Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Öööö nem kapok levegőt a Barna-sárga HÉV-től

4

Igazi meglepetés: a MÁV-HÉV Szentendre első polgármestere emlékére reklám-HÉV-re színezte az egyik szerelvény harmadát.

Dumtsa Jenő volt Szentendre város első polgármestere, száz éve halt meg. Valóban fontos szerepet játszott a település életében, a HÉV megépítését is ő kezdeményezte. Az ő emlékét hirdeti mostantól az első werbe-HÉV, a 994-es MXA motorkocsi. Vasúti mozdonyok már elég régóta kapnak Magyarországon is alkalmi matricázást, de az elővárosi járműnél ez még nagyon szokatlan.

Tóth Ferenc fotója az új kocsiról a Facebook több helyén is megjelent. Vitézy Dávid, a BKK korábbi, a közlekedési múzeum mostani vezérigazgatója például azt írja róla: "A MÁV a mozdonyokról ismert tarka-barka alkalmi festést elkezdte a hévekre is alkalmazni. Rémesen néz ez így ki, vizuális környezetszennyezés. A tömegközlekedési járművek egységes színe adja a szolgáltatás identitását, ez nem reklámfelület - ezt amúgy másutt a MÁV is pontosan érti, hisz épp ezért kezdte nemrég egységesíteni a motorvonatokat a kék-sárga flottaszínre.

gyorsvasút MÁV HÉV MÁV-HÉV Vitézy Dávid dizájn
Tóth Ferenc fotója

Újfajta nyári kedvezményekkel próbálkozik a MÁV-Start

0

Bizonyos utazóknak kifejezetten előnyös lehet ebben a szezonban vonatozni. Három csoportot azonosíthatunk: a Balatonra sokat, rendszeresen járók, az ország távoli, keleti részéről szintén ugyanide tartó csoportok, illetve azok a diákok, akik többfelé is utazni kívánnak a nyáron. Ja, és némileg az is spórolhat, aki korán reggel vagy este hajlandó a főváros és a Balaton között vonatozni, és a neten megvenni a jegyet.

Alapvetően maradnak az elmúlt években már megismert vonatok a Balaton északi és a rekonstrukció kellős közepén a forgalomnak átmenetileg visszaadott déli partján is a június 17-én kezdődő nyári menetrendben. Így a fantázianevek is ismerősek lehetnek: Kék hullám; Tekergő; Katica; Siófoki Flirt; Déli->parti; Balaton, Ezüstpart, Aranypart, Aranyhíd expresszek; Bagolyvonatok. Fontos könnyebbség viszont, hogy a Tekergőkre nem kell gyorspótjegy.

vasút MÁV-Start tarifa internet Balaton menetrend

Ide nem fog idén nyáron vonattal utazni

0

A szerb vasút lemondta a montenegrói Barba közlekedő vonatot, így a Budapestről közvetlenül elérhető adriai összeköttetésekből a legdélebbi célpont idén kimarad.

A szerb államvasút még csak be sem jelentette előre, hogy július 15-ig nem fogja továbbítani a Magyarország felől érkező magyar és cseh kocsikat, így sokan már meg is vették a jegyüket a bari éjszakai vonatra. Számukra természetesen visszatérítik a jegyárat - mondta Csépke András vezérigazgató a MÁV-Start nyári szolgáltatásait ismertető sajtótájékoztatón. Akit tudtak, már értesítettek a rossz hírről, a többiek jelentkezését várják.

vasút Szerbia Montenegro MÁV-Start
Mi szerencsére tavaly próbáltuk ki a bari éjszakai vonatot. Akkor csak a szerb-montenegrói határon, hajnalban kellett fölkelni, és buszra szállni vágányzár miatt. Cserében délelőtt a kusett helyett a Crna Gora-i vasút luxushálóiba szállhattunk vissza

Hogyan lehetne valóban hasznos a belgrádi vasút kínai gigaberuházása?

5

Értelmetlenül pazarló presztízsberuházásként, de akár egy évszázados adósság törlesztéseként is értékelhető a kelebiai vasútvonal rekonstrukciója. Apropó, törlesztés: a tervezett fejlesztés leginkább abban különbözik a korábbi vagy most folyó hasonlóktól, hogy nem ajándékeuróból, hanem kamatostul visszafizetendő kínai hitelből készül.

A Budapest és Belgrád közötti vasút kínai hitelből és részvétellel tervezett teljes rekonstrukciójáról jelent meg elemzésem az Indóház vasúti magazin legfrisseb számában. A hosszabb írásból kedvcsinálónak azokat a részeket idézem, amelyek azt firtatják, lehetne-e ugyanezt a déli irányt úgy fejleszteni részben más nyomvonalon, hogy abból Magyarország jobban profitáljon.

Magyarország legkevésbé fontos fővonaláról beszélünk. Nyomvonala a 19. században a balkáni kapcsolatot, konkrétan a belgrádi irányt célozta, a jelenlegi magyar szakaszt 1882-ben adták át. Trianon azonban levágta az első nagyobb várost, Szabadkát, és mindent, ami utána van: Újvidéket, a fontos és akkor sűrű vasúthálózattal átszőtt, most Vajdaságnak nevezett területet. A vonal jelentősége annyira hátra sorolódott, hogy az első világháború után minden tekintetben összetöpörödött országban az elkezdett kétvágányúsítást nemcsak félbehagyták, de a második pálya sínjeit onnan is felszedték, ahol már használatba vették őket, hogy más vonalakon felhasználhassák, mert ott nagyobb szükség volt rájuk. A fejlesztés tehát elvben akár az évszázaddal ezelőtti munka befejezésének is mondható, a gyakorlatban pedig az tekinthető előnyös helyzetnek, hogy a plusz vágány helye a legtöbb szakaszon rendelkezésre áll.

vasút Budapest-Belgrád vasút fejlesztés Kína Szerbia MÁV Szeged
A bueker.net térképén lilával jelöltük az alternatív fejlesztési változatot: a 140-es és 136-os vonal lenne a személyszállítási főirány, miközben az egyvágányúan felújított 150-es és a kétvágányúsított 140-es együtt nagy teherszállítási kapacitást is képviselne

Kipofoztak pár HÉV-megállót

0

Úgy tűnik, a MÁV-nál is érzik, hogy a BKK-tól átvett HÉV-ágazat használói eredményeket várnak. A nem túl jó állapotban lévő pályák és a jócskán kiöregedett szerelvények megújítását nem tudnak még konkrétan bejelenteni. Fejlesztésekről, például az elszigetelt rendszerek integrálásáról a fővárosi régió közösségi közlekedésébe pedig szó sincs.

Közlekedés. Elsősorban közösségi.
Városi és vasút.

Facebook

Utolsó kommentek