Az M4-es autóút a településekre tereli majd a matricátlanokat

0

Bizonyos szakaszon fizetős lesz a jelenlegi 4-es főút, hiszen rajta épül ki az autóút, így matricamentesen csak Cegléd, Abony, Albertirsa, Ceglédbercel belterületén át lehet majd autózni. Az is igaz azonban, a megyei matrica nem drága, így talán csak kevesek sóherkodják magukat a házak közé, amikor mehetnének 110-zel is.

A Budapest és Szolnok közötti M4-esnek lesz egy specialitása, amivel eltér a manapság Magyarországon készülő gyorsforgalmi utaktól. Egy része (Albertirsától Pest és Szolnok megye határáig) ugyanis a jelenleg 4-esként ismert főút nyomvonalán, annak bővítésével jön létre.

Erre persze az ad lehetőséget, hogy ezt az irányt már a hetvenes évek óta (!) úgy fejlesztik, hogy a főút új, a településeket elkerülő szakaszait olyan módon tervezik és építik, hogy a majdani gyorsforgalmi út részei lehessenek.

közút útépítés autóút M4 matrica tarifa beszerzés nif nfmAhogy a NIF fotóján látható, a meglévő fóút szélesítésével készül az autóút

Veszélyben a Debrecen és Románia közti sztráda EU-s pénze

1

Az eddigieknél alaposabb számításokkal kell igazolni az M35-ös déli és az M4-es legkeletibb szakaszának szükségességét és költségét, ha Magyarország azt akarja, hogy az Európai Unió finanszírozza az autópályák építését.

Összesen hatvan kérdésre vár választ az Európai Biztottság, mielőtt elfogadnák két, egymáshoz kapcsolódó hazai sztrádaszakasz uniós finanszírozását - írja a 24.hu. Brüsszel az M4-es Nagykereki, országhatár és Berettyóújfalu közötti részénél 27, az M35-ös innen kezdődő és majdnem Debrecenig (az új 481-es, a 4-esre rákötő főútig) tartó szakaszánál 33 pontban sorolta kifogásait.

közút Románia EU beszerzés szabálytalanság jog útépítés Közgép Itinera Duna Aszfalt A–Híd Hódút M4 M35 autópálya NIFAz autópálya hosszan töltésen halad majd

Autóutat és újabb hidat ígérnek Szolnoknak

3

A tervek szerint 2021-ben lehet a fővárosból Szolnokra gyorsforgalmi úton hajtani. Az M4-es autóút Albertirsától a mostani főút nyomvonalán, annak fejlesztésével készül.

A Cegléd és Abony közötti 17,6 kilométeres autóút kivitelezésére kiírt közbeszerzést a Duna Aszfalt építheti nettó 26,3 milliárd forintért – közölte a Magyar Építők az európai tenderértesítőre hivatkozva.

Kevesen tudják, hogy az M4-es tulajdonképpen már a hetvenes évek óta épül! A 4-es út Albertirsa és Cegléd között 1974-ben megnyitott új, a településeket elkerülő nyomvonala már eleve úgy készült, hogy egyszer egy gyorsforgalmi része legyen. (A régi főút ekkor kapta a 40-es számot.) A rendszerváltás után további szektorokat is hasonlóan fejlesztettek, a szóban forgó szakasz 2005-ben készült el.

Így most a 73,235 és a 90,859 kilométerszelvények között a 2005 óta meglévő utat kell fejleszteni. Ráadásul a szakasz egy részén már eleve kétszer két sáv van. Munka persze itt is lesz, hiszen az autóút koronaszélessége nagyobb. Sőt, tulajdonképpen majdnem autópálya épül. A leállósávokon nem lesz burkolat, de a pályát 130 kilométer per órára kell tervezni. Más szóval később könnyen sztrádává lehet majd alakítani. (Az M86-os autóút hasonló.)

közút útépítés beszerzés EU NIF NFM Homolya Róbert Kósa Lajos Szolnok M4 autóút
A meglévő főutat építik át autóúttá – fotó: NIF

Két csomópontot is létesítenek, egy felül- és három aluljárót felújítanak, építenek még négy aluljárót. A 86,2-es kilométernél mindkét oldalon pihenő készül.

A közbeszerzésre a nyertesen kívül ajánlatot tett a Colas és a Dömper–Subterra–Raab-konzorcium.

A NIF korábbi közlése szerint e szakasz forgalomba helyezésének tervezett dátuma 2021 első fele. Budapestről tehát ekkor lehet gyakorlatilag Szolnokra eljutni gyorsforgalmi úton, hiszen az M4-ből még ehhez szükséges, Üllő és Cegléd közötti rész elkészülésének határideje 2019. harmadik negyedéve.

Az Üllő és Albertirsa közötti 30 kilométeres szakaszon 5 új különszintű csomópontot, 11 aluljárót, 3 felüljárót, Pilisnél egy egyszerű pihenőhelyet alakítanak ki. Ezen kívül elkészül Pilis város nyugati elkerülőútja is. A kivitelezést itt a Duna Aszfalt az EuroAszfalttal közösen végzi nettó 52,1 milliárdért.

Az Albertirsa és Cegléd közötti 14,4 kilométeren 4 különszintű csomópontot alakít ki a Colas (Colas Út Zrt., Colas Közlekedésépítő Kft. és Colas Hungária Zrt. közös ajánlattevő) nettó 20,5 milliárd forintért. Egy felüljárót kiszélesítenek, és egy aluljárót felújítanak, négy új aluljáró épül, valamint Ceglédnél egy meglévő töltőállomást komplex pihenővé alakítanak át.

közút útépítés beszerzés EU NIF NFM Homolya Róbert Kósa Lajos Szolnok M4 autóút
A NIF térképe a Szolnokig tartó szakaszról

A minap Kósa Lajos is beszélt a Szolnokot érintő közlekedési beruházásokról. A megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli miniszter elmondta, hogy az önkormányzat jelezte, a Csáklya utca környékén szeretne még egy Tisza-hidat, ez 30-40 milliárd forintba kerülne, de a kormány még nem döntött a finanszírozásáról – írta az MTI.

Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere ugyanezen a rendezvényen hangsúlyozta: fontos egy északi elkerülő út is. Ez nem más, mint az M4-es következő, Abony és Fegyvernek közötti része, amelynek építése – mások mellett a Közgép kivitelezésében – már 2013-ban elindult autópályaként. A félig kész út építését 2015-ben azonban leállították. Később azt jelentették be, hogy más cégekkel fogják megépíttetni autóútként. Homolya Róbert, az NFM közlekedéspolitikai államtitkára nemrég azt ígérte, hogy hamarosan – perek nélkül – megegyeznek az eredeti kivitelezőkkel az elszámolásról, és kiírják újra a közbeszerzést.

közút útépítés beszerzés EU NIF NFM Homolya Róbert Kósa Lajos Szolnok M4 autóút
Szolnoki hidak – alaptérkép: OpenStreetMap, magyarázat a szövegben

Szolnokon a belvárosi közúti híd (B) után akkor készült el egy második, a Szent Istvánról elnevezett (E) amikor megépült a 4-es főút déli, elkerülő nyomvonala. A gyalogos-kerékpáros Tiszavirág hidat (G) 2011-ben avatták föl. Vasúti híd (V) 1857 óta van itt, így ha elkészül a Csáklya utcai (C ) és az M4-es (M) hídja, már hat tiszai átkelő lesz a városban és környékén.

Elindul az M8-as-beruházás

1

Elkezdik tervezni végre a Budapesttől délre futó kelet-nyugati gyorsforgalmi utat, amely összeköti az Alföldet a Dunántúllal.

Induljunk messziről, meséljünk! Az utak számozása nyilván sokadrangú kérdés, de Magyarország kivételesen logikus rendszert tudhat magáénak. Belénk ivódott, hogy a legfontosabb útirányokat az egyszámjegyű főutak fedik le, ezek ráadásul szépen, az óramutató járása szerint követik egymás. Hét főút a fővárosból indul ki, és ezek legtöbbjével párhuzamosan már gyorsforgalmi út is halad.

Egyedül a 8-as, ami nem Budapestről indul, ígyhát amikor a közlekedéstudomány kezdte fölismerni, hogy túlságosan is központosított az ország útrendszere, többen egy nagy külső háromnegyed kört álmodtak a 9-es számmal, és a "csonka" 8-ast is úgy folytatták volna, hogy ne a fővárosba vezessen, hanem az ország közepén messe a Dunát, vagyis a Nyugat-Dunántúlon és a Duna-Tisza közén keresztirányú, harántoló funkciót lásson el.

A megálmodott 8-as vagy M8-as esetleg S8-as Kecskemét, Szolnok után felkanyarodott volna, és itt inkább már belső körként megcélozta volna Egert.

Később egy olyan M8-M4 tengely került előtérbe, amely nyugat-kelet irányban, nagyjából egy Grác-Veszprém-Székesfehérvár-Kecskemét-Szolnok-Debrecen-Nagyvárad tengelyt alkothatna.

közút útépítés EU beszerzés M8 NIF Magyar Közút NFM M4 autópálya autóút Homolya RóbertAz M8-as egy elképzelt nyomvonala a Wikipedián

Elliptikus kapuk tartják majd az M44-es Tisza-hídját

2

A Békéscsabára vezető gyorsforgalmi út lakiteleknél lép majd a Tiszántúlra.

Kiírták a kivitelezési tendert az M44-es autóút Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszára - írta meg a közbszerzési hirdetményre hivatkozva a Magyar Építők.

M44 közút beszerzés útépítés NIF Uvaterv híd Tisza autóút gyorsforgalmiLátványtervek: Uvaterv

«
12
Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek