgalom részére az M4-es metró, valamint a 133E és a Gárdonyi térnél is ideiglenesen megálló 7-es autóbusz kínál megfelelő alternatívát.

«
123
Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek